کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سند الزامات اتصال اپراتورها و شرکت‌ها به IXP ابلاغ شد / تلاش برای کاهش اختلال روی ترافیک اینترنت داخلی 

سند الزامات فنی اتصال به مرکز تبادل ارتباطات ترافیک اینترنت تهران یا IXP به اپراتورهای ارتباطی، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به این مرکز متصل‌اند ابلاغ شد. به نظر می‌رسد این سند بعد از اختلال‌های شدید روی ترافیک اینترنت داخلی در بیش از دو هفته پیش و کاهش این اختلال‌ها تهیه شده است.

آنطور که کارشناسان شبکه می‌گویند با این سند شرکت ارتباطات زیرساخت در تلاش برای کاهش مشکلات و قطعی روی IXP است. همچنین کارشناسان به کارنگ می‌گویند از سال ۱۳۹۲ و با راه‌اندازی مرکز تبادل ارتباطات ترافیک، این مرکز سندی برای نحوه اتصال در اختیار شرکت‌ها و اپراتورها نگذاشته بود و این اولین سند نحوه اتصال به IXP بعد از تقریبا یک دهه است. کارشناسان شبکه هرچند ابلاغ این سند را دیر می‌دانند، با این حال معتقدند ابلاغ فعلی آن قدم مثبتی در کاهش مشکلات روی IXP و در نهایت ترافیک اینترنت داخلی است.

مرکز تبادل ارتباطات ترافیک اینترنت (IXP) در تیر سال ۱۳۹۲ در مجتمع مخابراتی امام خمینی شرکت ارتباطات زیرساخت راه‌اندازی شد. این مرکز به دنبال تعیین سیاست‌های حاکم بر راه‌اندازی نقاط تبادل ترافیک داخلی و ایجاد تمایز بین ترافیک داخلی از ترافیک سایت‌ها و خدمات میزبانی شده در خارج از کشور طبق مصوبه ۲۲ اسفند سال ۱۳۹۱ شورای عالی فضای مجازی راه‌اندازی شد. 

حالا تقریبا بعد از نزدیک به ۱۰ سال از شروع فعالیت این مرکز، الزمات اتصال آن به اپراتورها، شرکت‌ها و سازمان‌ها متصل به این مرکز به آنها ابلاغ شده است. 


اتفاق خوب، اما دیرهنگام


محمد مظفری، کارشناس شبکه، در گفت‌وگو با کارنگ ابلاغ سند الزمات فنی اتصال به شبکه IXP شرکت ارتباطات زیرساخت را اتفاق خوبی می‌داند و اعلام می‌کند که انتظار داشته این اتفاق زودتر از اینها رخ دهد. 

به باور او با بالا رفتن مشکلات روی شبکه IXP در هفته‌های گذشته باعث شده شرکت ارتباطات زیرساخت در یک فوریتی این سند را تدوین و به اپراتورها و شرکت‌ها ابلاغ کند. آنطور که او می‌گوید چنین سندی یک سند روتین و در تمام دنیا متداول است. 

او نقد به این سند را در سه بخش می‌بیند و به کارنگ می‌گوید: «نوع نگارش این سند بسیار تند است در صورتی که نیازی به این همه باید و نباید با لحنی تند وجود ندارد. دوم اینکه این سند باید خیلی زودتر از اینها تهیه و در اختیار اپراتورها و شرکت‌ها گذاشته می‌شد. سوم اینکه چرا این سند به صورت عمومی از طریق سایت تهران IXP منتشر نشده و جوری رفتار می‌شود که انگار این سند محرمانه‌ای است در حالی که تمام IXPهای دنیا چنین سندی را دارند و یک روتین است.»

در همین زمینه رضا زند، کارشناس شبکه نیز در گفت‌وگو با کارنگ اعلام می‌کند که از زمان تشکیل مرکز IXP در دهه ۹۰ این مرکز هیچ الزامات فنی را در اختیار اپراتورها و شرکت‌ها برای اتصال به آن منتشر نکرده است. به گفته او حالا که در چند هفته اخیر این مرکز دچار مشکل شده و مشکلات روی آن بر ترافیک اینترنت داخلی تاثیر گذاشته، باعث شده که شرکت ارتباطات زیرساخت این سند الزامات را تهیه کند. 

او در مورد این سند به کارنگ می‌گوید: «الزامات این سند پر از نکات بدیهی است که خود شرکت‌ها هم اکثرا رعایت می‌کردند چرا که عدم رعایت آن خود این شرکت‌ها را با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌کرد، اما به نظر می‌رسد برخی شرکت‌ها که تازه به این مرکز متصل شده‌اند، مجموع قوانین فنی را رعایت نکرده و همین عدم رعایت قوانین فنی باعث بروز مشکلات روی IXP شده است.


الزامات ربطی به افزایش فیلترینگ دارد؟


به گفته این کارشناسان این سند بعد از افزایش اختلال‌ها روی مرکز IXP شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه شده است. این توضیح این سوال را به وجود می‌آورد که پس چرا در طی حدود ۱۰ سال گذشته IXP شرکت زیرساخت با این مشکلات برخورد نکرده و به یکباره این مرکز با مشکلات مختلف مواجه شده تا این سند تهیه شود. 

مظفری در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: «جدای از مشکلات اینترنت که در چند ماه اخیر با آن روبه‌رو بوده‌ایم، میزان مصرف بسیاری رشد داشته و از طرف دیگر تعداد شرکت‌ها و سازمان‌های متصل به این مرکز افزایش پیدا کرده است، مخصوصا در یک سال اخیر.»

او ادامه می‌دهد: «هنوز نمی‌دانیم به صورت مشخص چه اتفاقی باعث اختلال‌های شدید روی ترافیک اینترنت داخلی به دنبال مشکل روی IXP شده است، اما چیزی که به نظر می‌رسد این است که با افزایش میزان اتصال شرکت‌ها و سازمان‌ها به این مرکز، مشکلات قدیمی روی آن پررنگ‌تر شده و باعث شده نقص‌هایی که قبلا بوده و دیده نشده حالا دیده شود.»

آنطور که او می‌گوید در حال‌حاضر بیش از ۶۰ شرکت و سازمان به مرکز IXP متصل‌اند. در حال‌حاضر به غیر از اپراتورهای ارتباطی دارنده پروانه از رگولاتوری شرکت‌های تولید‌کننده محتوا و سازمان‌های دارنده شبکه اختصاصی مانند دانشگاه‌ها و صداوسیما نیز به این مرکز برای تبادل بهتر ترافیک خود متصل‌اند.

به دنبال انتشار این سند برخی تعین الزامات برای مرکز IXP را به افزایش و تغییرات در سیستم فیلترینگ ارتباط دادند، اما مظفری این گمانه‌زنی‌ها را رد و تاکید می‌کند که این الزامات تماما فنی است و ربطی به فیلترینگ ندارد. او تاکید می‌کند این الزامات مباحثی را برای انجام به شرکت‌ها اعلام می‌کند که برخی شرکت‌ها همین حالا هم آن را رعایت می‌کنند. 

همچنین رضا زند هم ارتباط این سند با افزایش فیلترینگ در شبکه را بی‌ارتباط می‌داند و می‌گوید که فیلترینگ در لایه‌های دیگری انجام می‌شود و هیچ ارتباطی به IXP ندارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/shq5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.