کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
خردهفروشان همیشه آگاه بودهاند که موفقیت آنها به چیزی بیشتر از محصول بستگی دارد و فروشگاههای خردهفروشی امروزی دیگر تنها مقصدی برای خرید حضوری نیستند.
در جامعه امروزی، مصرفکنندگان توقع بیشتری دارند. آنها انتظار دارند محتوایی متناسب با سبک زندگی خود بدون توجه به مکان یا حتی زمان داشته باشند که فشار بیشتری بر فروشگاههای امروزی وارد میکند.
در آینده فناوری و نوآوری نقش اصلی را در گسترش تجربه مشتری و ارائه نتایج بهبودیافته ایفا میکند، اما بدون بهینهسازی ابزارهای موجود یا طراحی دوباره استراتژی، ممکن است خردهفروشان برای موفقیت در این دنیای جدید با مشکل روبهرو شوند. برای انطباق با سرعت مورد نیاز و مقاومت در برابر چالشهای ناشی از فشارهای تورمی، رکود قریبالوقوع و شرایط کلی سخت اقتصاد کلان، پیشنهادهای متمرکز بر آینده باید هوشمندانهتر انتخاب شوند.
نقش جدید فروشگاه فیزیکی دربرگیرنده ترکیب یک مرکز پویا و تعاملی برای تجارب برند، تعامل با مشتری و کشف محصول است. فروشگاه فیزیکی فراتر از نقطه فروش است و به مقصدی تبدیل میشود که تجربیات همهجانبهای را ارائه میدهد و مرزهای آنلاین و آفلاین را محو میکند.
بازنگری در نحوه تعامل خردهفروشی با مشتریانش
مکانهای فیزیکی خردهفروشان باید به حمایت از تمایلات مصرفکننده برای تجربه و تعامل با محصولات ادامه دهند، اما در همین راستا کانالهای آنلاین نیز باید برای ارائه راحتی و تجربهای شخصیتر مورد استفاده قرار گیرند. این امر میتواند بهسادگی امکان سفارش از هر مکان و در هر زمان برای مشتریان باشد.
تبلیغات شخصیشده، پرداختهای دیجیتال، بازپرداختهای ساده و گزینههای تحویل انعطافپذیر، همگی بر تجربه مشتری یکپارچه تمرکز میکنند که با درک غنی از منابع دادههای مشتری محلی هدایت میشود. خردهفروشی دیگر صرفاً بهدنبال فروش نیست، بلکه زندهماندن در شرایط جوی سخت به معنای تقویت ارتباطات معنادارتر با مصرفکنندگان است.
مدلهای عضویت یکی از راههای آسان برای ارائه جوایز است که به برندها امکان میدهد در حالی که به خریداران وفادار ارزش بیشتری ارائه میدهند، دادههای مصرفکنندگان خود را نیز درک کنند. ارائه توصیههای سفارشی محصول از طریق تلفنهای هوشمند یا مجهز کردن مشتریان با مسیریابی شخصیشده نیز از راهحلهای یکپارچهای هستند که تجربه خریدی بدون اصطکاک تولید میکنند. این اتصال میتواند به نوبه خود به سود خردهفروشان باشد تا از آگاهی بهروز برای ارائه یک تجربه فروش شخصی و مبتنی بر داده استفاده کنند.
اتخاذ ذهنیت دادهمحور
دادهها در هر جنبهای از فروشگاههای آینده وجود خواهند داشت و ابزاری حیاتی برای اجرای موفقیتآمیز مدل آنلاین-آفلاین خواهند بود. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین میتواند به کسب بینش کمک کند و تصمیمگیری مشتریمدار را در اولویت قرار دهد. استفاده از منابع داده داخلی و خارجی میتواند اطلاعات یکپارچه، دقیق و در دسترس را برای همه رهبران اجرایی فراهم آورد. برای مثال پلتفرم مد تجارت الکترونیک «آیکانیک» از یادگیری ماشین و فناوریهای مختلف برای افزایش رضایت مشتری استفاده میکند. این نوآوریها شامل پیشبینی زمانبندی تحویل است. پلتفرم شروع به استفاده از دادهها برای درک ترجیحات مد نظر مشتریان میکند تا لباسهای مناسبتری پیشنهاد دهد.
خردهفروشان باید برای بهینهسازی این دادهها، فرهنگی را ایجاد کنند که کارکنان را قادر میسازد تا بهطور مؤثر اطلاعات را جمعآوری، پردازش و تجزیهوتحلیل کنند. خردهفروشان میتوانند با استفاده از دادههای هدفمند و راهحلهای هوش مصنوعی به موارد استفاده اثباتشده در بازاریابی، زنجیره تأمین و تجارت دسترسی پیدا کنند. سپس کارمندان میتوانند توصیههایی را تجویز کنند که اثربخشی عملیات را افزایش داده و نتایج بهتری برای کسبوکار به همراه دارد.
خردهفروشان میتوانند از طریق فناوری فضای ابری مدرن، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیهوتحلیل دادههای پیشرفته کارایی عملیاتی را افزایش دهند. سپس این تحول میتواند خردهفروشان را برای بهینهسازی زنجیرههای تأمین خود در سطح محلی توانمند کند و اجازه دهد تمرکز دقیقتری بر پویایی بازار در سطوح منطقهای، جامعه یا مشتریان فردی و در نهایت ایجاد ارزش و رضایت بیشتر برای مصرفکننده داشته باشند.
حمایت از نیروی کار چابک
مردم عنصر اصلی موفقیت کسبوکار خردهفروشی هستند. سرمایهگذاری روی نیروی کار میتواند به کسبوکارها برای بقا در شرایط سخت اقتصادی کمک کند. در جایی که اولین انگیزه بسیاری از کسبوکارها کاهش هزینههای خط مقدم است، داشتن نیروی کار متنوع، سازگار و مجهز به مهارتهای متمرکز بر آینده، برای پیشرفت در این اقتصاد بسیار مهم است.
کارکنان با عملکرد بالا ارزش بیشتری برای کسبوکار ایجاد کرده و ارزش و رضایت بیشتری را از نقش خود دریافت میکنند. این نوع سرمایهگذاری همچنین میتواند کسبوکار را بهعنوان کارفرمای منتخب در بازاری رقابتی متمایز کند و با افزایش بهرهوری و ارتباط، کارکنان را توانمند کند.
چگونه میتوان نقش کارکنان خردهفروشی را متنوع کرد تا جنبههای بیشتری از کسبوکار را دربر گیرد؟
کسبوکارهای کوچک میتوانند با استفاده از این نوع تجربههای مرتبط رشد کنند، کارشناسان خردهفروشیشان میتوانند برنامههای نمایش محصول یا جلسات اطلاعرسانی را در کانالهای آنلاین خود میزبانی کنند و از طریق نقاط تماس مختلف به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند.
فناوری «جاست واک اوت» (فقط خارج شو) به خریداران این امکان را میدهد که بهسادگی وارد یک فروشگاه شوند، آنچه را که میخواهند بردارند و فقط آن محل را ترک کنند. این فناوری یک تجربه خرید بینقص را ممکن میسازد. جاست واک اوت مبتنی بر هوش مصنوعی، تشخیص تصویر و حسگرهاست.
این فناوری ثابت کرده که یک تجربه خرید بدون اصطکاک بهینه است و بهآرامی در حال اجرا در سایر سناریوهای خردهفروشی است. با حذف نیاز به صف برای پرداخت، کارکنانی که معمولاً بهعنوان صندوقدار فعالیت میکنند، میتوانند زمان خود را برای تمرکز بر نقشهایی که ارزش بیشتری ایجاد میکنند، آزاد کنند.
خردهفروشان سنتی چگونه میتوانند سازگار شوند؟
اگر از همهگیری یک چیز یاد گرفته باشیم، این است که فناوری کسبوکارهای چابکی را ایجاد میکند که میتوانند در شرایط چالشبرانگیز زنده بمانند. داشتن فناوری مناسب برای قدرتبخشیدن به فروشگاههای آینده ضروری است و سفر مشتری را مرتبطتر و شخصیتر و به روشی یکپارچه هدایت میکند.
هیچکس نمیداند که آیا تجارت الکترونیک بهطور کامل بر چشمانداز خردهفروشی تسلط خواهد داشت یا خیر، اما خردهفروشان میتوانند با پذیرش این استراتژیها، خود را در مسیر موفقیت قرار دهند و از هر چالشی مانند رکود قریبالوقوع یا فشارهای تورمی عبور کنند.