رسانه اقتصاد نوآوری ایران

برند به‌مثابه شهروند جامعه جهانی

برای حفظ نیروهای مستعد، شرکت‌ها باید ارزش‌هایشان را با ارزش‌های کارمندان هماهنگ کنند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با شروع تعطیلات و کمک‌های مالی پایان سال اینکه یک سازمان به چه کسی، چه مقدار، چه زمانی و چگونه کالا، خدمات یا پول هدیه می‌دهد، نشان‌دهنده ارزش‌های سازمان و رهبر آن است. این مسائل برای کارمندان نیز مهم هستند. آنها می‌توانند با یک جست‌و‌جوی آنلاین سریع متوجه شوند که از کمک‌های مالی سیاسی گرفته تا کمک‌های خیریه، شرکت چه کاری انجام می‌دهد و چه کاری انجام نمی‌دهد.


ارزش‌ها از هر چیزی مهم‌ترند


یکی از عوامل کلیدی که کارکنان به هنگام تصمیم‌گیری در مورد شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که می‌خواهند در آنجا کار کنند، در نظر می‌گیرند این است که سازمان مورد نظر چقدر با ارزش‌های آنها همسو خواهد بود. همان‌طور که نظرسنجی از زنان در محل کار در وب‌سایت مک‌کنزی – لینین دات اورگ در سال ۲۰۲۲ نشان داد، این امر به صورت ویژه در مورد نیروهای مستعد زن صادق است؛ «زنان چیزی فراتر از شغل خود طلب می‌کنند و به شکل بی‌سابقه‌ای شرکت‌های خود را ترک می‌کنند تا آن ارزش‌ها را به دست آورند.»

این خواسته‌ها شامل اصرار بر این است که کارفرمایان برای حمایت از رفاه کارکنان بیشتر تلاش کنند و سازمان‌هایی که شرکت به آنها کمک مالی می‌کند، بازتابی از این ارزش‌ها هستند.
کارمندان به‌ویژه زنان نسل میلنیال و نسل زد، پایداری سازمان، گوناگونی، تنوع و میزان پذیرا بودن سازمان را ارزیابی می‌کنند.

اینجاست که پروفایل ESG یک سازمان – معیارهای زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی – می‌تواند ابزار ارزشمندی باشد. رتبه‌بندی‌ها و گزارش‌های ESG می‌توانند به کارمندان فعلی، استخدام‌شوندگان جدید و مشتریان بالقوه نشان دهند همان‌طور که در بخش «S» پروفایل ESG (معیارهای اجتماعی) گزارش شده، لازم است سازمان شما شعارهایی را که شامل کمک‌های بشردوستانه و مشارکت اجتماعی سازمان است، به عمل تبدیل می‌کند.

در بخش «E» (معیارهای زیست‌محیطی) سازمان با کیفیت بالا داده‌های مربوط به انتشار کربن سازمان و سایر عناصر پایداری آن از جمله استفاده از مواد بازیافتی، میزان زباله‌ای که کاهش می‌یابد، استفاده مجدد یا بازیافت می‌شود و مصرف آب و انرژی را گزارش می‌کند.

بخش «S» اطلاعاتی را در مورد نحوه رفتار سازمان با همه ذی‌نفعان خود از جمله کارکنان، تأمین‌کنندگان، مشتریان، سهام‌داران و جوامعی که در آن فعالیت می‌کند و همچنین در جامعه گسترده‌تر، گزارش می‌کند. بخش «G» یا «حکومت» درباره شفافیت، گزارش‌دهی، مسئولیت‌پذیری و نحوه اداره سازمان از جمله هیئت‌مدیره و گوناگونی در تیم رهبری و رفتار آنهاست.


ارزش‌های کارکنان خود را پیدا کنید


نظرسنجی کوآلتریکس در سال ۲۰۲۲ می‌گوید: «بیش از نیمی از کارمندان ایالات متحده (۵۴ درصد) مایل‌اند دستمزد کمتری دریافت کنند، اما برای شرکتی با ارزش‌های بهتر کار کنند. با توجه به بیانیه مطبوعاتی در مورد این مطالعه، حتی تعداد بیشتری (۵۶ درصد) به هیچ عنوان پیشنهاد کاری شرکتی را که ارزش‌هایی مخالف با آنها دارد، در نظر نمی‌گیرند.»

ارین مایکلسون، مدیرعامل و بنیان‌گذار «سامری (Summery.AI) «AI یک ابزار پشتیبانی فرهنگی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌گوید: «به‌طور کلی ارزش‌ها واقعاً تغییر نمی‌کنند… آنچه تغییر می‌کند رفتار شما حول ارزش‌هایتان است.»

او توضیح داد که فناوری آنها ارزش‌ها و اولویت‌های کارکنان از محیط تا علل اجتماعی را اندازه‌گیری می‌کند. سامری آن را به‌عنوان درجه‌بندی «مهربانی» تعریف می‌کند. او گفت که فناوری آنها می‌تواند زمینه‌هایی را که بیشتر کارمندان با آنها هماهنگ هستند، شناسایی کند و به هدایت استراتژی‌های شرکت کمک کند.

برای مثال وقتی افراد در نظرسنجی کوتاه درجه مهربانی سامری شرکت می‌کنند، نتایج آنها انواع سازمان‌هایی را نشان می‌دهد که ممکن است بخواهند بر اساس نتایج نظرسنجی به آنها کمک مالی کنند یا داوطلب شوند. هر سازمانی می‌تواند گزارشی از سامری دریافت کند که نتایج همه کارمندانی را که در نظرسنجی شرکت می‌کنند، یک جا جمع‌آوری می‌کند تا انواع دلایلی را که پایگاه کارکنان‌شان با آنها هماهنگ‌تر است، ببیند.


نام تجاری هم می‌تواند شهروند جامعه جهانی باشد


ریچل هاچیسون، معاون «بلک باد» قبلاً در مصاحبه‌ای اختصاصی در پادکست الکتریک لیدیز توضیح داده بود: «بلک باد یک سیستم نرم‌افزاری است که به کارفرمایان کمک می‌کند تا کمک‌های بشردوستانه خود را هدفمند انجام دهند. من انواع کارهای داوطلبانه‌ای را که کارکنان سازمان در حال حاضر انجام می‌دهند، ارزیابی می‌کنم.»

هاچیسون گفت که کارمندان می‌خواهند صدایی در مورد نحوه عملکرد سازمان‌شان در خدمت به جامعه داشته باشند؛ «این ایده صدا و انتخاب این است که از من بپرسید چه فکر می‌کنم و سپس به آنچه می‌خواهم بگویم گوش دهید و به من قدرت انتخاب دهید که چگونه می‌توانم مشارکت کنم. فراموش نکنید که این یک روند بزرگ است.»

امروزه نام تجاری شرکتی باید بیش از هر زمان دیگری معتبر باشد و این اعتبار به میزان بشردوستی نیز مربوط می‌شود. هر روز در رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم که شرکت‌ها به دلیل تناقضات و رسوایی‌ها و سیاست‌هایی که برخلاف خواسته کارمندان یا مشتریان‌شان است، مؤاخذه می‌شوند. امروزه برند یک سازمان بسیار آشکار مورد بررسی قرار می‌گیرد. این امر شامل سیاست ارائه خدمات اجتماعی شرکت‌ها نیز می‌شود.

آن باهر تامپسون، نویسنده کتاب «انجام کار خوب؛ یک تیر و دو نشان» می‌گوید: «شهروندی برند راهی برای انجام تجارت است که در آن مردم به برند اعتماد و اعتقاد دارند و بر آن تکیه می‌کنند. این شامل توجه به موارد مختلفی می‌شود؛ از هدف اصلی یک شرکت برای تحویل کالا و خدمات آن تا مسئولیت خود در قبال کارکنان، جامعه، محیط زیست و جامعه جهانی.»

بنابراین هنگامی که سازمان شما در این تعطیلات شروع به نوشتن چک می‌کند، رهبری ممکن است بخواهد کارکنان خود را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در فرایند تصمیم گیری وارد کند تا اطمینان حاصل شود که سازمان خط‌مشی‌های خدمت به جامعه را با ارزش‌های کارکنان خود همسو نگه می‌دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mxj9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.