کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
شورای رقابت صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بهمنظور تنظیم و نظارت بر رقابت در صنعت مدیا و رسانهها با حضور مدیران ساترا و نمایندگان شورای رقابت، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و مجمع «رصتا» تشکیل شد.
مصطفی برهانی، مشاور رئیس ساترا و مدیر تنظیم فضای رقابت سازمان صداوسیما، هدف از تشکیل این شورا را تنظیم و نظارت بر رقابت در صنعت مدیا و رسانهها دانسته است.
پیش از این سعید مقیسه، رئیس ساترا در خصوص تولید محتوای صوت و تصویر فراگیر اعلام کرده بود: «در این فرآیند، زنجیرههای ارزشآفرینی مختلف و منقطع و موازی وجود دارد. از ایده تا طرح، از طرح تا تولید سینمایی و نمایش خانگی و فضای مجازی و… تا برودکست تا محصولات جانبی همه یک زنجیره است.
به نظرم یکی از مهمترین اهداف اتحادیه و مجامع میتواند کمک به همافزایی و همراستایی فعالیتها زنجیرههای ارزشآفرینی باشد. اگر زنجیره تولید محتوا را به یکدیگر متصل کنیم، باعث ارتقای کارایی و اثربخشی تلاش در عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد.»
نظارت بر پلتفرمهای تولید محتوا یک قانون جهانی است
مصطفی برهانی، مشاور رئیس ساترا و مدیر تنظیم فضای رقابت سازمان صداوسیما در خصوص وظایف این شورا گفت: «پیشگیری از تبعیض و تحریف رقابت، ممنوعیت تصاحب و تعاملات غیرقانونی، حفظ تنوع رسانهای و حفظ منافع مصرفکنندگان از جمله وظایف این شوراست.»
برهانی در ادامه سایر مسئولیتهای شورای رقابت را برشمرد و خاطرنشان کرد: «بررسی و تحقیق درباره تخلفات رقابتی، رسیدگی به شکایات و اختلافات رقابتی، پیشگیری از تحریمها و سوءاستفاده از قدرت بازار، تنظیم قوانین و مقررات رقابتی، اعمال قوانین رقابت، ارائه راهنمایی و مشاوره و ترویج رقابت جزو مسئولیتهای این شورا بهشمار میرود.»
مشاور رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر تأکید کرد: «نظارت بر رقابت در پلتفرمهای انتشار محتوا یک مسئله مهم است که در سالهای اخیر به توجه بیشتری از سوی حکومتها و نهادهای قانونی جهانی رسیده است.
این پلتفرمها، مانند شبکههای اجتماعی، وبلاگها، ویدئوهای آنلاین و سایر سرویسهای مشابه، به کاربران امکان انتشار و مصرف محتوا را میدهند و در بسیاری از کشورها، نهادهای نظارتی و قانونی تلاش میکنند رقابت را در این پلتفرمها حفظ کنند و به برطرف کردن موانعی که ممکن است برای رقابت سالم و عادلانه وجود داشته باشد بپردازند.»
برهانی در پایان در مورد موانع رقابت سالم و عادلانه گفت:«برخی پلتفرمها ممکن است به صورت ناعادلانه با کاربران یا ارائهدهندگان محتوا رفتار کنند و آنها را در دسترسی به مخاطبان یا منابع درآمدی محدود کنند.
همچنین برخی پلتفرمها به صورت نامتعادلی قدرت رقابتی را در دست دارند و میتوانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند و رقبای خود را از بازار کنار بزنند؛ بهعلاوه پلتفرمهای انتشار محتوا ممکن است از اطلاعات شخصی کاربران بهنحوی استفاده کنند که رقابت را تحت تأثیر قرار دهد، مانند استفاده از اطلاعات جمعآوریشده برای تبلیغات هدفمند.»