کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
«جیسون کیلار»، مدیرعامل سابق وارنر مدیا اخیراً برای والاستریت ژورنال مقالهای نوشته و در آن اظهار داشته که بازار و دنیای پخش آنلاین ویدئو برای تمامی شرکتها جا ندارد و احتمالاً فقط سه شرکت رسانهای بینالمللی بتوانند در این فضا باقی بمانند. به گفته او شرکتهای آمازون و اپل بدون حتی تحمل کوچکترین آسیبی از جنگ بین شرکتهای بزرگ در این حوزه جان سالم به در خواهند برد.
کیلار در این مقاله که دوشنبه پنجم دسامبر منتشر شد، مینویسد: «بازارهای دیجیتال هزینههای ثابت بالا و هزینههای متغیر پایینی دارند. این بازار خواهناخواه فقط بازیگران انگشتشماری را در خود میپذیرد. این قضیه در مورد دنیای سرگرمی هم صدق میکند.»
در سناریوی کیلار، به احتمال زیاد فقط سه شرکت بزرگ و بینالمللی میتوانند به مقیاس مورد نظر دست یابند. شرکتها باید حداقل ۳۰۰ میلیون اشتراک در سراسر جهان داشته باشند و از هر مشترک حدود ۱۵ دلار بهصورت ماهانه درآمد داشته باشند تا بتوانند جریانهای نقدی ایجاد کنند. در بین شرکتهای فناوری و سرگرمی بزرگ، آمازون و اپل این ویژگیها را دارند و میتوانند بقای خود را در این بازار تضمین کنند.
به نظر میرسد اغلب شرکتهای رسانهای در قسمت پخش آنلاین ویدئو ضررهای میلیاردی میدهند. بهطور مثال، دیزنی گزارش داد که در سه ماه اخیر بخش پخش مستقیم آن ۱.۵ میلیارد دلار از دست داده است. دیزنی احتمال میدهد زیان شرکت در سال ۲۰۲۳ بیشتر هم باشد. البته کیلار معتقد است دیزنی با داشتن ۲۳۵ میلیون مشترک جهانی که ۱۶۴ میلیون آن متعلق به دیزنیپلاس است، موقعیت خوبی برای بقا در این فضا دارد.
کیلار نیز همین نظر را در مورد نتفلیکس دارد. با وجود اینکه نتفلیکس سال سختی را از سر گذراند و در چهار ماه اول سال تعداد زیادی از مشترکان خود را از دست داد، اما در حال تلاش برای مقابله با روند کند رشد شرکت است، ولی از نظر کیلار سایر شرکتها در مقایسه با دیزنی، نتفلیکس، آمازون و اپل عقبتر هستند؛ چنانچه پارامونتپلاس از پارامونتگلوبال تا پایان سهماهه سوم سال فقط ۴۶ میلیون مشترک داشت.
«جف شل»، مدیرعامل انبیسییو یونیورسال، دیگر شرکت رسانهای آمریکایی نیز در اوایل ماه دسامبر اعلام کرد که سرویس پیکاک این شرکت فقط از ۱۸ میلیون نفر حق اشتراک دریافت میکند. برادران وارنر دیسکاوری نیز در جدیدترین گزارش درآمد خود اظهار داشت HBO، HBO Max و +Discovery در مجموع ۹۲ میلیون مشترک دارند.
به همین دلیل کیلار در مقاله خود پیشبینی میکند که در این صنعت طی دو، سه سال آینده شاهد دو، سه ادغام در شرکتهای بزرگ خواهیم بود. در همین راستا فعالان صنعت سرگرمی پیشبینی میکنند اگر دیزنی سهام کامکست در شرکت هولو (Hulu) را تا سال ۲۰۲۴ بخرد، دیزنیپلاس و این شرکت ادغام خواهند شد. «باب چاپک»، مدیرعامل سابق دیزنی که ماه گذشته برکنار شد، در ماه سپتامبر سال جاری گفته بود که به محض عقد قرارداد سهام کامکست، قصد دارد دیزنیپلاس و هولو را ادغام کند. لازم به ذکر است شرکت برادران وارنر دیسکاوری هم قصد دارد سال آینده +Discovery و HBO Max را با هم ادغام کند.