کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارشی از حضور دانش‌آموزان در بخش تینواستارز الکامپ بیست‌وششم / ستار‌ه‌هایی برای آینده 

بهناز ملکی/ تینواستارز برای نخستین بار به تلاش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران امسال در الکامپ بیست‌وششم به صورت مستقل برگزار شد. برگزار کنندگان تینواستارز در این دوره هدف از برگزاری تینواستارز را ورود دانش‌آموزان به دنیای واقعی کار اعلام می‌کنند. 

صائبه سلوکی، مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز و مدیر منابع انسانی سازمان نصر تهران، در‌ گفت‌وگو با کارنگ اعلام کرد از دیگر اهداف برگزاری تینواستارز سنجش ظرفیت ‌شرکت‌های مختلف از سوی دانش‌آموزان برای آینده کاریشان و در نهایت جذب آنها به صورت نیروی کار در این شرکت‌ها است. 

تینواستارز ابتدا در سال ۱۳۹۸ با رویدادهای دانش‌آموزی شروع به کار کرد اما به دلیل استقبال گسترده دانش‌آموزان سراسر کشور از تینو‌استارز در الکامپ ۱۴۰۲، این بخش به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کرد. 

 صائبه سلوکی، رئیس کمسیون منابع انسانی سازمان نصر تهران در خصوص استقلال تینواستارز در این دوره از نمایشگاه الکامپ به کارنگ گفت: «تینواستارز از سال ۱۳۹۸ و با رویدادهای دانش‌آموزی، در نمایشگاه الکامپ آغاز شد. در سال  ۹۸شرکت‌کنندگان تینواستارز خروجی رویدادهای مرتبط با کارآفرینی با رویکرد کسب‌وکارهای آی تی بودند. خروجی این شرکت کنندگان انتخاب شدند و در الکامپ شرکت کردند.»

رئیس کمسیون منابع انسانی سازمان نصر تهران اعلام کرد:«اساسا هدف تینواستارز قرار دادن دانش‌آموزان در فضای واقعی کاراست تا در فضای استارتاپی که احتمال از بین رفتن آن زیاد است دور شوند و در نقطه استارتاپی درجا نزنند.»


از طرح ایده تا آمادگی برای اشتغال


سلوکی باور دارد که دانش‌آموزان می‌توانند در تینواستارز کار گروهی انجام دهند و در کنار آن ظرفیت شرکت‌ها را برا اشتغال خود در آینده بسنجند. 

بنابراین به گفته او دانش‌آموزان در تینواستارز مستقل این فرصت را دارند که از تجربه زیسته شرکت‌های بزرگ و توسعه یافته و حتی استارتاپ‌های توسعه یافته استفاده کنند و خود را به آن‌ها معرفی کنند.

سلوکی در ادامه به مقایسه تینواستارز در سال ۱۳۹۸ و تینواستارز امسال پرداخت و گفت: «در تینواستار سال ۱۳۹۸ دانش‌آموزان تنها ایده‌های خود را مطرح کردند و بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.در سال ۱۳۹۹که اتفاقا همه‌گیری کرونا نیز همچنان وجود داشت، رقابت‌های دانش‌آموزی ذیل الکام‌استارز برگزار شد و دانش‌آموزان نیز مانند استارتاپ‌هایی که در الکام‌استارز شرکت کرده بودند به رقابت پرداختند؛ در این زمان بود که لاین دانش‌آموزی تینواستارز ثبت شد.»

صائبی در ادامه اعلام کرد:«اکنون که بعد از چهار سال الکامپ برگزار شد خواسته ما نیز ادامه فرآیند برگزاری تینواستارز بود. در این دوره حضور دانش‌آموزان بسیار پررنگ‌تر بود و به همت سازمان نصر توانستیم جایگاه بزرگ‌تری برای تینواستارز فراهم کنیم.»


شرکت‌کننده‌هایی از سراسر کشور


سلوکی در خصوص شرکت‌کنندگان این دوره تینواستارز توضیح داد:« تعداد شرکت‌کنندگان روزانه از سی تا پنجاه نفر متغیر است. دانش‌آموزان از استان تهران، شهرستان‌های استان تهران، سیستان و بلوچستان و هرمزگان حضور دارند. فرایند منتورینگ روی دانش‌آموزان شرکت‌کننده صورت گرفته است و در این مسیر حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر از فعالان حوزه کارآفرینی و کسب‌‌وکار حوزه استارتاپی با ما همکاری داشتند.»

سلوکی در ادامه در خصوص معیار سنجش انتخاب دانش‌آموزان گفت:« پیش از این شرکت‌کنندگان تینواستارز در رویداد سال ۹۸ و ۹۹ خروجی رویدادهای کارآفرینی دانش‌آموزی بودند، اما امسال که رویدادهای گذشته را کمتر داشتیم نحوه انتخاب دانش‌آموزان را از مسیر ارتباطات خود با بخش خصوصی و رویدادهای برگزار شده در کل حوزه پیش گرفتیم.»


ورود به دنیای کار از طریق تینواستارز 


رئیس کمسیون منابع انسانی سازمان نصر تهران، درباره خروجی و نتیجه سال‌های گذشته تینواستارز گفت: « در سال‌های گذشته دانش‌آموزان در کمپ‌های برنامه‌نویسی شرکت داشتند و در طی ده روز شرکت‌کنندگان با مقطع سنی دوره متوسطه مشغول کد‌نویسی بودند؛ خروجی این کمپ‌ها به عنوان کارآموز وارد شرکت‌ها شدند و حدود بیست نفر از دانش‌آموزان همان دوره نیز اکنون در تینواستارز مشغول کار اجرایی هستند.» 

سلوکی به ترسیم آینده تینواستارز پرداخت و توضیح داد:« هدف و برنامه تینواستارز این است که دانش‌آموزان را در فضاهای دانش‌آموزی تا زمان رسیدن آنها به دوره کارآموزی دنبال کند. ما از شرکت‌های بزرگ و متوسط خواهش کرده‌ایم تا فضای کارآموزی را برای این دانش‌آموزان فراهم کنند، زیرا آنها هرچه در بحث تئوری پیشرفت کنند تا زمانی که وارد دنیای کار واقعی نشوند، نمی‌توانند به هدف نهایی خود برسند.»

به باور او به طور کلی چشم‌انداز تینواستارز برای آینده، کسب تجربه پرکتیکال برای دانش‌آموزان و در نهایت استخدام آنها در شرکت‌هایی است که در آنها دوره کارآموزی گذارنده‌اند.


لزوم محافظت از شوق و استعداد فرزندان ایران


در چهارمین روز از برگزاری نمایشگاه الکامپ، اختتامیه بخش دانش‌آموزی تینواستارز نیز با حضور صادق فرامرزی، نایب‌رئیس نصر تهران و اشکان امیرزاده ابراهیمی و رضا قربانی، اعضای هیئت‌مدیره نصر تهران برگزار شد. با توجه به تمدید یک‌روزه نمایشگاه الکامپ از سوی برگزارکنندگان، این اختتامیه یک روز پیش از پایان این دوره از نمایشگاه برگزار شد. صائبه سلوکی، مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز، علت این کار را حضور برخی از تیم‌های دانش‌آموزی از شهرهای مختلف کشور عنوان کرد که ممکن است امکان حضور در روز پنجم نمایشگاه را نداشته باشند و این رویداد را از دست بدهند.

صادق فرامرزی در ابتدای این رویداد عنوان کرد: «در چند روزی که از برگزاری نمایشگاه می‌گذرد، من به بخش‌ها و غرفه‌های مختلفی سر زده‌ام و چیزی که توجهم را جلب کرده، این بوده که غرفه تینواستارز شلوغ‌ترین و جذاب‌ترین غرفه نمایشگاه بوده است.»
فرامرزی با بیان اینکه اگر قرار بود طی یک رتبه‌بندی برترین غرفه بیست‌و‌ششمین نمایشگاه الکامپ را انتخاب کنند، بی‌شک بهترین غرفه همین غرفه تینواستارز بوده، ادامه داد: «لذت می‌برم وقتی بچه‌های ایران را این‌قدر پرشور و نخبه می‌بینم. اتفاقاً نکته‌ای هم که لازم است به خاطر آینده کشورمان به آن توجه کنیم، همین نخبگی و محافظت از آن است. وقتی از بچه‌های حاضر در غرفه می‌پرسیدم که آیا به مهاجرت فکر می‌کنند یا نه، می‌دیدم که این فکر در ذهن کودکان و نوجوانان ما هست. اما امیدوارم تا زمانی که به سن تصمیم‌گیری می‌رسند، تصمیم‌شان این باشد که در کشور بمانند.»
او در پایان از صائبه سلوکی به خاطر پیشنهاد دادن این بخش، برنامه‌ریزی برای آن و مدیریت این غرفه طی روزهای اخیر تشکر کرد.

صائبه سلوکی نیز با بیان اینکه دیدن بچه‌هایی پرشور و مستعد در کنار هم بسیار لذت‌بخش است، گفت: «از دوستانی که در سازمان نصر تهران دغدغه ما را جدی گرفتند و با وجود تمام مشکلات و کمبودها تلاش کردند فعالیت این غرفه به بهترین نحو انجام شود، تشکر می‌کنم. اما از همه بیشتر از بچه‌هایی سپاسگزار هستم که برای حضور در این بخش اعلام آمادگی کردند و در کنار ما قرار گرفتند. در اصل این ما هستیم که باید به خاطر حضور ارزشمند شما تشکر کنیم.»
او در ادامه با تأکید بر اینکه کار بخش تینواستارز تمام نشده و در روز پنجم نیز فعالیت خواهند داشت، علت برگزاری مراسم اختتامیه یک روز پیش از پایان کار نمایشگاه را حضور برخی تیم‌ها از اقصی نقاط ایران عنوان کرد که ممکن است امکان حضور در روز پایانی نمایشگاه را نداشته باشند.
در پایان این رویداد از همه تیم‌های حاضر در تینواستارز با ارائه لوح‌های یادبود تقدیر شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/npdp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.