کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
دلیل اصلی توسعه سریع کلانداده در سالهای گذشته، این است که برای سازمانها ارزش بلندمدت ایجاد میکند که در افزایش درآمد، کاهش هزینهها و افزایش حاشیه سود نمایان میشود. در نتیجه کلانداده به شرکتها امکان استفاده از دادههای سازمانی به عنوان یک مزیت رقابتی را میدهد.
برای بسیاری از شرکتها تلاش برای تبدیل شدن به یک شرکت «دادهمحور» با برنامه «تحول دیجیتال» همراه است. با این حال بیشتر سازمانها دریافتهاند که این روندی آسان نیست و تحول دیجیتال نیازمند تغییراتی عمیق در چگونگی طراحی، سازماندهی و مدیریت است. به طور کلی بیشتر سازمانها از دادههای خود برای ایجاد ارزش یکی از روشهای زیر را به کار میبندند.
ایجاد شفافیت
برای بیشتر سازمانها اطلاعات در بخشهای مختلف عملکردی بهراحتی قابل دسترس نیست تا به درک و تصمیمگیری کمک کند. افزایش شفافیت و بهاشتراکگذاری کلاندادهها در بین بخشها به بهبود عملکرد و کاهش کارهای تکراری و شناسایی ناکارآمدیها منجر میشود.
دسترسی آسان به اطلاعات موجب پیشرفتهای عملیاتی اساسی میشود. به عنوان مثال ادغام دادههای واحدهای تحقیق و توسعه، مهندسی و تولید میتواند روشهای مهندسی همزمان را فعال کند که باعث کاهش ضایعات ناشی از بازسازی طرحها و کوتاه کردن زمان ورود به بازار میشود.
یافتههای مبتنی بر داده
فناوریهای اینترنت اشیا (IoT) محصولات بیشتر و بیشتری را مجهز به حسگرهایی کرده که دادههای فرایندهای سازمانی، رفتارهای مشتری و استفاده از محصولات و خدمات را ثبت میکنند. با تجزیه و تحلیل دادههای این حسگرها میتوان خدمات ارائهشده را تنظیم کرد.
کلانداده درک جدیدی در مورد نحوه استفاده مشتریان از محصولات و خدمات به دست میدهد؛ به عنوان مثال در صنعت بیمه میتوان به تعیین محصولات سودآور و ارائه روشهای بهبودیافته برای محاسبه حق بیمه بر اساس ادعاهای ارائهشده پیشین مشتریان دست یافت.
دستهبندی مشتری و بازاریابی سفارشی
مفاهیم دستهبندی مشتری و بازاریابی هدفمند توسط شرکتهایی که محصولات یا خدمات را به مصرفکنندگان میفروشند، به طور گسترده پذیرفته شده است. کلانداده این دستهبندی مشتری و بازاریابی سفارشیشده را وارد سطوح کاملاً جدیدی میکند. دادههای مبتنی بر مکان که میتوانند از طریق بلوتوث یا GPS دریافت و ثبت شوند، جنبه کاملاً جدیدی به بازاریابی هدفمند میافزایند.
پشتیبانی از تصمیمات با الگوریتمهای خودکار
تصمیمگیری مبتنی بر داده یکی از محرکهای کلیدی در استفاده از کلانداده است. با تجزیه و تحلیل و بهرهگیری از الگوریتمها میتوان تصمیمگیری را به طور قابل توجهی بهبود داد. سازمانهایی که از روشهای مبتنی بر کلانداده استفاده میکنند، قادر به کشف الگوها، تشخیص ناهنجاریها و کاهش مخاطرات هستند.
با استفاده از الگوریتمهای کلانداده میتوان فرایندهایی را که به تصمیمگیریهای دقیقتر میانجامد، خودکار کرد. به عنوان مثال کارمندان بانک میتوانند بر پایه کلانداده هنگام ارائه محصولات مالی به مشتریان خود مخاطرات را به حداقل برسانند.
توسعه محصول و نوآوری
با استفاده از کلانداده میتوان نیاز به محصولات جدید را شناسایی و محصولاتی طراحی کرد که خدمات فعلی را افزایش دهد. توسعه محصول و نوآوری با اکتشاف مبتنی بر داده همراه است و میتواند به شرکتها کمک کند تا فرصتهای تجاری جدید را کشف کنند. تجزیه و تحلیل جستوجوها و دادههای استفاده از محصول به سازمانها در کشف تقاضا برای محصولاتی که سازمان از آنها بیخبر بوده، کمک میکند.