کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
شماره صدوشانزدهم «کارنگ» با گفتوگوها و گزارشهای متعددی از اکوسیستم نوآوری ایران و جهان منتشر شد.
این شماره با عکس جلدی از علیرضا شفیعی، مدیرعامل شرکت «کیپا» منتشر شده که از چالشهای وامدهی در حوزه سلامت میگوید.
مدیرعامل کیپا میگوید: «ما از دو سمت با چالش مواجه بودیم؛ از یک سمت باید مراکز دندانپزشکی میآمدند پای کار و از سوی دیگر سازمانهایی باید با ما قرارداد منعقد میکردند که ریسک عدم بازپرداخت اقساط آنها کنترلشده باشد.»
کیپا در زمینه لندتک در حوزه سلامت، فروشگاههای زنجیرهای و… فعال است. شفیعی باور دارد که وقتی در مورد سبک زندگی اعتباری صحبت میکنیم، پشت آن تعریف دیگری به نام سبک زندگی مبتنی بر اعتماد وجود دارد.
در صفحه لجستیک این شماره دو گفتوگو با مدیران عامل شرکتهای «منم پست» و «لینک اکسپرس» در مورد قیمتها و هزینهها در صنعت لجستیک داشتیم.
میلاد چرمیان، مدیرعامل منم پست در لزوم وجود یک نهاد صنفی تأیید میکند و میگوید: «با اجماع شرکتها باید تفاهمهایی در حوزه قیمت و نحوه ارائه خدمات ایجاد شود. اکنون رقابت در این زمینه بیشتر به سمت پایین و بالا کردن قیمتها رفته است.»
علی حسینی، مدیرعامل لینک اکسپرس نیز عنوان میکند که هزینههای صنعت لجستیک بسیار بیشتر از قیمتهای آن با افزایش همراه بوده و علت این ماجرا هم این است که قیمت سوخت ثابت مانده است.
در این شماره نگاهی هم به یکی از بزرگترین نمایشگاههای فناوری جهان، جیتکس داشتیم. چهلوسومین دوره از نمایشگاه جیتکس، امسال از تاریخ ۲۴ الی ۲۸ مهرماه در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار میشود. در حاشیه این رویداد، پرشینتکسامیت برای پارسیزبانان برگزار میشود که استودیو راهکار، عصرانه راهکار و کارنگ از حامیان آن هستند.
گزارش جالب رمزارزی این شماره از محاکمه «سم بنکمن فرید»، مدیرعامل سابق صرافی افتیایکس را هم از دست ندهید. در دادگاهی که هفته گذشته برگزار شد چهار شاهد به هیئتمنصفه توضیح دادند که چگونه هشت میلیارد دلار از وجوه مشتریان گم شده است.
انتشارات «راه پرداخت» با هدف آشنایی هرچه بیشتر اکوسیستم اقتصاد نوآوری کشور با فضای تجارت الکترونیکی جهانی، گزارش بازاریابی الکترونیکی سال ۲۰۲۲ را به صورت الکترونیکی توزیع کرده است. در کارنگ این هفته نگاهی به برجستهترین نکات و آمار این گزارش داشتهایم.
در این گزارش تلاش شده با مشاهده رفتار میلیونها مشتری در دنیای دیجیتال هنگام بازدید و گشتن در وبسایتهای مختلف، محرکهای اصلی تقاضای مصرفکننده، اندازه بازارهای متعدد دیجیتال و فرصتهای رشد آنها شناسایی شود.
متن کامل تمام این گزارشها را میتوانید در کارنگ صدوشانزدهم بخوانید.