کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش سال 1401 اسپید منتشر شد / رشد ۲۳۰برابری در یک سال

سال 1396 استارتاپ «اسپید» با هدف هوشمندسازی سیستم لجستیک تأسیس شد. آنها تلاش داشتند یک سیستم پستی درون‌شهری طراحی کنند و به نظر می‌رسد این آرزو در سال 1401 محقق شد. یکی از مشکلاتی که کسب‌و‌کارها و فروشگاه‌های آنلاین در ارسال بسته‌های خود با آن مواجه بودند، این بود که از سیستم‌های آفلاین پیک موتوری برای ارسال بسته به صورت تک به تک استفاده می‌کردند، اما اسپید در بستر آنلاین امکان برون‌سپاری ارسال بسته‌ها و توزیع آنها به‌صورت تجمیعی را فراهم کرده است.

 در حال حاضر اسپيد در حوزه های مختلفی همچون نشريات، تجارت الکترونیک، دارو و درمان، خدمات بانکی و غیره در حال خدمات‌رسانی است. آنها سال گذشته دفتر خود را در شهر کرج تأسیس کردند و بر اساس برنامه‌ریزی توسعه کوتاه‌مدت قرار است به‌زودی به پوشش کامل استان البرز، مشهد، نیشابور، قم و دو کشور همسایه عراق و افغانستان دست پیدا کنند.

اسپيد در گزارش سال ۱۴۰۱ خود اعلام کرد ارسال کالاها در این سامانه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بيش از ۲۲۹.۷ درصد رشد داشته است.


لوازم آرایشی و داروخانه‌ای در صدر


بيشترين کالاهای ارسال‌شده لوازم آرایشی و بهداشتی و داروخانه‌ها بوده‌اند که 32 درصد بازار اسپید را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن کالای دیجیتال با 26 درصد قرار دارد. پوشاک و نشریات هم در رده های بعدی قرار دارند.

در حال حاضر همکاری اسپید با شرکت‌های تجاری بزرگی همچون دیجی‌کالا، دیجی‌پی، عطر سفیر، آقای عسل، باسلام، ایرانسل، پادرو و… سبب شده این استارتاپ رونق بیشتری بگیرد.


همکاران اسپید


در حال حاضر در بخش ستادی ۴۰ نفر در قسمت‌های پشتیبانی، مالی، فروش و عملیات انبار با اسپید همکاری دارند. از اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز اسپید وارد حوزه همکاری برای ارسال بسته‌های منطقه یک دیجی‌کالا شده است. حدود ۵۰ نفر از پرسنل اسپید به صورت اختصاصی بسته‌های دیجی‌کالا را در سطح منطقه یک تهران توزیع می‌کنند. حدود ۸۰ موتورسوار نیز در کل شهر تهران (۲۲ منطقه) برای ارسال سایر سفارش‌ها در اسپید فعال هستند.


اسپید چطور کار می‌کند؟


قبل از ارسال بسته بازه زمانی و کد تحویل برای مشتری پیامک می‌شود. همچنین می‌توان هزینه بسته یا کرایه حمل را به صورت پرداخت در محل انجام داد که تسویه‌حساب با صاحب محموله (ارسال‌کننده) به صورت آنی و بدون واسطه انجام می‌شود.

جابه‌جایی و تحویل بسته‌ها در اسپید به صورت تحویل در همان روز (Same Day Delivery)  انجام می‌شود. کالای امانی شما تا لحظه تحویل به مشتری تحت پوشش بیمه اسپید است و در صورت بروز احتمالی هرگونه خسارتی صددرصد ارزش بسته را در لحظه، جبران خسارت می‌کند که در سال 1401 این جبران خسارت کمتر از دو درصد کلیه سفارشات ارسالی بوده است.

در حال حاضر تمام مناطق ۲۲گانه تهران تحت پوشش اسپید قرار دارند. در اسپید جمع‌آوری بسته‌های مشتری به صورت رایگان انجام می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/beqh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.