کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بیشتر نگرد! / گفت‌و‌گو با منصور نورعلی آهاری مدیر ارشد فناوری (CTO) شرکت رده

منصور نورعلی آهاری می‌گوید چالش بزرگ اکوسیستم فین‌تکی، مهاجرت متخصصان برنامه‌نویس است

۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۴ بود که مجموعه «رده» با راه‌اندازی سایت اینترنتی رده (www.rade.ir) آغاز به کار کرد. ایده اولیه تأسیس آن به دغدغه‌ای برمی‌گردد که در آن زمان یکی از بنیان‌گذاران رده و مدیرعامل فعلی، محمدرضا نورشید در خصوص کمبود اطلاعات یکپارچه مالی و بانکی در فضای اینترنتی احساس می‌کرد و همین دغدغه باعث شد سایت رده را راه‌اندازی کند و در دسترس عموم قرار دهد.

سایت رده اطلاعات جامعی از خدمات عمومی بانکی، شامل تسهیلات بانک‌ها، سپرده‌ها، خدمات اینترنتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی در اختیار عموم قرار داده که افراد می‌توانند با مقایسه شروط ارائه وام و تسهیلات، مقایسه سود بانک‌ها با یکدیگر و مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با بانک‌ها و اطلاعاتی از این دست، تصمیمات مناسبی با توجه به شرایط خود بگیرند.

رده از جمله شرکت‌هایی است که بعد از چند سال فعالیت، توسعه سرویس‌ها و ایجاد اپلیکیشن را در برنامه خود قرار داده و توانسته از طریق جذب سرمایه به اهدافش برسد. در ادامه، گفت‌و‌گوی ما را با منصور نورعلی آهاری، مدیر ارشد فناوری (CTO) شرکت رده می‌خوانید.

آهاری که شش ماهی است این مسئولیت را بر عهده دارد، قبل از آن با سابقه بیش از ۱۳ ساله در حوزه تولید سامانه‌های بانکی و Core Banking در شرکت‌های خدمات انفورماتیک، کاسپین (بانک پارسیان)، ناواکو (بانک مسکن) و نوین کیش خدمات انفورماتیک (بانک مرکزی) با عنوان برنامه‌نویس و مدیر تولید سامانه‌ها مشغول به فعالیت بوده است.

او مزیت سایت رده را در این ویژگی می‌داند که اطلاعات درج‌شده روی سایت به‌روز شده و مهم‌تر اینکه به‌صورت یکجا در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. وی می‌گوید که آنها مسئولیت جست‌و‌جو و گشتن را بر عهده گرفته‌اند.

شرکت رده فعالیت خود را تا چه مدت فقط در زمینه سایت ادامه داد؟

رده تا سال ۱۳۹۸ در راستای پربار کردن سایت به فعالیت خود در همین قالب ادامه داد. همین سال موفق به جذب سرمایه شد و شرکت گسترش پیدا کرد. آن‌طوری که من شنیدم، تمرکز آن سال‌ها روی محتوا و مقایسه بوده و از ابتدای سال ۱۳۹۹ یکسری خدمات بانکی ارائه شد که این موضوع مقارن بود با اوج استقبال مردم از بورس که باعث شد سرویس‌های بورسی در رده نیز مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. به همین خاطر مقایسه کارگزاری‌ها و انواع سبدگردان‌ها هم به سبد محصولات رده اضافه شد.

بعد از آن ایده استعلام‌های بانکی و ارائه کاربرپسند آن به کاربران مطرح شد تا این نیاز در بین افراد رفع شود.

با کدام شرکت کار را پیش بردید؟

در آن دوره، رده با اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بانکداری باز وارد مذاکره شد. البته در آن زمان تعداد این شرکت‌ها زیاد نبود. در نهایت با فینوتک و فرابوم همکاری را آغاز کردیم و سرویس‌های تبدیل شبا با استقبال پیش‌بینی‌نشده‌ای مواجه شد و رده توانست KPI 50 برابری نسبت به آنچه به سرمایه‌گذار وعده داده بود، کسب کند.

مهم‌ترین دستاوردی که در این مقطع مهم کاری تجربه کردیم، تولد اپلیکیشن «رده» بود. این اپلیکیشن با هدف ارائه خدمات استعلامی به مردم شکل گرفت.

در ادامه، همکاری با ثروت ستارگان چگونه پیش رفت؟

در ابتدا یک نسخه اولیه از اپلیکیشن ایجاد شد و با سرویس‌های کارت به شبا، استعلام شبا، کارت به حساب و حساب به شبا گسترش یافت. بعد از مدتی سرویس‌های گزارش سابقه چک برگشتی، استعلام سابقه تسهیلات و گزارش اعتبارسنجی نیز به خدمات اپلیکیشن رده اضافه شد.

از چه زمانی در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت خود را آغاز کردید؟

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال ۱۳۹۶ در فهرست محتوایی رده بود و استقبال خوبی هم از آن می‌شد. از همان زمان رده علاقه‌مند بود بتواند صدور و ابطال صندوق‌ها را به‌عنوان پلتفرم انجام دهد. از نظر قانونی این امکان وجود نداشت تا اینکه سال ۱۴۰۰ با اجرایی‌شدن دستور‌العمل صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه باز شد، اما سد مکنا (مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه) باعث شد شروع کار زمانبر شود و دریافت این مجوز نزدیک هشت ماه به طول انجامید.

البته این از کم‌تجربگی – و شاید تابع قوانین بودن – تیم رده هم بود، چون برخی پلتفرم‌های مشابه بدون دریافت مجوز کارشان را‌ آغاز کردند، بدون اینکه با مشکل جدی مواجه شوند. اما برای ما تمام این مراحل ظرف هشت ماه انجام شد و استانداردها و کدهایی که باید نوشته می‌شد، آماده‌سازی شد و همچنین طی این مدت مجوز افتا را نیز دریافت کردیم.

کدام سرویس بیشترین ارجاع را دارد؟

به طور کلی در اپلیکیشن رده بیشترین ارجاع به سرویس‌های تبدیل شبایی است. البته ما سعی کردیم سرویس‌های مقایسه‌ای را که در سایت نیز مورد استقبال است، به اپلیکیشن اضافه کنیم و هم‌اکنون مقایسه وام، سپرده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… با یک طراحی جدید در اپلیکیشن رده نیز قابل دسترسی است.

مزیت رقابتی یا تفاوتی که مجموعه رده با بقیه سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها دارد، چیست؟

در حال حاضر مجموعه رده در دو بخش سایت و اپلیکیشن فعالیت دارد. تفاوتی که رده با بقیه دارد، این است که در سایت رده اطلاعات مربوط به وام و سپرده، اطلاعات دست اولی است که توسط بررسی‌کنندگان رده با حضور در شعبه‌های بانکی و دریافت روزانه اطلاعات به‌روزرسانی می‌شود.

هدف‌گذاری رده این است که اطلاعات مالی عمومی را با هدف دنبال‌کردن مفاهیمی همچون عقل معاش به کاربران در سطوح متوسط ارائه دهد. به این معنا که به کاربران راهنمایی کند چگونه می‌توانند سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشند یا چه کنند که در امور مالی ضرر کمتر و منفعت بیشتری به دست آورند.

معمولاً مطالبی که در سایت رده بررسی و منتشر می‌شود، همسو با سؤالاتی است که عموم جامعه درباره موضوعات مالی خود مطرح می‌کنند و این مطالب می‌تواند روی روند زندگی مالی افراد جامعه تأثیر داشته باشد. همچنین سایت و اپلیکیشن در واقع مکمل یکدیگر هستند.

در حال حاضر اپلیکیشن رده چند کاربر دارد؟

در حال حاضر اپلیکیشن «مای‌رده» (my.rade.ir) بیش از ۲.۵ میلیون کاربر ثبت‌نامی دارد و حدود چهار میلیون تراکنش مالی در طول این مدت اتفاق افتاده و اپلیکیشنی که همان کاربری مای‌رده را دارد، بیش از ۵۰‌ هزار نصب داشته است.

در مورد سایت هم می‌توان گفت این سایت در سه ماه گذشته کاملاً بازطراحی شده و به‌طور متوسط در روزهای غیر‌تعطیل ۶۰ هزار نفر بازدیدکننده دارد. بر اساس بازخوردی که از کاربران داشته‌ایم، سعی کردیم تجربه کاربری بهتری را برای این اپلیکیشن داشته باشیم. این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و هست.

بنابراین سعی کرده‌ایم روی تجربه کاربری این اپلیکیشن کار کنیم، طوری که هر کس با هر سطح سواد بتواند به آن خدمتی که نیاز دارد، دست پیدا کند و استعلامی که می‌خواهد بگیرد و کار خود را پیش ببرد.

هدف‌گذاری ما در اختیار قرار دادن اطلاعات مناسب در حوزه خدمات مالی و سرمایه‌گذاری برای رفع نیاز عموم افراد جامعه و افزایش سطح سواد مالی آنها، به‌خصوص قشر متوسط جامعه است.

آیا برای استفاده از این سرویس‌ها، کاربران لازم است حق عضویت پرداخت کنند؟

برای اینکه افراد بتوانند در مای‌رده از برخی سرویس‌ها استفاده کنند، باید عضو اپلیکیشن شوند. برای برخی نیز مانند سرویس‌های مقایسه‌ای بدون نیاز به عضویت اطلاعات ارائه می‌شود. حق عضویت یا اشتراکی پرداخت نمی‌شود، بلکه بر اساس سرویسی که استفاده می‌کنند، پرداختی از طریق کیف پول داخلی اپلیکیشن که کاربر باید آن را شارژ کند یا درگاه‌های پرداخت انجام می‌شود.

برای عضویت نیز فقط کافی است شماره موبایل و نام و نام خانوادگی و رمز عبوری را که ایجاد کرده‌اند، وارد کنند و عضو شوند. اپلیکیشن را نیز می‌توانند به‌طور مستقیم از گوگل‌پلی، کافه‌بازار و مایکت دانلود کنند. اپلیکیشن رده بر اساس PWA تولید شده و به‌راحتی روی مرورگرها باز می‌شود و قابل دسترس است. بنابراین یک ثبت‌نام ساده می‌تواند کاربران را وارد دنیایی از خدمات، اطلاعات مالی و سرمایه‌گذاری کند که با توسعه کار، به تعداد این خدمات روز‌به‌روز اضافه می‌شود.

خرید و فروش صندوق چگونه انجام می‌شود؟

برای خرید و فروش صندوق نیز طبق قوانین فقط از طریق درگاه می‌توان این کار را انجام داد.

مشتریان شما کدام اقشار جامعه هستند؟

تلاش ما این است که همه افراد و اقشار جامعه در هر سطحی بتوانند از خدمات و اطلاعات ما بهره ببرند. در عین حال تعدادی از مشتریان ما افراد حقوقی یا شرکت‌هایی هستند که به سبب تبادلات مالی با افراد مختلف، نیازمند گرفتن انواع و اقسام استعلامات هستند. به عنوان مثال، شرکتی قصد دارد با فردی کار کند و می‌خواهد اعتبار آن فرد را ارزیابی کند.

در این خصوص می‌تواند از طریق اپلیکیشن و با استفاده از سرویس‌های گزارش سابقه چک برگشتی یا استعلام تسهیلات یا اعتبارسنجی، این موضوع را متوجه شود و وضعیت اعتباری آن فرد را با شرایط بهتری بسنجد.

نکته مهم دیگر این است که پلتفرم رده این ویژگی را دارد که اطلاعات مقایسه‌ای بانک‌ها را به‌صورت دست اول به کاربران ارائه می‌دهد و این موضوع برای ما اهمیت زیادی دارد. زیرا اطلاعات مقایسه‌ای بانک‌ها و بخش اپلیکیشن مکمل یکدیگر هستند و معمولاً کاربران سایت نیاز به دریافت سرویس‌های اپلیکیشن رده را درک می‌کنند و با این خدمات آشنا می‌شوند.

شعار ما در رده این است: «بیشتر نگرد». مطابق این شعار، رده به کاربران خود این اطمینان را می‌دهد که اگر به رده مراجعه کردید، دیگر لازم نیست جای دیگری بروید و اطلاعاتی را که در حوزه سپرده‌گذاری و بانکی نیاز دارید، می‌توانید در این سایت پیدا کنید.

چندی پیش در یکی از سایت‌ها نوشته بودند استعلام چک برگشتی تنها از طریق سامانه صیاد یا پیچک امکان‌پذیر است، در حالی که شما گفتید این سرویس‌ها در اپلیکیشن مای‌رده نیز ارائه می‌شود…

ما در مای‌رده سرویس گزارش سوابق چک برگشتی افراد را با استفاده از کد ملی افراد ارائه می‌دهیم و ادعای برخی سایت‌هایی که از ارائه این سرویس در رده اطلاعی ندارند، صحت ندارد.

روزانه چه تعداد استعلام چک برگشتی توسط رده انجام می‌شود؟

روزانه به طور متوسط بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ استعلام سوابق چک برگشتی با استفاده از کد ملی از طریق اپلیکیشن رده انجام می‌پذیرد.

چالش‌ها و نیازهای خود را در چه مواردی می‌بینید؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که داریم، بحث تولید محتواست. محتوایی که از ایده تا اجرای آن حاصل زحمات همکاران ماست، خیلی راحت توسط سایت‌های دیگر بدون درج منبع منتشر می‌شود و متأسفانه قوانین و مقرراتی نیز برای رعایت کپی‌رایت وجود ندارد. حتی جدول‌های مقایسه‌ای را به‌راحتی کرال می‌کنند. متأسفانه برخی از این‌ سایت‌ها از همکاران همین اکوسیستم فین‌تک هستند.

چالش بعدی در حوزه سرویس‌‌هاست. شرکت‌هایی که بتوانند تمام این سرویس‌ها را روی همه بانک‌ها به ما ارائه دهند، تعداد کمی هستند و ناچاریم برای اینکه تمام بانک‌ها را پوشش دهیم، با چندین ارائه‌دهنده مختلف کار کنیم. مشکلات چند وقت اخیر و قطع و وصلی‌های اینترنت هم در نظر بگیریم که بر فعالیت و حیات اکثر شرکت‌های فین‌تکی که ما هم جزئی از آنها هستیم، تأثیر بدی بر جای گذاشته است.

ما در یک سال گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری و بهبود سرویس‌ها هزینه زیادی کردیم، اما متأسفانه با اتفاقاتی که طی چند ماه گذشته در سطح کشور رخ داد و سرعت اینترنت و مشکلاتی که خودتان بهتر می‌دانید، با مسائل بسیاری مواجه شدیم. اگر در کشور شرایط باثبات‌تری از لحاظ اینترنت داشته باشیم، بسیاری از سرویس‌ها با کیفیت بالاتری قابل ارائه است.

مسئله دیگری که فضای فین‌تکی کشور را تهدید می‌کند و ما هم قاعدتاً از آن اثر می‌پذیریم، مبحث ایران اکسس شدن خدمات است. به این معنا که افرادی که در خارج از کشور هستند، به‌راحتی نمی‌توانند از خدمات استفاده کنند و هر لحظه این احتمال وجود دارد که این اتصال قطع شود و مشکلاتی از این دست بسیار آزاردهنده است، زیرا افراد و شرکت‌های بسیاری در خارج از ایران نیازمند این سرویس‌ها هستند. به‌عنوان مثال، صرافی‌هایی که حواله ارزی می‌دهند، بسیاری اوقات نیازمند سرویس‌های ساده‌ای همچون تبدیل شبا و کارت و انواع و اقسام سرویس‌هایی هستند که ما بر اپلیکیشن خود ارائه می‌دهیم.

موضوع دیگری که در این فضا چالش ایجاد می‌کند، مهاجرت افراد حوزه فناوری، به‌خصوص برنامه‌نویسان است. افرادی که به‌عنوان سرمایه انسانی یک شرکت آموزش دیده‌اند و تجربه کسب کرده‌اند، درست زمانی که باید این تجارب را در کشور خودشان به کار گیرند، سر از هلند و آلمان و… درمی‌آورند. البته باید به این افراد نیز حق داد، ولی چالش بزرگی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rxvu
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.