کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مرتضی اعتصامی، مدیرعامل نیکو از راهکارهای این شرکت برای صنعت گردشگری سلامت می‌گوید / ارائه خدمات تسهیل پرداخت در حوزه گردشگری سلامت

رضا امیرزاده / دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی (IPH 2023) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با حضور بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخلی، شرکت‌های حوزه گردشگری سلامت و نمایندگانی از ۳۵ کشور دنیا برگزار شد.

این رویداد توسط «مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی» و با هدف انتقال تجارب بین‌المللی در حوزه مدیریت بیمارستانی، آشنایی با فناوری‌های نوین و توسعه ارتباطات شرکت‌های گردشگری سلامت و معرفی ظرفیت‌های ایران در این حوزه برگزار شد. یکی از فناوری‌های نوینی که می‌تواند نقش مؤثری در شبکه گردشگری سلامت داشته باشد، فناوری‌های پرداخت است.

شرکت فرآیند آفرینش مهستان (نیکو) که در زمینه تولید کیوسک‌های پرداخت فعال است، ازجمله شرکت‌کنندگان در این رویداد بود. «مرتضی اعتصامی»، مدیرعامل این شرکت هدف این مجموعه از شرکت در این همایش و نمایشگاه را ارائه راهکاری برای تسهیل موضوع پرداخت در صنعت گردشگری سلامت عنوان می‌کند.

هدف شرکت نیکو از حضور در این رویداد چه بوده است؟

این نمایشگاه به‌طور تخصصی در حوزه گردشگری سلامت برگزار شده و در آن شاهد حضور مدیران بیمارستان‌های مختلف کشور هستیم که بخشی از خدمات مجموعه کیوسک مرتبط با همین حوزه است. در این رویداد شاهد حضور بیمارستان‌های مطرحی بودیم که مجوز پذیرش بیماران بین‌المللی را دارند.

کنگره‌ این رویداد نیز دارای کیفیت بالایی بود که در آن به مسائلی مانند هوش مصنوعی و طراحی خدمات پرداخته شد. طراحی خدمات حوزه جدیدی در کشور ماست. ما با هدف دیدار و رایزنی با مدیران بیمارستان‌های مختلف در زمینه راهکارهایی که در حوزه‌های پرداخت، نوبت‌دهی، پذیرش و ترخیص داریم، در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم.

آیا محصولی دارید که به‌طور خاص برای گردشگری سلامت طراحی شده باشد؟

ما روی سرویس‌های چندزبانه و پرداخت‌ با تتر و انواع روش‌های بلاکچین کار می‌کنیم که برای گردشگر خارجی (هنگامی که قصد استفاده از خدمات سلامت در کشور ما را دارد) مناسب است. ما حتی به‌دنبال این هستیم که دریافت کارت بانکی از مبدأ را انجام دهیم و با پی‌اس‌پی‌های مختلفی برای این کار مذاکره کرده‌ایم. در این راهکار ما می‌توانیم از یک مبدأ مانند کشور عمان صدور کارت و ثبت‌نام را انجام دهیم تا زمانی که گردشگر وارد ایران می‌شود، کارتش آماده باشد و بتواند با آن کار پرداخت را انجام دهد.

فکر می‌کنید چنین خدماتی چه تأثیری روی توسعه گردشگری سلامت در ایران داشته باشد؟

یکی از نکات مهمی که در این رویداد روی آن تأکید شد، این بود که یک گردشگر اگر به ایران بیاید و خدمات درمانی مناسبی دریافت کند، اما سایر خدمات خوب نباشد، ناراضی خواهد بود. در نتیجه برای توفیق در حوزه گردشگری سلامت باید یک کار چندوجهی انجام شود که شبکه‌های سلامت، بیمه، گردشگری و بانکی با آن در ارتباط هستند.

باید همه این شبکه‌ها با هم خدمات مناسبی ارائه دهند تا یک مسافر تجربه خوبی داشته باشد و با رضایت کامل کشور را ترک کند. حوزه پرداخت نیز از موارد مهمی است که یک گردشگر سلامت با آن سروکار دارد و لازم است تمهیدات لازم برای تسهیل امور در این حوزه صورت گیرد. مجموعه‌ ما روی این خدمات کار کرده و در این نمایشگاه هم مطرح کردیم که نیکو می‌تواند راهکاری ارائه دهد که گردشگر در مبدأ کارهای پرداخت خود را انجام دهد.

همچنین ما اینجا محصولی را با همکاری شرکت نبض رونمایی کردیم که به وسیله آن می‌توان ویزیت تریاژ اولیه بیمار شامل نوار قلب، فشار خون و… را با یک استند استیشن سلف‌سرویس به‌طور کامل انجام داد و اطلاعات آن را برای پزشک ارسال کرد.

یعنی این محصول امکان ویزیت یک گردشگر سلامت را پیش از آنکه وارد ایران شود، فراهم می‌کند؟

بله؛ پزشک می‌تواند بر اساس این اطلاعات اولیه ویزیت را انجام دهد. این راهکار به‌جز در بحث گردشگری سلامت، برای مناطق محروم نیز قابل استفاده است. بیمار برای هر ویزیتی که با این دستگاه انجام می‌شود، مبلغی را پرداخت می‌کند؛ برای مثال این سیستم می‌تواند به یک روستا برده شود و در آنجا افراد چکاپ شوند و یک پرونده الکترونیک برای آنها ایجاد شود. این محصول می‌تواند در داخل کشور، علاوه بر بالا بردن دسترسی مردم مناطق محروم به پزشکان حاذق، هزینه درمان را نیز پایین بیاورد.

شرکت نیکو در حوزه بیمارستان و مراکز درمان چه محصولات و راهکارهای دیگری دارد؟

محصولات نیکو در صنعت پرداخت شناخته‌شده است. ما روی کیوسک‌های سلف‌سرویس پرداخت کار می‌کنیم و همان‌طور که گفتم در حوزه درمان کارهای مرتبط با نوبت‌دهی، پذیرش و ترخیص بیمار را به‌صورت سلف‌سرویس ارائه می‌دهیم. ما علاوه بر ارتباط قدرتمند در شبکه پرداخت کشور، یک ارتباط قوی هم با شبکه HIS یا نرم‌افزارهای بیمارستانی داریم که موقعیت مجموعه ما را ممتاز می‌کند.

ما از این اعتبار برای ارائه خدمات سلف‌سرویس به مشتری استفاده می‌کنیم. با ارائه این خدمات بیمار می‌تواند خودش خدمات مورد نیازش را از طریق کیوسک دریافت کند، دکتر متخصص خود را انتخاب کند و… . ما روی این موضوع کار می‌کنیم که گردشگر حوزه سلامت بتواند از طریق کیوسکی که در آژانس‌ها در کشورهای مبدأ مانند عراق، عمان و… قرار می‌گیرد، خودش را پذیرش کند و کارهای پرداخت را از همان‌جا انجام و برنامه‌ریزی سفرش را بر اساس این نوبت‌دهی و پذیرش صورت دهد.

علاوه بر کیوسک‌های تریاژ اولیه، محصولات ما شامل کیوسک‌های پذیرش، پرداخت و شارژ گوشی همراه می‌شود. کیوسک‌های پرداخت برای داروخانه‌ها و مراکز درمانی که مبتنی بر بارکد کار پرداخت را انجام می‌دهند، مناسب است. این نوع کیوسک با توجه به نیازها انواع مختلفی دارد. کیوسک‌های نوبت‌دهی برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌هاست که کار نوبت‌دهی و پذیرش بیمار را انجام می‌دهد.

نوعی از کیوسک‌ها هم برای تسهیل در ترخیص بیمار طراحی شده‌اند. کیوسک‌هایی هم برای شارژ موبایل در محیط‌های درمانی داریم که علاوه بر انجام کار شارژ گوشی‌های همراه به‌صورت رایگان، دارای یک صفحه‌نمایش هستند که می‌توان برای ارائه تبلیغات و اطلاع‌رسانی مورد نیاز از آن استفاده کرد.

محتوای این صفحه‌نمایش‌ها از طریق یک پنل تحت وب قابل کنترل است. همچنین این نوع کیوسک مجهز به یک دستگاه کارت‌خوان اندروید است که می‌توان از آن برای خیریه یا هر خدمت دیگری در مراکز درمانی استفاده کرد. صرفه اقتصادی استفاده مراکز درمانی از محصولات ما کاملاً مشخص و اثبات‌شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/a1wa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.