کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
پیمایش ۱۴۰۰ بنیاد ملی بازیهای رایانهای نشان میدهد / ایران ۳۴ میلیون بازیکن بازیهای دیجیتال دارد
پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۴۰۰، نشان میدهد که ۳۴ میلیون بازیکن در ایران وجود دارد که از این میزان ۴۱ درصد آن را زنان و ۵۹ درصد را مردان تشکیل میدهند. براساس یافتههای حاصل از پیمایشهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای در مجموع از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۰ تعداد کل بازیکنان ایرانی با نرخ رشد ترکیبی سالیانه برابر با ۷ درصد افزایش داشته است. این رشد در سالهای اول دهه ۱۳۹۰ بیشتر بوده که دلیل اصلی آن در این سالها رشد بازیهای موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی گسترده به موبایل و اینترنت اعلام شده است.

میانگین سنی بازیکنان نیز ۲۳ سال است. بازیکنان بازیهای دیجیتال هم به طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی میکنند و در هر خانوار ایرانی دارای بازیکن به طور متوسط ۱.۹۹ نفر بازی دیجیتال انجام میدهند. بررسی میانگین سنی بازیکنان نشان میدهد که در سه سال اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا، شیوههای کاری و تغییرات رفتاری ناشی از آن منجر به حضور بازیکنان جدید، افزایش مشارکت بازیکنان پیشین و رشد تعداد بازیکنان شده که همین موضوع سبب افزایش میانگین سنی بازیکنان در دو پیمایش اخیر بنیادل ملی بازیهای رایانهای اعلام شده است.

تصویر زیر نسبت بازیکنان در هر استان را نشان میدهد. طبق پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۴۰۰، در میان استانها، قم کمترین و البرز بیشترین نسبت بازیکنان را دارد.
پلتفرمهای محبوب برای بازی
این پیمایش نشان میدهد که ۹۶ درصد بازیکنان از طریق پلتفرمهای موبایل بازی میکنند و ۲۵ درصد بازیکنان پلتفرمهای کنسول را برای بازی انتخاب میکنند. همچنین ۱۹ درصد بازیکنان نیز روی پلتفرم کامپیوتری بازی میکنند.
طبق این پیامش ۳۳ درصد بازیکنان هم با چند پلتفرم یعنی گوشی هوشمند، رایانه شخصی، کنسول دستی و خانگی و لپتاپ بازی میکنند. در این پیمایش تاکید شده که از آنجا که برخی بازیکنان همزمان با چند پلتفرم بازی میکنند، به همین خاطر مجموع اعداد اعلام شده برای نرخ نفوذ پلتفرمهای مختلف بزرگتر از صد در صد شده است. طبق این پیمایش ۵۸ درصد بازیکنان آنلاین بازی میکنند و ۵۶ درصد بازیکنان نیز هر روز بازی میکنند.

از میان ۳۴ میلیون بازیکن بازیهای دیجیتال تنها ۴ میلیون نفر بازیکنان حرفهای هستند که بیش از ۲۱ ساعت بازی در هفته انجام میدهند. در این بین تنها ۱۵.۵ میلیون نفر نیز بازیکنان علاقهمند به بازی هستند که بین ۱ تا ۵ ساعت بازی در هفته به شکل تفننی انجام میدهند. همچنین از بین این ۳۴ میلیون نفر بازیکن، ۱۴.۵ میلیون نفر بازیکن مصمم یا پایدار بازیهای دیجیتال هستند که بین ۵ تا ۲۱ ساعت بازی در هفته انجام میهند.

عاشقان بازیهای آنلاین
طبق تعریف سازمان فناوری اطلاعات ایران که اشتراکهای متصل به اینترنت (حداقل یکبار) طی یکسال را معیار قرار میدهد، ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال ۱۴۰۰ با رشدی قابل توجه مواجه شده و به ۱۲۷ درصد رسیده است. بنابر پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ۵۸ درصد (حدود ۲۰ میلیون نفر) از بازیکنان ایرانی به صورت آنلاین بازی میکنند. براین اساس ۵۰ درصد بازیکنان بزرگسال، ۶۸ درصد جوانان، ۷۶ درصد نوجوانان، ۴۷ درصد کودک، ۲۷ درصد خردسال نیز به صورت آنلاین بازی میکنند.

این پیمایش نشان میدهد سبکهای پرطرفدار بازی هم استراتژی، ورزشی، معمایی و فکری، بتل رویال و تفننی- امتیازی است. براساس این پیمایش برخی بازیکنان همزمان با چند پلتفرم بازی میکنند. براساس نمودار زیر، نزدیک به ۳۳ درصد بازیکنان از بیش از یک پلتفرم برای بازی کردن استفاده میکنند.

بخشی از این گزارش به وضعیت پخش آنلاین بازی و میزان علاقه ایرانیان به تماشای بازی اختصاص یافته است. طبق این پیمایش با وجود فیلتر بودن اکثر پلتفرمهای استریمنگ بازی در ایران از جمله یوتیوب، این پلتفرم بیشتری نفوذ در تماشای آنلاین را داشته است.
براساس این گزارش ۳۸ درصد تماشای آنلاین بازی از طریق یوتیوب فیلتر شده اتفاق میافتد، ۲۹ درصد به آپارات اختصاص دارد و ۶ درصد هم متعلق به پلتفرم فیلتر شده توییچ است.

هزینههای میلیاردی برای بازی
این پیمایش میزان هزینهای که بازیدوستان ایرانی برای انجام بازی دیجیتال نیز خرج میکنند را مورد توجه قرار داده است. طبق این اندازهگیری، مجموع هزینه کرد بازیکنان ایرانی برای سختافزار و نرمافزار بازیهای دیجیتال در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۹ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۴۰۰ عدد ۱ هزار ۴۵۷ میلیارد تومان اعلام شده بود.

این پیمایش تاکید کرده که در اینجا منظور از هزینه کرد، تمام هزینههایی است که بازیکنان برای دسترسی به نرمافزار یا سختافزار بازی به روشهای مختلف صرف میکنند. بنابراین در این عدد علاوه بر خرید دستگاه از فروشگاه یا هزینهکردههای داخل بازی، معاملاتی همچون خرید و فروش ارز درون بازی از واسطهها و تبادلات میان بازیکنان لحاظ شده و در عین حال آن دسته از درآمدهایی حوزه بازی که در دسته هزینهکردهای بازیکنان نیست محاسبه نشده است.