کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
شیرین عطارد/ زمانی برای تماشای بازیهای جام جهانی باید به جایی میرفتیم که رادیو یا تلویزیونی به آنتن پخش صداوسیما وصل بود و اگر کسی جایی بود که به یکی از این آنتنها دسترسی نداشت، مسابقه را از دست میداد. اما حالا هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، با هر دستگاهی که در اختیار دارد، چه یک ویدئو پروژکتور متصل به اینترنت و یک پرده چند ده اینچی باشد، چه یک تلفن همراه هوشمند کوچک، میتواند بازیها را بهصورت زنده از هر جایی تماشا کند.
این امکانی است که اینترنت در اختیار تماشاگران قرار داده و فرصتی طلایی برای بازاریابان عصر اطلاعات فراهم آورده است. در گذشته برندهای بزرگ بهدنبال ساعتهای پرمخاطب رادیو و تلویزیون، مانند زمان پخش رویدادهای مهم ورزشی یا حتی یک سریال پرطرفدار بودند تا تبلیغ محصولات خود را به گوش تعداد بیشتری از مخاطبان این رسانهها برسانند، اما با ظهور پلتفرمهای رسانهای آنلاین و افزایش مخاطبان آنها، بازی برای بازاریابان بهسرعت در حال تغییر است.
بازاریابی OTT (Over-The-Top) تنها موجب افزایش تعداد مخاطبان تبلیغات نمیشود؛ بلکه فرصتهایی را در اختیار شما قرار میدهد که در ذیل آمده است:
مخاطب خود را هدفمندتر انتخاب کنید: بر خلاف تبلیغات تلویزیونی سنتی، شما میتوانید گروه خاصی از تماشاگران را مخاطب تبلیغ خود قرار دهید. شما میتوانید با انتخاب پلتفرم مورد نظر و محتوایی که در حال پخش است، تماشاگری را هدف تبلیغ خود قرار دهید که بیشترین شباهت را به جمعیتشناسی مخاطبانتان دارد. بهعنوان مثال میتوان یک نوشابه انرژیزا را در پلتفرم تلوبیون هنگام پخش زنده یک بازی جام جهانی تبلیغ کرد و لوازم برقی را در فیلیمو هنگام پخش یک سریال درام.
تبلیغات خود را تا آخرین حد ممکن شخصی کنید: فرض کنید در حال تماشای برنامه مورد نظر خود روی پلتفرمی هستید که قبلاً در آن وارد حساب کاربری خود شدهاید و ناگهان یک آگهی روی صفحه ظاهر میشود که شما را با اسم کوچکتان مخاطب قرار میدهد: «نگار عزیز، آیا بهدنبال فرصتی برای سرمایهگذاری هستی؟» شما بهعنوان یک بازاریاب از تأثیر چنین آگهی شخصیسازیشدهای بهخوبی آگاهید.
نرخ تکمیل آگهی را افزایش دهید: طبق گزارشهای Adweek، ۹۸ درصد تماشاگران یک آگهی OTT آن را تا پایان آگهی تماشا میکنند. تماشای کامل یک آگهی میتواند تأثیر عمیقتری بر مخاطب شما داشته باشد.
هدررفت تبلیغ خود را کمینه کنید: اگر مخاطب آگهی بینظیر شما برای ابزارآلات، یک کودک پنجساله باشد، پولی که صرف پخش آن کردهاید، عملاً به هدر رفته است. قابلیت مورد هدف قرار دادن دقیق مخاطبان در بازاریابی OTT این فرصت را به شما میدهد تا نهتنها آگاهی مخاطبان از برند خود را بالا ببرید، بلکه شانس تبدیل یک مخاطب به مشتری را افزایش دهید.
رویدادهای ورزشی بزرگ مانند جام جهانی، مسابقات المپیک، بازیهای جهانی والیبال یا هر لیگ ورزشی داخلی و خارجی که تاریخ دقیق برگزاری آنها از مدتها قبل مشخص است، این فرصت را به شما میدهند تا بهخوبی برای پویشهای تبلیغاتی خود برنامهریزی کنید.
به جای هزینهکردن روی روشهای سنتی بازاریابی با مخاطبان محدود و پراکنده، برندها میتوانند مستقیماً و با دقت بیشتری به مخاطبی که بیشترین شباهت را با دموگرافیک محصولاتشان دارد، از طریق بازاریابی OTT دسترسی داشته باشند.
بازاریابان، آژانسهای تبلیغاتی و تیمهای بازاریابی برندها با اضافهکردن بازاریابی OTT به مجموعه ابزارهای بازاریابی خود، میتوانند بیشترین تأثیر را از کمپینهای تبلیغاتی خود به دست آورند و گوی سبقت را از رقبا بربایند.