کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
خردهفروشان شبکههای رسانهای را بهسرعت راهاندازی میکنند تا بر اساس روابط دست اول قوی با خریداران، درآمد بیشتری کسب کنند. اما در لایههای درونی، تنش بزرگی بین مسئولان تجربه کاربری باکیفیت و نیاز اساسی برای کسب درآمد بیشتر در حال شکلگیری است.
به گفته فارستر، ۴۰ درصد از خردهفروشانی که شروع به ایجاد شبکههای رسانهای کردهاند، ایجاد تعادل بین تجارت خردهفروشی و شبکه رسانهای خود را بزرگترین چالشی میدانند که با آن روبهرو هستند. به عبارت دیگر خردهفروشان چند تبلیغ را میتوانند بدون به خطر انداختن تجربه خریدار نشان دهند؟ تیم تجربه کاربری چگونه از درگیری با تیم رسانه خردهفروشی جلوگیری کند؟
خردهفروشی را در خیابان اصلی تصور کنید که بهطور سنتی ویترین خود را بر اساس بازخورد مشتری اولویتبندی میکند. محصولات موجود در ویترین، منعکسکننده دانش بهدستآمده از مکالمه با هزاران مشتری است و مشاهده آنچه در گذشته فروش داشته است. سپس برندها مبالغی را به خردهفروش پیشنهاد میکنند تا محصولات آنها را در ویترین فروشگاه خود قرار دهد. خردهفروش با خوشحالی دلارهای محصول حمایتشده را به دست میآورد، اما خطر نادیدهگرفتن منافع مشتری و قربانیکردن تجربه شخصی در کمین است. در نهایت خردهفروش به درآمد اولیه میرسد، اما ممکن است خریدارانش را از خود دور کند.
تا سال ۲۰۲۳ دادههای دست اول خردهفروشان دیگر به اندازه کافی خوب نخواهند بود. این امر نشاندهنده تعادل ظریفی بین تجربه کاربری و درآمد رسانههای خردهفروشی است. نکته کلیدی این است که خردهفروشان تجربیات رسانهای بومی و شخصیسازیشده ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که خریداران همچنان محصولات دلخواه خود را میبینند و خردهفروشان نیز بدون قربانیکردن ارتباط خود با مشتریان، درآمد رسانهای را به دست میآورند. بیایید بررسی کنیم که چگونه خردهفروشان میتوانند این کار را انجام دهند.
مطالعه موردی؛ آمازون چالش خردهفروشی رسانه – تجربه کاربری را حل میکند
به آمازون نگاه نکنید که در سال گذشته نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار سود قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) و ۳۱ میلیارد دلار درآمد رسانهای ایجاد کرد. با توجه به حاشیه بالای فروش رسانهها، حدود ۴۰ درصد از سود آمازون از رسانههای خردهفروشی حاصل میشود. از دیدگاهی متفاوت به ازای هر ۱۰ دلار درآمد تجارت الکترونیک، آمازون یک دلار از فروش تبلیغات دریافت میکند.
به نظر میرسد آمازون تجارت رسانهای خود را با تجارت خردهفروشی و بازار متعادل کرده است. محصولات حمایتشده آن که تأثیر EBITDA قوی دارند، مانند محصولات ارگانیکش در بین خریداران پرطرفدار هستند. بنابراین آمازون از مزایای شبکه رسانهای خود بدون آسیب به کسبوکار اصلی خردهفروشی خود بهره میبرد.
سایر خردهفروشان با چالش تجربه کاربر مواجه میشوند
بر اساس گزارش ایمارکتر، آمازون همچنان بیش از سهچهارم هزینههای رسانههای خردهفروشی ایالات متحده را به خود اختصاص میدهد، اما بسیاری از رقبای غولپیکر با کمک پلتفرمهای شخص ثالث، شبکههای خود را راهاندازی کردهاند. خردهفروشان با انجام این کار به بودجه رسانهای صدها برند دسترسی فوری پیدا میکنند. آنها با کمک این پلتفرمها، عملیات فروش، تبلیغات و راهحلهای فناوریای را دریافت میکنند که به آنها امکان میدهد ارزش دادههای دست اول خود را به حداکثر برسانند و برندها را به تبلیغات هدفمند تجهیز کنند.
اما همانطور که سناریوی فروشگاه خیابان اصلی تصویر میکند، خردهفروشان هنوز باید با چالش تجربه کاربر دستوپنجه نرم کنند. آنها باید قدرت کنترلی را که این شبکهها به آنها داده، با ابزارهای اضافی که پاسخگوی مسئله شخصیسازی هستند، ترکیب کنند تا از مزایایی که تجربه کاربری باکیفیت بالا در کنار افزایش فرصتهای درآمدی به همراه دارد، استفاده کنند.
حل چالش تجربه کاربر رسانه خردهفروشی
اکثر خردهفروشان تلاش زیادی برای درک الگوریتمهای جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی و شخصیسازی انجام دادهاند. آنها علایق و هدف جستوجوی کاربران خود را بهتر از هر شریک دیگری درک میکنند.
همانطور که خردهفروشان شبکههای رسانهای را میسازند، باید از همین فناوری برای بهینهسازی تجربه در سایت و مرتبطتر کردن تبلیغات محصول حمایتشده استفاده کنند. آنها میتوانند محصولات حمایتشدهای را که در زمینه خاصی شخصیسازی نشدهاند، فیلتر کنند و محصولات دیگری که مرتبط هستند، میتوانند رتبهبندی برجستهتری داشته باشند.
بنابراین خردهفروشان در حالی که همچنان محصولات حمایتشده را نشان میدهند که بیشتر مربوط به خریداران فردی است، میتوانند درآمد رسانهای را نیز از طیف گستردهای از برندها داشته باشند. در این حالت، رسانه و تجارت بهجای تنش، بهصورت هماهنگ کار میکنند.
معنای ادغام برای رسانههای خردهفروشی چیست
هدف نهایی باید این باشد که محصولات حمایتشده به اندازه محصولات ارگانیک مناسب مشتریان باشند. خریداران باید بهسختی بتوانند تفاوت آنها را تشخیص دهند. وقتی خردهفروشان این کار را انجام دهند، میتوانند در عین حال که کیفیت تجربه کاربر خود را حفظ میکنند، شبکههای موجود خود را نیز افزایش دهند و تا حد امکان تبلیغات بومی را نشان دهند، زیرا تجربه خرید را مختل نمیکنند.
مزایای این رویکرد بسیار زیاد است؛ درآمد تبلیغاتی بیشتر برای خردهفروش، تجربه کاربریای به همان اندازه قوی یا حتی بهتر، فروش بیشتر برای شرکای برند و بودجه اضافی برای فروشندگان رسانه خردهفروشی. وقتی رسانههای خردهفروشی بهجای به چالشکشیدن تجربه کاربر، بر آنها تکیه میکنند، همه برنده محسوب میشوند.