کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چرا نسل زد توییتر را نمی‌پسندند؟ / پرنده از قفس پرید

سال‌ها توییتر انتخاب اول جوانانی بود که به‌دنبال برجسته‌کردن نام‌شان در صنعت و حرفه‌ای بودند که در آن فعالیت می‌کردند. با این ‌حال، در سال‌های اخیر، لینکدین به‌عنوان یک رقیب جدی برای توییتر ظاهر شده و مخاطبان آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

از طرف دیگر خرید توییتر توسط ایلان ماسک و اتفاقات متعاقب آن باعث شد توییتر محیط ناپایداری داشته باشد. این مسئله محرک دیگری برای ترک توییتر توسط نسل زدی‌ها بود. به نظر می‌رسد توییتر و نسل زد به یک نقطه حساس رسیده‌اند که اگر توییتر مشکلات خود را حل نکند، این افراد به‌زودی از این پلتفرم کوچ خواهند کرد.


جو نامطلوب از دید نسل زدی‌ها


«جیک بجورست»، بنیان‌گذار و مدیرعامل Trndsttrs و یکی از کاربران نسل زدی لینکدین با 60 هزار فالوور، معتقد است: «به‌طور کلی نسل زدی‌ها طرفدار توییتر نیستند و معتقدند جو این پلتفرم سیاسی، سنگین و جنجال‌برانگیز است.» همچنین داده‌های به‌دست‌آمده از نظرسنجی وای‌پلاس نشان می‌دهد از سال 2016 استفاده از توییتر بین نسل‌های زد و ملنیال روبه‌کاهش است. شاید نسل زدی‌ها چهار ساعت از زمان خود را در روز صرف پلتفرم‌های آنلاین کنند، اما تمام این چهار ساعت را در یک پلتفرم نمی‌گذرانند. در واقع آنها از چندین پلتفرم استفاده می‌کنند.

این نسل از اسنپ‌چت برای ارتباط برقرار کردن، از اینستاگرام برای همراهی با دوستان‌شان، از یوتیوب برای خندیدن و یادگیری، از لینکدین برای یافتن شغل و ساخت برندهای شخصی، از فیس‌بوک برای گروه‌ها، تولدها و رویدادها و از تیک‌تاک برای خوش‌گذرانی استفاده می‌کنند. «نیل سیواداس»، یکی از کاربران پرطرفدار لینکدین در این مورد اشاره می‌کند: «توییتر هم یکی از پلتفرم‌های اصلی است، اما واقعاً نمی‌دانیم با آن چه کاری انجام دهیم.

توییتر برای نسل ما پلتفرمی است که در آن حساب کاربری داریم، اما بسیار کم از آن استفاده می‌کنیم.» نظرسنجی بیزینس‌اینسایدر در سال 2019 نشان داد که فقط 23 درصد از نسل زدی‌ها روزانه توییتر را چک می‌کنند. در واقع بسیاری از این افراد فقط برای چک‌کردن اخبار گاهی به توییتر سر می‌زنند. به گفته آنها توییتر با خواسته‌های آنها هم‌خوانی ندارد. به‌علاوه بعد از خرید توییتر توسط ایلان ماسک و سیاست‌های ناپایدار او، بسیاری از این افراد دیگر تمایلی به توییت‌زدن ندارند.


چرا نسل زد لینکدین را ترجیح می‌دهند؟


«سوزی اونز»، مدیر ارشد ارتباطات شرکتی لینکدین می‌گوید: «جمعیت نسل زد در لینکدین به‌سرعت روبه‌رشد است؛ به نحوی که نسبت به سال گذشته ساخت حساب کاربری توسط دانش‌آموزان 74 درصد افزایش یافته است.» داده‌های انتشارات درام هم نشان می‌دهد تا سال 2025، نسل زد 27 درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند.

به همین دلیل این نسل برای آموختن حرفه، یادگیری، شبکه‌سازی و استفاده از فرصت‌های تجاری به‌طور گسترده‌ای به شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند. بر اساس برآوردها مشارکت این افراد در لینکدین دوبرابر سال 2020 است و با وجود 78 میلیون نسل زدی در لینکدین، جمعیت آنها در حال حاضر 10 درصد از کل کاربران این پلتفرم را تشکیل می‌دهد.

یکی از کاربران نسل زدی لینکدین می‌گوید: «زمانی در توییتر بسیار فعال بودم، اما حدود سه سال است که توییت نکرده‌ام. اوایل فکر می‌کردم پلتفرم بسیار خوبی است و می‌توانم توییت کنم و صدایم شنیده شود، اما رفته‌رفته صدایم کمتر شنیده شد. اکنون متوجه شده‌ام باید برای این هدف از لینکدین استفاده کنم؛ زیرا با توجه ‌به هدف من این پلتفرم کاربرد بیشتری دارد.»

علاوه بر این، لینکدین برای ایجاد یک پلتفرم ایمن، فراگیر و قابل اعتماد برای کاربران خود تلاش کرده است. چنانچه یکی از نظرسنجی‌های لینکدین نشان می‌دهد که 80 درصد نسل زدی‌ها معتقدند لینکدین برندی است که می‌توانند به آن اعتماد کنند. 73 درصد آنها هم از ارسال محتوا و تعامل با سایر کاربران احساس امنیت می‌کنند.

در حالی ‌که سایر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک با نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و مشکلات قانونی مواجه هستند، شرکت مادر لینکدین، مایکروسافت، تا حد زیادی از برچسب‌های منفی دور مانده است. به‌علاوه، لینکدین اقداماتی را برای رسیدگی به مسائلی مانند آزار و اذیت و سخنان مشوق عداوت و تنفر انجام داده و ویژگی‌هایی مانند تعدیل نظرات را برای کمک به پرورش یک جامعه مثبت اجرا کرده است.

نکته دیگر این است که برخلاف توییتر که در آن کاربران با حساب‌های ناشناس نظرات منفی را بدون هیچ عواقبی منتشر می‌کنند، لینکدین کاربران را تشویق می‌کند که خود واقعی خودشان باشند. این کار باعث می‌شود در نهایت یک جامعه واقعی‌تر بر پایه روابط صادقانه و معنادار ایجاد شود؛ چیزی که برای نسل زد اهمیت زیادی دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pist
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.