کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌و‌گو با امید فرزین، مدیرعامل «وت‌وان»؛ پلتفرمی در استان گلستان که در زمینه دام مشغول به ارائه خدمات است / ارائه خدمات لجستیک و دامپزشکی به شیوه دیجیتال

رضا امیرزاده / در ایران حدود ۸۰ میلیون رأس دام سبک و سنگین وجود دارد که همچنان ۷۰ درصد از آنها به شیوه سنتی نگهداری و پرورش داده می‌شوند. نیازهایی که دامداران در این حوزه داشتند و همچنان برای رفع آنها از روش‌های سنتی که دشواری‌های خود را داشت استفاده می‌کردند، «امید فرزین»، مدیرعامل و بنیان‌گذار پلتفرم خدمات دامپزشکی و لجستیک آنلاین «وت‌وان» را بر آن داشت که در زمینه خدمات لجستیک و دامپزشکی آنلاین فعالیت مجموعه خود را در استان گلستان آغاز کند. او معتقد است این حوزه به واسطه بکر بودنش، ظرفیت‌های زیادی برای رشد و توسعه در داخل و خارج از ایران دارد. در ادامه کارنگ با او درباره پلتفرم وت‌وان و خدمات متنوعی که ارائه می‌دهد به گفت‌وگو نشسته است.

چه شد که به ایده پلتفرمی آنلاین، برای ارائه خدمات لجستیک و دامپزشکی رسیدید؟

من در یک خانواده دامدار زندگی کرده‌ام و از نزدیک با دشواری‌هایی که دامداران با آن مواجه هستند و از زیان‌هایی که به خاطر نبود امکانات متحمل می‌شوند، آشنایی داشته‌ام. در کشور ما نزدیک به ۸۰ میلیون رأس دام سبک و سنگین وجود دارد که ۷۰ درصد آن به‌صورت سنتی نگهداری می‌شود و نزدیک به ۴۶ هزار و ۲۰۰ دامپزشک داریم که ۲۰ هزار تن از آنها بیکار هستند. بعد از آنکه احساس کردیم در این زمینه نیازهایی وجود دارد، در استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس تحقیقات بازار را شروع کردیم و چندین تست بازار انجام دادیم.

از جمله اینکه از ۲۰۰ دامدار و ۵۰ دامپزشک خواستیم که پرسشنامه‌ای را پر کنند. در نهایت متوجه شدیم که این افراد در حوزه حمل دام و همچنین دامپزشکی به خدمات جدید و خروج از بستر سنتی نیاز دارند. بعد از آن تست بازار دیگری را از طریق تماس‌های تلفنی به‌صورت ارائه مشاوره و خدمات آغاز کردیم، اما متوجه شدیم که این بستر به دلیل محدودیتی که برای پیشرفت کار ما دارد، مناسب نیست.

در ادامه پلتفرمی را به نام وت‌وان طراحی کردیم که در آن یک دامدار بتواند به‌سادگی درخواستش را ثبت کند و از این طریق با راننده حمل دام یا برای نیازهای دامپزشکی نزدیک‌ترین دامپزشک در مواقع اورژانسی ارتباط گرفته و خدمات مورد نیاز را دریافت کند. این شروعی برای کسب‌وکار ما بود.

در واقع رانندگانی که در حوزه حمل دام فعالیت می‌کنند، در پلتفرم شما پروفایل دارند؟

بله؛ نحوه کار به این صورت است که دامدار می‌تواند برای حمل دام‌های خود از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر، شبیه تاکسی‌های اینترنتی، ابتدا مبدأ و مقصد خود را در پلتفرم مشخص و درخواست خود را ثبت کند. سپس پلتفرم بر اساس اطلاعات واردشده هزینه حمل را تعیین می‌کند. در ادامه کسانی که وسیله نقلیه مناسب برای حمل دام دارند و در وت‌وان ثبت‌نام کرده‌ و دارای پروفایل کاربری هستند، این درخواست را می‌پذیرند.

حمل دام بیشتر مربوط به چه حوزه‌هایی می‌شود؟

استان گلستان نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین دارد که از این میزان ۸۰۰ هزار رأس مربوط به عشایری است که نیاز به حمل‌ونقل دام دارند. همچنین در شهرستان گنبدکاووس روزانه پنج هزار مورد خریدوفروش دام انجام می‌شود که بخشی از آن برای کشتارگاه است که به استان‌های مازندران، گیلان و تهران فرستاده می‌شود. خود گنبدکاووس و شهرستان‌های دیگر استان نیز نیازهایی در زمینه حمل دام دارند که می‌توانند از طریق پلتفرم ما آنها را برطرف کنند.

در حال حاضر پلتفرم شما چه تعداد کاربر دارد؟

ما نزدیک به دو هزار کاربر داریم و حدود ۲۳۰ دامپزشک با پلتفرم ما کار می‌کنند. در آغاز کار برخی دامپزشکان که سابقه زیادی داشتند، مایل به همکاری نبودند، اما در ادامه آنها هم متوجه شدند که استفاده از این پلتفرم به نفع خودشان است. در واقع در این پلتفرم، بستری برای دامپزشکان فراهم شده که از طریق آن قبل از اینکه بخواهند در روستایی حضور پیدا کنند، می‌توانند کار اطلاع‌رسانی را انجام دهند و در نتیجه هزینه‌‌ای که صرف درمان دام می‌شود برای دامپزشک بهینه‌تر خواهد شد.

آیا به‌جز تسهیل ارتباط میان دامپزشک و دامدار، پلتفرم شما خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهد؟

ما برای بیماری‌های حوزه دام یک هوش مصنوعی طراحی کردیم که دامدار می‌تواند با استفاده از این فناوری و با ثبت علائم بیماری دام خود، از نوع بیماری مطلع شود و بر اساس آن تصمیم بگیرد که آیا نیاز به دامپزشک وجود دارد یا خیر. برای دامپزشکان هم بخشی در این هوش مصنوعی در نظر گرفته شده تا بتوانند از این طریق به رفرنس‌های جدید جهانی درباره انواع بیماری دام که قرار است مورد درمان قرار گیرد، دسترسی داشته باشند.

این پلتفرم امکانات دیگری نیز دارد، از جمله تماس تصویری و صوتی، پرونده درمانی و آلارم برای تیمار و تکرار درمان دام‌ها. این تماس تصویری برای ارتباط میان دامدار و دامپزشک و همچنین دامپزشک و دامپزشک است تا بتوانند از این طریق از یکدیگر مشاوره بگیرند.

آیا تاکنون مجموعه شما اقدام به جذب سرمایه کرده است؟

در حال انعقاد قراردادی با یک شتاب‌دهنده به نام تریگ‌آپ هستیم که به نحوی زیرمجموعه بانک پاسارگاد است و قرار است سرمایه‌گذاری روی پلتفرم ما را با صندوق نوآوری گلستان به‌صورت کوینوست انجام دهد.

چشم‌اندازی که برای این پلتفرم دارید به چه صورت است؟

برنامه ما این است که این پلتفرم را برای مرحله اول در ایران توسعه دهیم. استان‌هایی که تعداد دام زیادی دارند، مانند آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمان و… جزو اهداف ما برای توسعه هستند. البته در حال حاضر هم امکان استفاده از این پلتفرم برای همه دامپزشکان و دامداران کشور فراهم است و افراد می‌توانند آن را از طریق گوگل‌پلی و کافه‌بازار دانلود کنند. از سویی در رویداد فینوتکس با چند تاجر از کشورهای تاجیکستان، قزاقستان و روسیه رایزنی داشتیم و آنها تمایل نشان دادند که این پلتفرم در کشورشان فعالیت کند.

مهم‌ترین چالش‌هایی که در راه‌اندازی و توسعه این پلتفرم داشتید، چه بوده است؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در مسیر با آن مواجه بودیم، بحث فرهنگ‌سازی است. ما می‌خواستیم به یک دامدار سنتی که کمتر با فناوری‌هایی از این دست آشنایی داشته، یاد بدهیم که چگونه از این پلتفرم استفاده کند و این برای ما خیلی سخت بود، اما به‌مرور متوجه شدیم که هر دامدار یک دامپزشک مورد اعتماد خود را دارد و اگر آن دامپزشک هر تجویزی برای درمان دام ارائه دهد، دامدار آن را می‌پذیرد. به همین دلیل ما کار بازاریابی خود را از طریق دامپزشکان پیش بردیم تا کسب‌وکارمان توسعه پیدا کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nob5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.