کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در گفت‌وگو با انجمن‌های حاضر در الکامپ ۲۶ بررسی شد / تحریم‌ها و مهاجرت نوع کسب‌وکارها را تغییر داده است

نیلوفر نادری / در کنار شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در بیست‌وششمین دور از برگزاری نمایشگاه الکامپ برخی انجمن‌ها و سندیکاهای فعال در حوزه ICT کشور نیز از این فضا استفاده کرده و در آن شرکت‌ کره‌اند. اینطور به نظر می‌رسد که این انجمن‌ها از بستر ایجاد شده در الکامپ استفاده کرده‌اند تا علاوه بر معرفی خود، محصولات و برنامه‌هایشان، دغدغه‌ها و چالش‌های موجود در اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات کشور را نیز مطرح کنند. از جمله انجمن‌های حاضر در الکامپ ۲۶ می‌توان به انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی، سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی، انجمن اینترنت اشیاء و سازمان نظام صنفی یارانه تهران اشاره کرد.

اکثر این انجمن‌ها و صنف‌ها در گفت‌وگو با کارنگ اعلام می‌کنند که برگزاری این دور از نمایشگاه الکامپ با توجه به تغییر نوع کسب‌وکارها که تحریم و مهاجرت باعث آن شده، بسیار متفاوت‌تر از دوره‌ها گذشته آن برگزار شده است.


تلاش کسب‌وکارهای اینترنتی برای بقا


بنا بر صحبت‌های رضا شیرازی مفرد، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی تهران  با کارنگ مأموریت اصلی این انجمن کمک به رفع چالش‌ها و مشکلاتی است که کسب‌وکارهای اینترنتی دارند. این مشکلات می‌تواند از جنس مشکلات مالیاتی، تأمین اجتماعی، شهرداری، مسائل حقوقی و همچنین آموزشی باشد. به همین منظور، نمایشگاه الکامپ می‌تواند بستری برای صحبت کردن درباره این مشکلات و هم‌فکری برای حل آنها باشد.

او درباره عملکرد بیست‌وششمین دوره این نمایشگاه می‌گوید: «الکامپ ۲۶ بعد از چهار سال وقفه برگزار شده و این مسئله می‌تواند نمایشگاه را از تب‌وتاب بیاندازد. با در نظر گرفتن این مسئله، باید گفت که استقبال همگان از آن خوب بوده و مشارکت افراد و کسب‌وکارها بالا بوده است.»

جامعه هدف این انجمن صنفی، کسب‌وکارهایی هستند که بر بستر اینترنت فعالیت می‌کنند. شیرازی مفرد، در پاسخ به این سؤال که اختلالات اینترنت چه تأثیری در حضور یا عدم حضور این کسب‌وکارها در الکامپ داشته، بیان می‌کند: «اینترنت، اساس کار اعضای انجمن صنفی ماست و اولین چیزی است که برای حفظ بقا و همچنین توسعه خود به آن نیاز دارند و اختلال و قطعی اینترنت لطمه بزرگی به برنامه‌ها و اهداف آنها می‌زند و وقتی این چالش در کنار چالش‌های دیگری مانند جذب و نگهداشت نیروی انسانی و مشکلات مالی قرار بگیرد،‌ بقای کسب‌وکارها به خطر می‌افتد. این مسئله هم روی حضور آنها در الکامپ و هم روی امکان حیات کسب‌وکارهای اینترنتی تأثیر زیادی داشته و برخی از آنها نتوانسته‌اند با چابکی لازم در نمایشگاه حاضر شوند،‌ چون استراتژی کنونی آنها به جای اینکه مبتنی بر توسعه باشد مبتنی بر بقا است.»


معرفی محصول جدید


امیررضا تجلی، منتور سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی هم در مورد حضور این سندیکا در الکامپ بیست‌وششم  توضیح می‌دهد که این سندیکا در این دوره از نمایشگاه یک محصول داده‌محور برخط را معرفی کرده‌اند که توانایی جمع‌آوری آنی داده و ساخت مدل و ارائه داشبوردهای تعاملی را دارد. جامعه هدف این محصول، سازمان‌ها هستند و به آنها کمک می‌کند که هزینه‌های خود را کاهش دهند. همچنین، این محصول بومی‌سازی شده و قابلیت این را دارد که صنایع مختلف به کار گرفته شود؛ از نظام سلامت گرفته تا صنعت پتروشیمی.

او اضافه می‌کند که دیگر هدف آنها از حضور در نمایشگاه، دیدار و تعامل با سازمان‌ها است تا بتوانند علاوه بر اینکه به آنها مشاوره‌هایی لازم را می‌دهند، برنامه‌های آموزشی مربوطه را نیز داشته باشند.

تجلی از عملکرد الکامپ ۲۶ راضی است و معتقد است که این نمایشگاه بستر مناسبی برای معرفی سندیکاها و کسب‌وکارها به یکدیگر و مردم بوده و در تحقق این مسئله خوب عمل کرده است. با این وجود، مشکلات برآمده از اختلالات اینترنت از سال گذشته تاکنون روی نحوه حضور و مشارکت کسب‌وکارها بی‌تأثیر نبوده و برخی از آنها از شرکت در الکامپ جامانده‌‌اند. در نتیجه اگر مشکلات اینترنت مربوط به اینترنت برطرف شود، شاهد حضور اکثریت بیش‌تری از کسب‌وکارها خواهیم بود.


برساخت فرهنگ استفاده از اینترنت اشیاء


روزبه بابازاده، رئیس انجمن اینترنت اشیاء و علوم داده کشور هم هدف از شرکت این انجمن در نمایشگاه الکامپ را آموزش و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت اشیاء می‌داند و معتقد است که از این بستر می‌توان برای انسجام بخشیدن به اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور استفاده کرد.

او در درباره میزان مشارکت افراد و کسب‌وکارها در این نمایشگاه می‌گوید: «در سالی که گذشت برخی از کسب‌وکارها مهاجرت کرده و برخی دیگر از برنامه‌های خود عقب ماندند و این مسئله در مشارکت فعالانه بازیگران اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور تأثیرگذار بوده است. در نتیجه اگر الکامپ ۱۴۰۲ را با الکامپ ۱۳۹۸ مقایسه کنیم،‌ به این نتیجه می‌رسیم که تعداد شرکت‌کنندگان آن کاهش یافته است. این کاهش هم شامل کسب‌وکارها و هم عموم مردم می‌شود؛ مردم نیز مانند گذشته انگیزه و روحیه‌ای برای حضور در چنین رویدادهایی را ندارند.»

او بیان می‌کند که نمایشگاه در تلاش است تا به دوران اوج خود برگردد و اینکه چقدر موفق خواهد شد را باید بعداً بررسی کرد و دید که الکامپ ۱۴۰۳ با چه تغییراتی روبه‌رو خواهد بود.

او معتقد است که اگر کسب‌وکارهای فعال در کشور هوشمند شوند، بخش بزرگی از مشکلاتی که برای تأمین نیروی انسانی دارند، رفع می‌شود و می‌توانند هزینه‌های خود را نیز کاهش دهند.

به گفته او علاوه بر این، ایران سرزمین کم‌آبی است که در سال‌های اخیر با بحران آب و خشکسالی نیز روبه‌رو بوده است. یکی از اهداف آنها در این انجمن این است که صنایع پرآبی مانند کشاورزی را هوشمند کرده تا میزان آب مصرفی آنها کاهش یابد. بنا بر گفته‌های او، اگر این اتفاق بیفتد، تولیدات نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه امنیت غذایی و محیط‌زیستی‌مان تأمین می‌شود.

بابازاده تأکید می‌کند که توسعه اینترنت اشیاء در ایران با موانعی روبه‌رو است که از جمله آنها می‌توان به مصوبات شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد که بدون مشارکت بازیگران اکوسیستم و متخصصان انجام می‌شود. علاوه بر این، در سال گذشته مصوبه خودروهای متصل را نیز تصویب کردند که موجب می‌شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان مهاجرت کنند.


تأثیر تغییر مدل کسب‌وکاری شرکت‌ها بر کاهش ترافیک الکامپ


آزاد معروفی، دبیرکل سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشورهم به عنوان یکی از صنف‌های حاضر در الکامپ در پاسخ به این سؤال که عملکرد الکامپ ۲۶ چگونه بوده، می‌گوید: «این نمایشگاه بعد از چهار سال وقفه برگزار شده و در این چهار سال اتفاقات مختلفی افتاده که روی عملکرد و میزان استقبال کسب‌وکارها و افراد از نمایشگاه تأثیرگذار بوده است. تحریم‌ها، مهاجرت و تغییر ترندهای استارتاپی از جمله تغییراتی است که در این سال‌ها اتفاق افتاده است. با این وجود، کسب‌وکارها علاقه‌ زیادی به حضور در الکامپ نشان داده‌اند و علت پایین بودن ترافیک آن نسبت به سال‌های گذشته تغییر مدل کسب‌وکاری برخی از شرکت‌ها است؛ بسیاری از شرکت‌ها از ارائه خدمات B2B به ارائه خدمات B2C روی آورده‌اند. علاوه بر این، نمایشگاه تخصصی‌تر شده و تعداد افرادی که برای تماشا و بدون هدف به نمایشگاه می‌آمدند، کاهش یافته است.»

او معتقد است که رسالت اصلی الکامپ، فراهم کردن بستری برای بهتر دیده شدن کسب‌وکارها، معرفی محصولات‌شان و همکاری با یکدیگر است و در این زمینه موفق بوده است. سازمان نظام صنفی یارانه‌ای نیز با هدف نظم‌بخشی به حوزه آی‌تی کشور در این نمایشگاه حاضر شده تا به عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین تشکل یارانه‌ای کشور نقش‌آفرینی کند و یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه بوده است.

معروفی تعامل نصر با سایر انجمن‌ها را محدود به زمان و مکان نمایشگاه نمی‌داند و توضیح می‌دهد که این تعامل باید در تمام طول سال وجود داشته باشد تا وضعیت کنونی کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور، با همکاری و هم‌افزایی انجمن‌ها بهبود یابد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ihlo
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.