کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سیاست انقباضی آمازون

شرایط در دوران پساکرونا آن‌طور که خرده‌فروشان گمان می‌کردند، پیش نرفت

تمام خریدهای آنلاینی که در طول همه‌گیری انجام شد، به افزایش تقاضا کمک کرد و با سایر نیروهای اقتصادی ترکیب شد تا قیمت‌ها بالاتر برود. هزینه‌ها برای صنعت فناوری بیش از حد بالا رفت و شرکت‌ها، حتی آمازون غول‌پیکر را وادار به کاهش جاه‌طلبی‌های خود کرد.

طبق آمار استتیستا پیش از همه‌گیری، آمازون غول تجارت الکترونیک ایالات متحده بود و بیش از ۴۰ درصد از بازار به او اختصاص داشت. با رونق خرید آنلاین که به دلیل قرنطینه‌ها شروع و سپس با پول نقد تحریک شد، سود شرکت برای بیش از یک سال افزایش یافت. رشد آمازون در اواسط سال ۲۰۲۱ متوقف شد و در آغاز سال ۲۰۲۲ اولین ضرر خود را در هفت سال گذشته به ثبت رساند. بلومبرگ گزارش داد آمازون اولین شرکت در جهان بود که یک تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داد.

آمازون مانند بسیاری از شرکت‌های فناوری، روی رفتارهای جدید خرید سرمایه‌گذاری زیادی کرد. با بازگشت به فروشگاه‌های فیزیکی و کاهش هزینه‌های خود در سال جاری، شرکت با نیروی کار بزرگ و شبکه تدارکاتی عظیمی که نمی‌توانست از آن پشتیبانی کند، تنها ماند. امسال آمازون و رقبای آن بخش‌های بزرگی از آنچه را که در طول همه‌گیری ساخته بودند، کنار گذاشتند. مشهودترین نشانه عقب نشینی آمازون، اخراج‌های برنامه‌ریزی‌شده بود.

آمازون در اکتبر ۲۰۲۱ به سرمایه‌گذاران گفت ظرفیت انبارداری و حمل‌و‌نقل هوایی خود را در پاسخ به تقاضای اولیه همه‌گیری افزایش داده است. آمازون کتاب‌فروشی‌های فیزیکی خود و برخی از مکان‌های فروشگاه «آمازون‌گو» را تعطیل کرد. این شرکت خدمات مراقبت‌های بهداشتی آمازون کر را به دلیل تردید در سودآور بودنش کنار گذاشت.

اندی جاسی، مدیرعامل آمازون در جریان کنفرانس دیل بوک نیویورک تایمز گفت آمازون از شرط‌بندی روی موقعیت‌هایی که می‌توانند بازدهی بلندمدت داشته باشند، دست نکشیده است. جاسی گفت: «ما در تلاشیم هزینه‌های خود را در بسیاری از زمینه‌های مختلف ساده‌سازی کنیم و در عین حال اطمینان حاصل کنیم روی چیزهایی که فکر می‌کنیم در درازمدت می‌توانند تغییر کنند، شرط‌بندی می‌کنیم.»

نیل ساندرز، تحلیلگر خرده‌فروشی در گلوبال دیتا گفت که این نشانه‌ای از نوع برخورد کل صنعت با خریدارانی است که به کاهش هزینه‌ها روی آورده‌اند. او افزود: «در دوران همه‌گیری بسیاری از شرکت‌ها طوری رفتار می‌کردند که گویی این تغییر دائمی است.»

در سال ۲۰۲۰ خریداران درآمد و نقدینگی را در اثاثیه منزل، لوازم باغبانی و لوازم الکترونیکی کاهش دادند، اما رشد خرید آنلاین قابل توجه بود؛ از نرخ رشد ثابت حدود ۱۶ درصد در پایان سال ۲۰۱۹ به بیش از ۴۴ درصد در ماه‌های تابستان ۲۰۲۰ رسید. در حالی که هنوز خریدها در سطوح بی‌سابقه‌ای بود، آمازون از پول نقد اضافی برای ساختن انبارها و مراکز هوایی استفاده کرد. نیروهای خود را از کمتر از ۸۰۰ هزار کارمند در پایان سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱.۶ میلیون نفر در پایان سال ۲۰۲۱ افزایش داد.

آمازون تنها نبود؛ شاپیفای، شرکتی که پشت بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین مستقل قرار دارد نیز استخدام‌های زیادی انجام داد. شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند متا و توییتر نیز سود بردند و درآمد تبلیغاتی بیشتری کسب کردند.

ارقام اداره سرشماری ایالات متحده نشان می‌دهد که هزینه‌های تجارت الکترونیک اکنون به جایی رسیده که اگر با همان رشد ثابت قبل از همه‌گیری ادامه می‌داد، به آنجا می‌رسید. با وجود اینکه خریدهای فزاینده در سال گذشته شروع به کاهش کرد، تعدادی از مدیران فناوری گفتند که فکر می‌کنند تغییر روند به خرید آنلاین دائمی است، اما این‌طور نبود.

زمانی که متا در ماه نوامبر اخراج ۱۱ هزار کارمند خود را اعلام کرد، مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت اذعان کرد تصور اینکه افزایش درآمد پایدار خواهد بود، اشتباه است. شاپیفای ۱۰ درصد از نیروی کار خود را در ماه ژوئیه کاهش داد و مدیرعامل شرکت توبی لوتکه گفت که در پیش‌بینی جهش دائمی پنج تا ده ساله در نرخ رشد خرید آنلاین اشتباه کرده است.

اخراج‌های آمازون نیز قابل توجه خواهد بود. بر اساس گزارش نیویورک تایمز آمازون در مسیر بزرگ‌ترین کاهش نیروی کار شرکت از زمان سقوط دات‌کام در سال ۲۰۰۱ که به ۱۵ درصد از کارکنان آن ضربه زد، حرکت می‌کند. با این وجود جاسی عنوان کرد تصمیم آمازون مبنی بر رشد سریع که از سال ۲۰۲۰ شروع شد، درست بود. او افزود بهتر است بیش از حد بزرگ شود تا اینکه برای پاسخگویی به تقاضای خریداران و فروشندگانی که از بازارش استفاده می‌کنند، بیش از حد محدود بماند

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5d9g
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.