کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
با حرکت دنیای خردهفروشی به سوی آیندهای مستقلتر، شِکِل برینوی (Shekel Brainweigh) با فناوریهای نوآورانهاش برای این بخش، در خط مقدم تحول قرار دارد. بازار خردهفروشی در آستانه یک انقلاب خرید دیجیتال است و شِکِل بخش نوآوریهای خردهفروشی خود را برای توسعه فناوریهایی ایجاد کرده است تا پیشرو باشد.
شِکِل در حال حاضر یک حضور جهانی با مشتریان وفادارش در ایالات متحده، اروپا، استرالیا، ژاپن و برزیل دارد. چندین محصول نوآورانه خردهفروشی آن نیز در بریتانیا، اروپا و استرالیا بهسرعت در حال گسترش است. پیشبینی میشود که تراکنشهای خردهفروشی بهتنهایی از طریق فناوریهای پرداخت مستقل، از دو میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۳۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.
برای تسهیل این تغییر به سمت خرید بدون تماس، انتظار میرود خردهفروشان حدود ۲۳ میلیارد دلار در هوش مصنوعی سرمایهگذاری کنند که این رقم در سال ۲۰۲۰، پنج میلیارد دلار بوده است. فرصت دیگر در این تحول جهانی خردهفروشی به اتوماسیون، بیگدیتاست که شکل قصد دارد از آن سود خود را کسب کند.
متناسب با تغییر ذائقه مشتریان
به گفته رامی بهار، مدیر توسعه کسبوکار شکل، تقاضا برای خواربارفروشیهای شهری کوچک برای خدماترسانی به خانوادههای جوان و کوچک «افزایش قابل توجهی» داشته است. با خانههای کوچکتر و برنامههای فشرده، خریداران به دنبال خرید شام و گاهی اوقات غذای تازه و سالم آماده در همان روز در نزدیکی خانه خود هستند.
کمک به این حرکت، باعث رشد ارائه محصولات فروشگاهها، با تمرکز بر محصولات سالمتر و سفارشیتر باشد. در راستای این تغییر ذائقه مصرفکننده، فناوریهای جدیدی افزایش یافته است که امکان اتوماسیون در پرداختها و مدیریت موجودی را فراهم میکند.
آقای بهار توضیح داد: «این خواربارفروشیهای کوچک با انتخاب محدود و ترافیک خریداران نمیتوانند خدمات فشرده را بپردازند و مدلهای مغازههای مستقل برای ارائه بازده واقعی سرمایهگذاری حیاتی هستند. راهحلهای شکل را میتوان در همهجا در بازارهای خردهفروشی جهانی یافت؛ از مراکز خرید بدون نظارت گرفته تا مدلهای متعدد فروشگاههای مواد غذایی خودران و ترکیبی و همچنین گاریهای هوشمند در هایپرمارکتها.» آقای بهار افزود: «هیچ شرکت دیگری چنین چیزی را ارائه نمیدهد.»
بازار دستگاههای فروش هوشمند در حال حاضر حدود ۶/۱ میلیارد دلار است و پیشبینی میشود این میزان در سال ۲۰۲۷ به سه میلیارد دلار افزایش یابد.
شِکِل در خط مقدم تحول جهانی
شِکِل با بهرهگیری از فناوریهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین همراه با دههها دانش و تجربه در ارائه راهحلهای مهم، یک بخش نوآوری خردهفروشی را برای تجارت خود ایجاد کرده است. این بخش قبلاً مجموعهای از محصولات اتومات را ایجاد کرده است که هدف آن تغییر بخش خردهفروشی است.
امسال شاهد افتتاح اولین فروشگاه مستقل در ایالات متحده بودیم که از راهحلهای هوشمند شکل برای شناسایی و جابهجایی محصول استفاده میکرد. افتتاح فروشگاه ایالات متحده در ژانویه باعث جلب توجه رسانهها و علاقه عمومی شدید شد و شکل پیشبینی کرد که پتانسیل افتتاح فروشگاههای مستقل بیشتر در سراسر کشور وجود دارد.
در همین حال، یک فروشگاه مستقل در اواخر سه ماهه جاری در رژیم صهیونیستی رونمایی خواهد شد. قرار است فروشگاههای مستقل جدیدی هم در فرانسه و آلمان افتتاح شوند.
فروشگاههای مستقل از «قفسههای آگاه از محصول» شکل به همراه فناوری ردیابی مصرفکننده هیتاچی و راهحلهای دیجیتال UST استفاده میکنند. مشتریان از یک اپلیکیشن موبایل بهره میبرند، از قفسههای آگاه از محصول خرید میکنند و به صورت دیجیتال پرداخت میکنند.
فناوری آگاه از محصول
فناوری آگاهی از محصولات شکل شامل اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، قفسات الکترونیک، نرمافزار و الگوریتمها است. این فناوری قادر به شناسایی محصولات و تشخیص حرکت در قفسههاست. با استفاده از این فناوری، شکل «خلیج آگاه از محصول» را ایجاد کرده است که تا هشت قفسه را شامل میشود. این خلیجها هستند که در فروشگاههای خودکار استفاده میشوند.
دیگر نوآوریهایی که فناوری آگاهی از محصول شکل را در خود جای دادهاند، یخچالهای هوشمند اینوندی و هابز هستند. این یخچالهای هوشمند به عنوان «روش جدید فروش» توصیف شدهاند و در حال حاضر در کشورهای متعددی مورد استفاده قرار میگیرند. وندینگ ماشینها، خنککنندههای میکروهوشمند بدون مراقبت هستند که به مالکان امکان میدهند غذا و نوشیدنیها را نزدیکتر به مشتریان ارائه دهند.
مصرفکنندگان با کشیدن کارت اعتباری خود، یخچال را باز میکنند. سپس میتوانند غذا و نوشیدنی را مستقیماً از یخچال بردارند و خریدهای آنها در هنگام برداشتن هر مورد شناسایی و محاسبه میشود. اقلام برداشتهشده به طور خودکار محاسبه میشوند و پس از بسته شدن درب یخچال، کارت اعتباری مشتری به طور خودکار شارژ میشود.
دارندگان دستگاههای فروش خودکار برای سختافزار و یک نرمافزار در حال توسعه، هزینهای را به عنوان اشتراک خدمات به شکل پرداخت میکنند. با استفاده از این فناوریها، شکل کپسول میکرومارکت را توسعه داده است که یک فروشگاه خودکار برای خریدار است. کپسول میکرو مارکت شامل خلیج آگاه از محصول، واحدهای اینوندی و فناوری خودپرداز است.
آقای بهار توضیح داد: «فروشگاههای خودکار و هیبریدی شکل به خردهفروشان امکان میدهد یک نقطه فروش مقرونبهصرفه، با کمترین هزینه مالکیت و سودآوری واضح را در اختیار داشته باشند. شکل با اجتناب از تجزیه و تحلیل فایلهای ویدئویی پرهزینه و زمانبر، تجربهای آسان را ارائه میدهد و وضعیت سبد خرید را در زمان واقعی به خریداران نشان میدهد و در عین حال حریم خصوصی آنها را با دقت حفظ میکند.»
سبد خرید هوشمند
شکل همچنین در خط مقدم فناوری سبد خرید هوشمند برای فضای خردهفروشی قرار دارد. فناوری هوشمند ای تو زی، سبد خرید هوشمند کاست تو میت را توسعه داده است که از فناوریهای مهم شکل، از جمله ترازوهای قانونی تجارتی و امنیتی استفاده میکند. شکل میگوید چرخدستیهای هوشمند امکان خرید کارآمد، دقیق و بدون دردسر را فراهم میکنند و نیاز به وزنکشی با ترازو و صفهای پرداخت را از بین میبرند. این واحدها دارای دادههای پیشرفته هستند و با مدیریت فروشگاه ارتباط برقرار، از تقلب جلوگیری و به طور خودکار هشدارهای ذخیرهسازی مجدد را صادر میکنند.
در اوایل این ماه، شکل اولین سفارش خود را برای واحدهای توزین خود از ای تو زی دریافت کرد. کاست تو میت اولین سبد خرید ثابت در حال استفاده از تلفن همراه است که در سراسر سوپرمارکتهای زنجیرهای در ایالات متحده عرضه میشود.
فناوریهای خودپرداز
شِکِل علاوه بر سایر فناوریهای خردهفروشی نوآورانه، مقیاسهای امنیتی را برای پرداختهای شخصی و فناوری پیشرفتهتر فست ترک توسعه داده است. آقای بهار گفت: «شکل بر خودپرداز خردهفروشیهای مواد غذایی تسلط دارد.» اکثر راهحلهای خودپرداز در حال حاضر به بینایی رایانه، برچسبهای RFID و مقیاسهای سنتی متکی هستند که برای رسیدن به آستانههای دقت تلاش میکنند. فناوری فست ترک شِکِل در ژانویه در بزرگترین کنوانسیون خردهفروشی در نیویورک در سال ۲۰۲۲ راهاندازی شد.
این فناوری با یادگیری عمیق تعبیهشده در آن، دارای قابلیتهای بصری تشخیص میوه و سبزیجات است.