کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز (۱۷ خرداد) هیئت دولت اعلام کرد که شورای عالی فضای مجازی در حال تدوین یک سند و نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور است.
همچنین او تأکید کرد که از یک سال و نیم پیش نیز مرکز توسعه هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات راهاندازی شده است و از سوی دیگر نقشه راه ملی هم در این زمینه تدوین شده که در اختیار مراکز سیاستگذار و تصمیمگیر قرار گرفته است.
زارعپور در مورد این نقشه راه ملی گفت: «بر اساس این نقشه راه، همه دستگاهها مکلف هستند ظرفیتهایی را که هوش مصنوعی در بخششان برای هوشمندسازی فراهم میکند احصا کنند.»
او با اعلام اینکه هوشمندسازی دستگاهها به کمک هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: «در برنامه هفتم هم این تبدیل به تکلیف شده است. در واقع در برنامه هفتم کل بخش ارتباطات و هوشمندسازی یک بخش جدا شده تا برای استفاده حداکثری از هوش مصنوعی در راستای ایجاد تحول در دستگاهها اقدام شود.»
به گفته او، همه دستگاهها ظرف سال اول برنامه هفتم باید برنامهشان را برای استفاده حداکثری از ابزارهای ارتباطی و فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی برای ارتقای دستگاه به تصویب هیئت وزیران برسانند.
او ابراز امیدواری کرد که دستگاهها با استفاده از این ظرفیتها خودشان و خدماتشان را متحول کنند.
۲۰ درصد خدمات دولت هوشمند میشود
همچنین زارعپور در ادامه صحبتهای خود از تبدیل ۲۰ درصد از خدمات دولت به شیوه هوشمند خبر داد و گفت: «مهمترین بحثی که در محیط زیست دنیا وجود دارد بحث هوشمندسازی و الکترونیکی شدن خدمات است که میتواند منجر به کاهش سفرهای درونشهری و برونشهری شود و به کاهش استفاده از سوخت و آلایندههای محیطی کمک کند.»
او ادامه داد: «اتفاق بزرگی که سال گذشته افتاد این بود که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راهاندازی شد و الان ۹۵ درصد دستگاهها متصل شدهاند و ۵۰ درصد خدمات خود را از طریق این پنجره ملی ارائه میدهند. امسال هدفگذاری این است که صددرصد خدمات از این طریق ارائه شود و ۲۰ درصد خدمات دولت هم هوشمند شود، یعنی مردم بدون مراجعه حضوری، بدون ارسال هرگونه مدرک و بدون دخالت عامل انسانی خدمات از دولت دریافت کنند. یکی از برکات این اتفاق، علاوه بر حذف امضاهای طلایی و حفظ کرامت مردم، کاهش مراجعات غیرضروری مردم به دستگاههای اجرایی است.»