کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
شاید مارکتینگ بهظاهر کاری پیچیده باشد. کاری که نیاز به کانالهای متعدد برای اجرای یک کمپین دارد. با این حال، کار سختی نیست اما اشتباهی که اغلب استارتاپها به آن دچار میشوند، انجام کارهای زیاد در سرعت بالاست. اگر قرار است اولین استراتژی خود را بنویسید، بهتر است در ابتدا افرادی که قرار است محصولی را به آنها بفروشید، یعنی مشتری نهایی، مکانهایی که قرار است محصول عرضه شود و شیوههای ارتباط با آنها را مشخص کنید. اما بگذارید با این شش سؤال قدم به قدم جلو برویم و موارد لازم برای یک استراتژی درست را مرور کنیم.
اولین سؤال این است که مشتری ایدهآل شما کیست؟ قبل از نوشتن استراتژی باید بهخوبی بدانید که برای چه کسی بازاریابی میکنید. در حقیقت هر کسی نمیتواند یک مشتری ایدهآل برای شما باشد. در واقع در این مرحله نیاز به مشخص شدن نوع دقیق مشتری ایدهآل خود دارید.
شاید این سؤالات بتواند شما را راهنمایی کند؛ مشتری ایدهآلی که میخواهم با آن کار کنم کیست؟ راحتترین مشتری برای کار کردن با من کیست؟ کدام مشتری است که بیشتر از همه متقاضی این محصول یا خدمات باشد؟ چه کسی میخواهد هزینه لازم برای این محصول را بپردازد؟ شاید در ابتدای کار، چند مشتری ایدهآل برای شما وجود داشته باشد اما بهتر است روی یکی متمرکز شوید. این مسئله باعث افزایش وضوح کار شما میشود.
سؤال دیگر این است که نیاز مخاطب از برند شما چیست؟ شاید پاسخ ساده باشد و بگویید که خب فلان محصول من قرار است فلان خدمت را به مشتری کند. اما قدری عمیقتر فکر کنید و خودتان را جای مشتری بگذارید. از خود بپرسید که مشتری شما چه چالشی در زندگی روزمره خود دارد؟
سؤال مهم دیگری که باید بپرسید این است که مشتریهای احتمالی شما وقتشان را کجا میگذرانند؟ در حقیقت نیاز دارید بدانید کجا میتوانید این مشتریهای آنلاین را بیابید. فرقی هم نمیکند که فضای آنلاین باشد یا آفلاین. در این مکانهای احتمالی وقت بگذرانید و محتوای لازم را برای این مکانها ایجاد کنید تا به مشتری ایدهآل خود نشان دهید که چطور میتوانید مشکلات آنها را حل کنید.
سؤال بعدی این است که چه زمانی میتوانید با این مشتریهای ایدهآل در ارتباط باشید؟ در حقیقت زمان فعالیت آنها مثل زمانی از روز یا شب یا حتی زمانی از سال یا شرکت در یک کنفرانس باشد. همه اینها به شما کمک میکند ارتباط بهتری با این مخاطبان برقرار کنید.
پرسش دیگر مربوط به نقطه تمایز شماست. از خودتان بپرسید چرا آنها باید شما را در میان رقبای دیگر انتخاب کنند. اگر قیمت کمتری ارائه دهید شاید مشتری بیشتری داشته باشید اما باید دلیل محکمتری برای ماندگاری مخاطب داشته باشید. مشتریان تمایل دارند راحتی یا سهولت استفاده را در اولویت قرار دهند. چیزی را پیدا کنید تا متمایز شوید.
سؤال آخر این است که چگونه میخواهید آنها را وارد قیف بازاریابی خود کنید؟ ممکن است فرصت شما در پشت جستوجوی گوگل یا پستی در شبکههای اجتماعی باشد. فراموش نکنید که این پرسشها را هر سه ماه یک بار از خود بپرسید و کار خود را ارزیابی کنید. در این صورت میتوانید یک استراتژی خوب برای فروش داشته باشید.