کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مدیرعامل اسنپ، در تازهترین واکنش خود به قطع سهمیه بنزین رانندگان تاکسیهای اینترنتی مطرح میکند که کاربران راننده اسنپ بیش از یک سال است که از دریافت سهمیه بنزین محروم بودهاند و این اتفاق باعث بیانگیزه شدن کاربران راننده اسنپ میشود.
محمد خلج با اشاره به اینکه کاربران راننده تاکسیهای اینترنتی، مانند رانندگان تاکسیرانی، متصدی حملونقل به شمار میآیند و بر اساس قانون مشمول دریافت امتیازهای این حوزه میشوند.، میگوید: «دریافت سهمیه سوخت بخش حملونقل عمومی از جمله این امتیازها به شمار میرود و این سهمیه باید بر اساس میزان پیمایشی که کاربران راننده در ناوگان تاکسیهای اینترنتی دارند به آنها تعلق بگیرد.»
اخیراً مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در یک برنامه رادیویی عنوان کرد که براساس مصوبه جدید، سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی در سال ۱۴۰۳ قطع شده است. سهمیه بنزین مذکور از سال ۱۳۹۸ و در پی گرانی بنزین به رانندگان تاکسیهای اینترنتی براساس میزان پیمایش آنها برای جابجایی مسافران اختصاص یافته بود.
خلج در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان میکند که از اسفند ۱۴۰۱، سهمیه سوخت رانندگان تاکسیهای اینترنتی -باوجود مصوبه تصویبشده در سال ۱۳۹۸- قطع شده و کاربران راننده اسنپ برخلاف حق قانونیشان بیش از یک سال است که از دریافت سهمیه سوخت محروم شدهاند.»
او در اینباره توضیح میدهد: «اسنپ بهصورت ماهانه مسافت طی شده همه کاربران راننده را در سفرهای اسنپی به نهادهای مسئول ارائه میکند. با تجمیع گزارشها و ارسال آن به وزارت نفت، این وزارتخانه متولی تخصیص سهمیه سوخت به کاربران راننده تاکسیهای اینترنتی است. متأسفانه از اسفند ۱۴۰۱، با وجود ارسال منظم گزارشها و پیگیریهای مکرر از سازمانهای متولی، سهمیه سوخت به حساب کاربران راننده واریز نشده است.»
عدم دریافت سهمیه بنزین در این مدت زمان موضوعی است که رانندگان اسنپ پیش از این نیز بارها از آن شکایت کردهاند.
چالش جمعآوری کارتهای سوخت جایگاهها برای کاربران راننده
یکی دیگر از چالشهایی که رانندگان تاکسیهای اینترنتی اکنون با آن روبرو هستند، جمعآوری کارتهای سوخت جایگاهها است. خبر جمعآوری کارتهای سوخت از جایگاههای بنزین از ۱۵ فروردین در خبرگزاریهای مختلف منتشر شده است.
خلج در واکنشی که به قطع سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی داشته است با اشاره به موضوع جمعآوری کارتهای سوخت از پمپ بنزینها مطرح میکند: «از سوی دیگر، کاربران راننده تاکسیهای اینترنتی با چالش جمعآوری کارتهای سوخت از جایگاههای سوختگیری مواجه هستند و این موضوع قیمت تمامشده بنزین را برای آنها بالا میبرد. این کاربران برای خدمترسانی در بخش حملونقل نیاز به سوخت دارند و تصمیمات اخیر در رابطه با جمعآوری کارتهای سوخت بهشدت مشکلساز خواهد شد.»
پیش از این، در واکنشها به خبر قطع سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی، شاهد پیشبینی افزایش نرخ قیمتهای این بخش بودیم. اما مدیرعامل اسنپ نیز ضمن بیان از دسترفتن توازن عرضه و تقاضا در بازار به احتمال گرانی هزینه سفرها در اسنپ میگوید: «عدم بهرهمندی رانندگان تاکسیهای اینترنتی از سهمیه سوخت در کنار مشکلات سوختگیری در جایگاههای سوخت تبعات زیادی به حملونقل درونشهری تحمیل میکند. به دلیل مشکلات مذکور، تمایل به فعالیت در کاربران راننده به شدت کاهش پیدا میکند و این موضوع اثر منفی بر توازن عرضه و تقاضا و همچنین قیمت تمامشده سفر میگذارد. بنابراین تبعات این تصمیمها علاوه بر کاربران راننده اسنپ، متوجه بیش از ۷۰ میلیون کاربر مسافر این سامانه نیز خواهد شد.»
دقت ۹۹ درصدی در محاسبه سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی
به گفته خلج، بررسیهای انجام شده از سوی نهادهای مسئول روی شیوه محاسبه پیمایش کاربران راننده، دقت بیش از ۹۹ درصدی آن را تأیید کرده است. این موضوع نشان میدهد که برخلاف روشهای آفلاین اختصاص سهمیه بنزین که با دقت بسیار پایین و اتلاف منابع بالا انجام میشود، در تاکسیهای اینترنتی اختصاص سهمیه بنزین با دقت و بدون تضییع حقوق شهروندان انجام میشده است.
مدیرعامل اسنپ در آخر تأکید میکند: «همچنان خود را موظف به تلاش برای احقاق حق کاربران راننده میدانیم و امیدواریم که در سریعترین زمان ممکن از ارگانهای متولی راهکار و پاسخ شفافی در این مورد دریافت کنیم.»