کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
بنیانگذار سایت ۲.۸ میلیارد دلاری گتیر توضیح میدهد که چرا سرمایهگذاران امیدوارند اوبر بعدی را از میان برنامههای خواربارفروشی تحویل ۱۰ دقیقهای پیدا کنند. گتیر ترکیه اخیراً به ارزش ۲.۸ میلیارد دلاری برای خدمات تحویل مواد غذایی خود دست یافته است.
«ناظم سالور»، مؤسس گتیر در مورد ایجاد یک کار تجاری کمحاشیه صحبت کرده است. تمایل سرمایهگذاران خطرپذیر این است که در برنامههای خواربارفروشی که وعده تحویل در کمتر از ۱۰ دقیقه را میدهند، سرمایهگذاری کنند.
فرضیه او نسبتاً ساده است؛ مواد غذایی، اقلام تندمصرف و سایر موارد ضروری را از یک برنامه انتخاب و هزینه آن را پرداخت کنید و با یک پیک، سفارش خود را بلافاصله پس از پرداخت در آدرس منزل خود تحویل بگیرید.
این روند برای کاربرانی که با فناوری آشنا هستند و بهخصوص در بحبوحه همهگیری کرونا از خدمات درخواستی اوبر استقبال کردهاند، جذاب به نظر میرسد. دادههای تحلیلشده توسط پیچبوک نشان میدهد که سرمایهگذاران فناوری در اروپا ۱.۶ میلیارد دلار برای استارتاپهای تحویل مواد غذایی در سال ۲۰۲۱ سرمایهگذاری کردهاند که بیش از دوبرابر سرمایهگذاری در این بخش برای کل سال ۲۰۲۰ بوده است.
برنامه تحویل مواد غذایی گتیر ترکیه، خود را بهعنوان بازیگر اصلی این بازار جا انداخته است. این شرکت که توسط ناظم سالور در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، در ابتدا برای جذب سرمایهگذاری از سوی سرمایهگذاران سطح بالا تلاش زیادی کرد، اما شش سال بعد، پس از یک دور جذب سرمایه توسط سرمایهگذار فیسبوک یعنی شرکت سکویا و با همکاری چند سرمایهگذار اروپایی دیگر ارزش خود را به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رساند. گتیر، پیکهای خود را بهصورت تماموقت استخدام میکند.