کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
کیمارت تنها چهار فروشگاه دارد که پس از اعلام تعطیلی دو فروشگاه، هنوز در ایالات متحده فعال هستند. این اعلامیه پس از چندین دهه عدم موفقیت زنجیره خردهفروشی دائمالتخفیف منتشر شد. این فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی زمانی نزدیک به ۲۴۰۰ فروشگاه در ایالات متحده داشت و در دوران اوج آن، مشتریان ساعتها صف میکشیدند تا از تخفیفهای ویژه آن روز مطلع شوند. کیمارت در سال ۱۹۹۳، ۳۷ میلیارد دلار ارزش داشت، اما مجبور شد صدها فروشگاه خود را تعطیل کند.
کیمارت، یک فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی دائمالتخفیف که زمانی با بیش از دو هزار فروشگاه در سراسر ایالات متحده بسیار محبوب بود، آخرین قربانی آخرالزمان خردهفروشی شده است و تنها چهار فروشگاه آن هنوز فعال هستند. این غول خردهفروشی اخیراً اعلام کرده که دو فروشگاه دیگر خود را نیز میبندد و تنها دو فروشگاه در نیوجرسی، یکی در لانگآیلندِ نیویورک و یکی در میامیِ فلوریدا باقی میماند. گفته میشود ناکامی این خردهفروش دائمالتخفیف با قیمتهای پایین، با رشد اینترنت و ناتوانی فروشگاه در برندسازی مناسب تشدید شد.
کیمارت از ابتدای هزاره سوم تاکنون دو بار اعلام ورشکستگی کرده است، زیرا حاشیه سود جهانی آن از ۴۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ به تنها ۲۶/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. سهام کیمارت که در سال ۲۰۰۵ با فروشگاه بزرگ سیرز ادغام شد، از اکتبر ۲۰۲۱ کمتر از یک سنت رکود داشته است. این در حالی است که قیمت سهام تارگت ۱۹۴ دلار و والمارت ۱۳۶ دلار بود.
کیمارت در سال ۱۸۹۹ توسط سباستین اسپرینگ کرسگ به عنوان شرکت اساس کرسگ تأسیس شد. این فروشگاه که در حومه دیترویت بود، نیازهای روزانه خریداران مانند لوازم خانه، لباس و اسباببازی را تأمین میکرد. کرسگ در سال ۱۹۲۵ بازنشسته شد و شرکت به هنری کانینگهام واگذار شد. در دهه ۱۹۶۰، این شرکت به کیمارت تبدیل شد و به دنبال تسلط بر بخش خردهفروشی با قیمتهای پایین بود و در آن موفق شد.
آخرالزمان خردهفروشی، بستهشدن بسیاری از فروشگاههای قدیمی و سنتی، بهویژه فروشگاههای زنجیرهای بزرگ در سراسر جهان است که از حدود سال ۲۰۱۰ شروع شد، زیرا تعداد بیشتری از مشتریان به آمازون و سایر خردهفروشان آنلاین مراجعه کردند. پس از سال ۲۰۱۹ و شیوع ویرانگر کرونا که باعث تعطیلی بیش از ۹۳۰۰ فروشگاه شد، خردهفروشان بزرگ در سال ۲۰۲۰، ۱۲ هزار فروشگاه دیگر را نیز تعطیل کردند.
طبق گزارشی از شرکت خدمات مالی UBS، ۸۰ هزار فروشگاه دیگر در این روند، طی پنج سال آینده و با رشد تجارت الکترونیک بسته خواهند شد. شولتز گفت: «کیمارت کاملاً در بازار تخفیفدار خردهفروشی برتری داشت. تمرکز آنها این بود که فروشگاه دائمالتخفیف آمریکا باشند. آنها میخواستند انحصار این صنعت را داشته باشند و به نظر میرسید که تواناییاش را دارند.»
این فروشگاه زنجیرهای در اوایل دهه ۱۹۹۰ به اوج شکوفایی خود رسید؛ زمانی که نزدیک به ۲۴۰۰ فروشگاه را اداره میکرد و حدود ۳۵۰۰ کارمند در ایالات متحده و کانادا داشت و حتی فروشگاههای دیگری مانند پیلس دراگاستورز، کتابفروشی زنجیرهای بوردرز و اسپورتس آتوریتی را خریداری کرد.
وبسایت کیمارت میگوید در سال ۱۹۹۱ یک میلیارد دلار سهام از طریق عرضه سهام ترجیحی قابل تبدیل به دست آورد و تا سال ۱۹۹۳ حدود ۳۷ میلیارد دلار درآمد داشت. اما سال بعد شروع به بستن صدها فروشگاه خود کرد؛ روندی که در طول دهه بعد تسریع شد. طبق گزارش والاستریت، مدیریت نتوانست پولی را برای مدرن کردن فروشگاهها و ارتقای فناوری که به آنها اجازه پیگیری دقیقتر موجودی و خردهفروشیها را میدهد، هزینه کند.
تا سال ۲۰۰۲، این شرکت جایگاه خود را به عنوان دومین خردهفروش بزرگ پس از سیرز به والمارت داده بود و اعلام ورشکستگی کرد. بدهی آن در نهایت توسط ادی لمپرت پرداخت شد که کیمارت را با سیرز در یک معامله به ارزش ۱۱ میلیارد دلار ادغام کرد. اما لمپرت که همچنان مالک شرکت است، نتوانست آن را احیا کند و سیرز و کیمارت دوباره در سال ۲۰۱۸ اعلام ورشکستگی کردند.
اکنون طرفداران فروشگاه که تقریباً از بین رفته، در رسانههای اجتماعی به یاد دوران طلایی کیمارت افتادهاند و عکسهایی از جمعیتی که زمانی فروشگاه جذب میکرد و بخشنامههای قدیمی را به اشتراک میگذارند و از بستهشدن فروشگاههای محلی خود ابراز تأسف میکنند.