کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
سیزدهمین نمایشگاه کار روز یکشنبه، ۲۱ آبانماه در محل دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد و روز سهشنبه، ۲۳ آبانماه به کار خود پایان داد. این نمایشگاه بهعنوان یکی از رویدادهای کاریابی دانشگاهی کشور با میانگین ۱۲ هزار بازدیدکننده و ۸۰۰ موقعیت شغلی در هر دوره، امسال نیز پذیرای کارجویان بود. از اولین دوره برگزاری این نمایشگاه تاکنون بیش از ۳۸۰۰ استخدام در ۷۵۰ سازمان کشور صورت گرفته است. ارتقای برند کارفرمایی، ارتباط مستقیم و بدون واسطه کارجویان با شرکتها و آشنایی با بازار کار ازجمله مزایای مهم نمایشگاه کار برای کارجویان و سازمانهاست. یکی از نکات مهم نمایشگاه امسال و تفاوت اصلی آن با سایر ادوار، حضور پررنگ مدیران برند کارفرمایی شرکتها در غرفههاست.
امسال و در سیزدهمین دوره نمایشگاه کار نیز شرکتهای بزرگ فناوریمحور با تمرکز بر برند کارفرمایی و جذب نیروی کار متخصص حضور داشتند. ازجمله این شرکتها میتوان به شرکت توسن، اسنپ، دیجیکالا، همراه اول، تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)، رایان همافزا، ترنج، همکارانسیستم، یکتانت، ویسپار و… اشاره کرد.
دروازهای برای کشف تازهها
شرکت توسن یکی از سازمانهای حاضر در سیزدهمین دوره نمایشگاه کار بود که برای حضور در این دوره برنامههای متعددی برای بازدیدکنندگان تدارک دیده بود. برند کارفرمایی توسن امسال با مفهوم «دروازهای برای کشف تازههایی از تو» در سیزدهمین نمایشگاه کار شرکت کرد. هدف از این مفهوم تأکید بر اهمیت رشد و آموزش افراد است؛ چه برای منابع انسانی و چه برای افرادی که به دنبال یادگیری هستند. «توسنآکادمی» یکی از برنامههای غرفه توسن برای بازدیدکنندگان بود. این آکادمی موضوعات آموزش، ارتقا و توسعه فردی را مدیریت میکند که خدمات آن مختص نیروی کار توسن نیست و افراد از خارج از سازمان نیز میتوانند از خدمات آموزشی این آکادمی استفاده کنند. مدیران و کارشناسان توسن در این بخش از غرفه توسن برای راهنمایی بازدیدکنندگان حضور داشتند.
علاوه بر این، توسن یک تور مجازی برای بازدیدکنندگان غرفه در نظر گرفته بود که افراد با استفاده از عینک مخصوص میتوانستند با فضای کار در شرکت توسن آشنا شوند و از بخشهای مختلف آن بازدید کنند. شرکت توسن با راهاندازی پلتفرمی با عنوان «چندین»، نوعی نظرسنجی طراحی کرده بود که نظر بازدیدکنندگان نمایشگاه را در خصوص فضای کاری مطلوب دریافت کند و بعد از اتمام نمایشگاه آمار مربوط به پاسخهای بازدیدکنندگان در دسترس عموم قرار بگیرد. «گیمیفیکیشن»، دیگر برنامه غرفه توسن برای بازدیدکنندگان بود. بر این اساس نوعی معما طراحی شده بود که افراد با حل هفت آزمون این بازی میتوانستند پاسخ مورد نظر خود را اعلام کنند و از جوایز در نظر گرفتهشده برای آن بهرهمند شوند.

ارتباط مستقیم با کارجویان نسل زد
گروه اسنپ نیز از دیگر شرکتهای حاضر در نمایشگاه امسال بود و نام این شرکت در فهرست حامیان نمایشگاه نیز به چشم میخورد. بخشهای مختلف این شرکت ازجمله اسنپ، اسنپباکس، اسنپفود، اسنپاکسپرس، اسنپتریپ و… هرکدام به صورت جداگانه پذیرای بازدیدکنندگان نمایشگاه بودند. توسعه منابع انسانی با ارتباط مستقیم با کارجویان نسل زد، آشنایی با دغدغههای این افراد و همچنین توسعه برند کارفرمایی ازجمله محورهای اصلی حضور گروه اسنپ در این دوره از نمایشگاه کار عنوان شده بود.
شرکت تاپ دیگر شرکت حاضر در نمایشگاه کار بود. «عباس مرادی»، مدیر سرمایه انسانی تجارت الکترونیک پارسیان در خصوص اهداف این شرکت از حضور در نمایشگاه کار عنوان کرد: «با توجه به اینکه ذینفع اصلی فرایندهای منابع انسانی ازجمله جذب، نگهداشت و توسعه منابع انسانی، نیروی کار است، شرایط ایجاب میکند که دغدغههای منابع انسانی سازمان بهخوبی شناخته شود؛ بنابراین یکی از اهداف ما برای حضور در نمایشگاه، آشنایی با کارجویانی است که عموماً از نسل زد هستند و برای بازدید از غرفهها به نمایشگاه میآیند. این شناخت به ما کمک میکند راهکارهای متناسب با دغدغههای این افراد را شناسایی و از این موضوع برای جذب افراد استفاده کنیم.»
به گفته او این موضوع در قلب برند کارفرمایی و EVP یا ارزشهای پیشنهادی سازمان دیده و پیادهسازی شده است.

ایرانسل نیز مانند ادوار گذشته، با هدف ارائه موقعیتهای شغلی به کارجویان، توسعه برند کارفرمایی، تعامل با دانشجویان و جذب رزومههای برتر در سیزدهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف حضور داشت تا کارجویان و بازدیدکنندگان از غرفه، با همراهی متخصصان منابع انسانی ایرانسل، در مسیر توسعه شغلی قرار گیرند و با انجام بازیهای دیجیتال، با ارزشهای سازمانی ایرانسل آشنا شوند.
ایرانسل همچنین با همکاری مدرسه اشتغال شریف، تاکنون برای سه مرتبه، دوره مرکز توسعه شغلی خود را برگزار کرده که طی آخرین مرحله در سال ۱۴۰۲، بیش از ۹۰ نخبه دانشگاهی به مرحله کارآموزی ایرانسل جذب شدند. این اپراتور برای برگزاری چهارمین دوره مرکز توسعه شغلی خود تا پایان سال ۱۴۰۳، از رزومههای جذبشده در سیزدهمین نمایشگاه کار شریف پس از طی مراحل ارزیابی، دعوت میکند.

شرکت رایانه خدمات امید سیستم، دیگر شرکت حاضر در سیزدهمین نمایشگاه کار شریف بود. جذب نیروی متخصص جوان، هدفگذاری اصلی رایانه خدمات امید سیستم برای پوشش نیازهای این شرکت در موضوع انتقال دانش عنوان شد.
رایان همافزا دیگر شرکت حاضر در نمایشگاه کار بود که با هدف جذب نیروی انسانی نخبه به دریافت رزومه کارجویان و بازدیدکنندگان پرداخت. فعالیتهای اصلی شرکت رایان همافزا تولید نرمافزارهای مورد نیاز شرکتهای کارگزاری بورس، تأمین سرمایه، صندوقهای سرمایهگذاری مشترک، شرکتهای سبدگردانی و بانکها و ارائه خدمات نرمافزاری بر آن اساس بوده است.
همراه اول و دیجیکالا نیز از دیگر شرکتهای حاضر در سیزدهمین نمایشگاه کار بودند. به غیر از موضوعات مربوط به جذب نیروی کار از میان بازدیدکنندگان، این دو شرکت در کارگاههای آموزشی برگزارشده در حاشیه نمایشگاه حضور فعالی داشتند. تهدیدات هوش مصنوعی و خودشناسی ازجمله موضوعات همراه اول در کارگاههای آموزشی بود. گروه دیجیکالا نیز به همراه بخشهای مختلف این شرکت ازجمله دیجیاکسپرس و دیجیکالاجت در نمایشگاه حاضر شد.
گفتنی است شرکتهای گروه دیجیکالا، شرکت توسن، گروه اسنپ، ایرانسل، یکتانت، ترنج، همکارانسیستم، داریا، هایپراستار، شرکت مهندسی رستا فن ارتباط و شرکت خدمات انفورماتیک از حامیان سیزدهمین دوره نمایشگاه کار بودند.