تاریخنگاری تابلوهای تبلیغاتی / تابلوهای تبلیغاتی از مصر باستان تا امروز
نگاهی گذرا به پدیدهای که هرچند نوظهور به نظر میرسد، اما ریشه در مصر باستان دارد.
برخی از مردم فکر میکنند «پیتی بارنوم» موجب محبوبیت تابلوهای تبلیغاتی شده، اما آنگونه که باستانشناسان دریافتهاند، نخستین نمونههای تابلوی تبلیغاتی به دست مصریان باستان ساخته شد و به نظر میرسد از آن برای اهداف تبلیغاتی استفاده میشد؛ این تابلوهای تبلیغاتی دربردارنده هیروگلیفهایی است که بیانگر چیرگی حاکمان مصر است.
آنگاه که «یوهانس گوتنبرگ» در سال 1440 دستگاه چاپ را اختراع کرد، راه برای تولید آگهیهای کوچک، تابلوهای دستی، پوستر و گونههای دیگر باز شد که نخستین نمونه از تابلوی تبلیغاتی بودند.
در دهه 1790 لیتوگراف به وسیله «آلویس سنفلدر» اختراع شد که دستگاه نسخهبرداری قرن هجدهم بود و بازتولید تصاویر با رنگ را ممکن کرد و اجازه داد آثار هنری بر پوسترها نقش ببندند.
این اختراع در کنار چاپ به آغاز تبلیغات برای کسبوکارها منجر شد. در همان حال از آنجا که قرار دادن آگهیهای تبلیغاتی در روزنامه بسیار پرهزینه بود، بسیاری از کسبوکارها دستبهکار چسباندن تبلیغات خود روی دیوارها و حصارها شدند؛ چراکه سریع، آسان و از همه مهمتر رایگان بود.
نخستین تابلوهای تبلیغاتی مناسب را «جرد بل» در دهه 1830 در آمریکا اختراع کرد. او میخواست برای یک سیرک تبلیغ کند و در نتیجه تابلوی تبلیغاتی بزرگ و رنگارنگی را در سال 1835 تهیه و نصب کرد. کسی که سودمندی این رسانه تبلیغاتی را دید و دنبال کرد، پیتی بارنوم بود.
در این زمان، آگهیهای تبلیغاتی به شکل معمول پوسترهای بزرگی بودند که تصاویری رنگارنگ را نمایش میدادند که ویژگیهای سیرکها و نمایشهای آینده را نشان میدادند.
* میانه و اواخر قرن نوزدهم: دهه 1860 شاهد تغییرات مختلف در تابلوی تبلیغاتی بودیم. کسبوکارها میتوانستند فضای بیرونی را برای تبلیغات خود بخرند و بهزودی تبلیغکنندگان تابلوهای تبلیغاتی مختلف را راهاندازی و با شکلها و کارهای خلاقانه آنها را آزمودند. نخستین قرارداد اجاره تابلوی تبلیغاتی در سال 1867 ثبت شد. در پایان قرن نوزدهم قالب مناسب تابلوهای تبلیغاتی تعریف شد و محبوبیت آنها افزایش یافت.
تابلوهای تبلیغاتی در چهار دهه پایان قرن نوزدهم بیش از پیش محبوب شدند که موجب ایجاد انجمنهای مختلف شد. یکی از این سازمانها انجمن بینالمللی پوسترهای تبلیغاتی آمریکای شمالی بود که در سال 1872 در سنتلوئیس تشکیل شد.
سه سال پس از آن میشیگان نخستین انجمن تبلیغات فضای باز ایالت را بر پایه توجه به مقرراتگذاری و بازاریابی شکل داد، سپس ایندیانا، نیویورک، مینهسوتا، اوهایو و ویسکانسین همین راه را دنبال کردند.
نمایشگاه سال 1889 پاریس نخستین تابلوی تبلیغاتی 24صفحهای را معرفی کرد که به قالب استانداردی برای تابلوهای تبلیغاتی در همه جا تبدیل شد. معرفی قالب جدید به ایجاد آموزشگاههای هنر پوستر در انگلستان، اتریش و آلمان انجامید و موجب آغاز گسترش این صنعت در کشورهای دیگر جهان از جمله بریتانیا شد.
سپس در سال 1891 انجمن بینالمللی پوسترهای تبلیغاتی، انجمنهای وابسته ایالتی و شمار فزایندهای از تولیدکنندگان دستبهکار تشکیل انجمن اختصاصی پوسترهای تبلیغاتی ایالات متحده و کانادا در شیکاگو شدند؛ البته نام آن بعدها به انجمن تبلیغات در فضای باز آمریکا (OAAA) تغییر یافت. هدف این انجمن افزایش فهم درباره پوستر در جایگاه رسانه، ایجاد هماهنگی در خدماتی که از سوی شرکتهای عضو ارائه میشود و رسیدگی به نگرانیهای اخلاقی نخستین رهبران صنعت بود.
* قرن بیستم: ایجاد یک ساختار استاندارد در قرن بیستم موجب رونق کارزارهای تبلیغاتی شد. شرکتهای بزرگی مانند Palmolive، Kellogg و کوکاکولا تولید انبوه تابلوهای تبلیغاتی را بهعنوان بخشی از برنامههای بازاریابی ملی خود آغاز کردند. تا سال 1912 بیشتر شهرها و مناطق شهری آمریکا دارای تبلیغات در فضای باز بودند.
در سال 1913 کمیتهای آموزشی ایجاد شد که اعضا را تشویق به بخشیدن مبالغی برای تبلیغات خدمات عمومی میکرد. شیوه پر کردن «تابلوهای باز» با پیامهای مربوط به خدمات عمومی که مواردی از جنگ تا اطلاعات بهداشت عمومی را دربر میگرفت، تابهامروز ادامه داشته است. این روند در بریتانیا در دوران اخیر شامل تبلیغ برای NHS و بهداشت عمومی در دوره همهگیری کووید 19 میشود.
در میانه دهه 20 نخستین شرکت تبلیغات فضای باز در بورس نیویورک ثبت شد، در حالی که شرکت تبلیغات در فضای باز موسوم به «Outdoor Advertising, Inc.» برای ترویج تبلیغات در فضای باز در سال 1931 ایجاد شد و پس از چندی با OAAA ادغام شد.
در همان سال کارزار کوکاکولا برای کریسمس روی تابلوهای تبلیغاتی چیزی را به نمایش گذاشت که به تفسیر معاصر بابانوئل تبدیل شد. پس از آن OAAA در سال 1942 جایزهای در زمینه تابلوهای تبلیغاتی به نام OBIE را معرفی کرد که طرح شرکت کوکاکولا به نام «بله دختر» نخستین جایزه آن را دریافت کرد.
همزمان با پیشرفت، رواج و بهصرفهشدن سفر و حملونقل در دوران مدرنیسم زیرساختهای جادهای نیز پیشرفت کردند. ایجاد شبکه بزرگراه بینایالتی به موفقیت بیشتر تابلوهای تبلیغاتی منجر شد و تمرکز این صنعت را به سمت جادهها برد. شبکه بزرگراههای بینایالتی که ایالتهای مختلف آمریکا را به یکدیگر پیوند میزند، معدن طلایی فرصت نمایش تابلوهای تبلیغاتی شد.
تا دهه 1960 محدودیتهایی درباره اندازه، فاصله قرارگیری و طراحی تابلوهای تبلیغاتی وجود نداشت، اما وضعیت در سال 1965 بر پایه قانون زیباسازی بزرگراهها تغییر کرد.
این قانون تابلوهای تبلیغاتی را به مناطق تجاری و صنعتی محدود کرد و ایالتها را به تعیین اندازه، نور و فاصله استاندارد واداشت. در حالی که برخی در صنعت تبلیغات این کار را به معنای پایان تابلوهای تبلیغاتی میدانستند، اما طرحهای تابلوهای تبلیغاتی خود را با مقررات جدید سازگار کردند.
شیوههای آمریکایی تبلیغات مانند تابلوهای بزرگ تبلیغاتی در طول دوره مدرنیسم و دوران پس از جنگ جهانی دوم در اروپا رواج یافت. در دهه 1970، شرکت British Posters Limited ایجاد شد که بهدنبال پاسداشت منافع صاحبان و کارکنان رسانه بود. اگرچه آنها در سال 1982 به کارشان پایان دادند، اما موجب هدایت برخی کارکنان به سوی خرید تخصصی در این حوزه شدند.
در سال 2011 صنعت تابلوهای تبلیغاتی یکصدوبیستمین سالگرد تأسیس OAAA را جشن گرفت. تابلوهای تبلیغاتی با روشهای خلاقانه و چشمنواز برای نمایش کارزارهای تبلیغاتی در سراسر جهان به پیشرفت خود ادامه داده و امروز تابلوهای تبلیغاتی 66 درصد از بازار تبلیغات «خارج از خانه» را شکل میدهد و با تبلیغات پویاتر و تابلوهای تبلیغاتی دیجیتال پیشرفت کرده و با زمان سازگار شده است.