کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تاکسی‌های اینترنتی امسال دیگر سهمیه بنزین ندارند

قطع سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی چه تبعاتی خواهد داشت؟

سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی در مصوبه جدید قطع شد. مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در یک برنامه رادیویی این خبر را اعلام کرد.

علی عرب‌عامری، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره قطع سهمیه سوخت خودروهای اینترنتی در سال ۱۴۰۳ گفت: «طبق مصوبه‌ جدید اعلام شده است که این سهمیه امسال اختصاص پیدا نکند که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره مجری بوده و تصمیم‌گیر نیست.»

عامری همچنین در این برنامه رادیویی مطرح کرد: «در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ملزم شده بود که ۹۰ درصد توزیع بنزین را از طریق کارت سوخت شخصی انجام دهد که این الزام امسال به حداقل ۹۵ درصد رسیده است. تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲، استفاده ۶۷ درصدی از کارت سوخت محقق شده بود که با توجه به کافی بودن تعداد سهمیه اختصاص‌یافته یارانه‌ای و آزاد خودروهای شخصی برای عموم مردم، لازم است مردم استفاده از کارت سوخت شخصی را در اولویت قرار دهند.»

این در حالی است که میزان سهمیه تاکسی‌های اینترنتی با تأییدیه وزارت کشور و بر اساس پیمایش این خودروها در سال 1402 بصورت زیر محاسبه شده بود:

  • سهمیه تاکسی اینترنتی بنزینی: حداکثر ۱۸۰ لیتر در هر ماه
  • سهمیه تاکسی اینترنتی دوگانه‌سوز: حداکثر ۳۰۰ لیتر در هر ماه

سهمیه تاکسی‌های اینترنتی بر اساس پیمایش ماهانه آنها محاسبه می‌شد. لازم به ذکر است که سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی پیش از این نیز برخلاف دیگر سهمیه‌بندی‌های بنزین که به صورت «لیتری» محاسبه می‌شود به صورت «اعتباری» به رانندگان اختصاص داده می‌شد و گزارش‌ها حاکی از آن است که دریافت همین سهمیه در نظر گرفته شده توسط رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز در سال گذشته با چالش همراه بوده است.

گفتنی است سهمیه بنزین از سال ۱۳۹۸ و بعد از گران شدن بنزین برای تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شده بود.


دیوار کوتاه اقتصاد دیجیتال


امیرحسین صدقی، فعال اکوسیستم فناوری تبعات قطعی سهمیه بنزین را با نوشتن یک توییت در شبکه اجتماعی ایکس این گونه پیش‌بینی کرده است: « قطع این سهمیه برای مجموعه‌ها تبعاتی مثل افزایش هزینه‌های عملیاتی، افزایش هزینه سفر برای مسافران، تغییر رفتار رانندگان و … خواهد داشت که بار دیگر دولت از کنار آن به سادگی گذشته است.»

او در ادامه نوشته است: «خلاصه دیواری کوتاه‌تر از اقتصاد دیجیتال برای حاکمیت وجود ندارد. حتما چند روز دیگر هم به افزایش سرسام‌آور هزینه تاکسی‌های اینترنتی می‌پردازند. شاید این روزها تاثیر یک نهاد صنفی منسجم بیشتر از قبل حس شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/we5u
1 نظر
  1. داوود می گوید

    راننده ها میخوان با دو ساعت رانندگی اندازه یک کارمند دربیارن. کرایه ها واقعا بالاس. تو اهواز مسیر بیست دقیقه ای رو میزنه 90 هزار تومن. فکر کن روزی 10 تا سفر ببرن ماهی نزدیک 20 میلیون در میارن. درامدشون از استاد دانشگاه بیشتره.

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.