کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
هارلی فینکلشتاین، رئیس شاپیفای نظرات خود را در مورد آینده خردهفروشی به اشتراک گذاشته و در یادداشتی درباره اومنیچنل نوشته است: «مدت زیادی است اصطلاح «اومنیچنل» در صنعت ما وجود داشته است. این اصطلاح نشان میدهد خردهفروشان، برندها و بازرگانان کالاها و خدمات خود را نهتنها در یک کانال، بلکه در چندین کانال به فروش میرسانند.
این حالت بهزودی تبدیل به حالت نرمال و عادی خواهد شد. من فکر میکنم صحبت در مورد اومنیچنل در سالهای آینده مانند صحبت در مورد تلویزیون رنگی خواهد بود. شما دیگر واژه رنگی را نمیگویید، زیرا هر تلویزیون بهطور پیشفرض تلویزیونی رنگی است. این اتفاق همین الان در حال وقوع است.»
او افزوده است: «وقتی صحبت از خردهفروشی به میان میآید، میبینید که بهترین برندها دارای نقاط ارتباطی متعدد با مشتریان در سطوح مختلف هستند که میتوان از آنجا خرید کرد. خردهفروشی فیزیکی در سال گذشته بهطور کامل فعالیت خود را دوباره شروع نکرده بود.
دلیل باز بودن همه کانالها این است که مصرفکنندگان میخواهند خرید کنند، اما به راحتترین و مناسبترین روش برای خود. برندهایی که موفقترین هستند، این کار را واقعاً بسیار آسان خواهند کرد. میدانید که سال ۲۰۲۰ به اندازه سه تا پنج سال نفوذ تجارت الکترونیک را افزایش داد و حالا کاملاً شناختهشده است.»
فینکلشتاین درباره آینده تجارت الکترونیک در این یادداشت کوتاه نوشته است: «تجارت الکترونیک دیگر رشد خود در سالهای شیوع کرونا را ندارد و مردم هم به نقد آن میپردازند. البته این مدل از تجارت هنوز راه زیادی در پیش دارد. با وجود آنچه پس از همهگیری برای تجارت الکترونیک رخ داد، همچنان در سراسر جهان سهم بسیار پایینی از خردهفروشی دارد و کمتر از ۲۰ درصد کل تجارت خردهفروشی را تشکیل میدهد.
تجارت الکترونیک نسبت به کل خردهفروشی در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا زیر ۲۰ درصد اما در چین کمی بالاتر است. به طور کلی آنچه میبینید، این است که اگرچه نرخ رشد تجارت الکترونیک اکنون به همان جایی که در حدود سال ۲۰۱۹ بود، بازگشته است، اما پایه بسیار بزرگتر و قویتری دارد؛ بنابراین من فکر میکنم که شرایط کلان برای رشد و افزایش بازدهی تجارت الکترونیک بسیار مناسب است.»