کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مدیرعامل شرکت کالارسانان چاپار مطرح کرد / بلکفرایدی در ایران به فرهنگ ما آسیب نمیزند
مدیرعامل شرکت کالارسانان چاپار در گفتوگو با کارنگ عنوان میکند که خریداران در مجموع از بسیاری از تخفیفها رضایت دارند.
مدیرعامل شرکت کالارسانان چاپار اعتقاد دارد بلکفرایدی در ایران مناسبتی نیست که به فرهنگ ایرانی آسیب برساند. او همچنین در گفتوگو با «کارنگ» عنوان میکند که خریداران در مجموع از بسیاری از تخفیفها رضایت دارند. شرکتهای لجستیکی بهعنوان یکی از مهمترین زنجیرههای فروش در صنعت خردهفروشی شناخته میشوند و در صورت رکود یا رونق بازار، تقریباً اولین حلقهای هستند که از شرایط تأثیر میگیرند.
در این شماره از هفتهنامه کارنگ به سراغ نوید صفوی، مدیرعامل شرکت کالارسانان چاپار رفتهایم تا از احوال بازار در روزهای بلکفرایدی بگوید.
شرکت کالارسانان چاپار در سال ۱۳۸۱ با سرمایهگذاری گروه هلدینگ زنجیره، کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر با برخورداری از سرویس حمل درب به درب مرسولات در ۲۴۰ نقطه کشور و پوششدهی شهر تهران با بیش از ۴۵ نماینده، نسبت به جمعآوری و توزیع مرسولات پستی مبادرت میکند.
دهه 90 شمسی آغاز بلکفرایدی در ایران بود
نوید صفوی با توضیحی درباره تاریخچه بلکفرایدی میگوید: «روز بعد از عید شکرگزاری را در بسیاری از کشورها بلکفرایدی نامگذاری کردهاند. این روز آخرین جمعه ماه نوامبر است و شروع آیین خرید برای کریسمس به حساب میآید. در این روز اغلب فروشگاهها چوب حراج را به اجناس خود میزنند و بسیاری از مردم خریدهای پرتخفیف روزهای آخر سال میلادی را در این روز انجام میدهند.»
او در ادامه درباره تاریخچه بلکفرایدی در ایران توضیح میدهد: «اوایل دهه 90 شمسی، بازار کسبوکارهای آنلاین و اینترنتی ایران هم داغ شد و سرمایهگذاران بزرگی وارد آن شدند که به رقابت با یکدیگر پرداختند. این شرکتها بر اساس سنت بلکفرایدی کمپین «حراجمعه» را شکل دادند. حالا بعد از گذشت سالها میتوان دید تب چنین کمپینی در ایران هم داغ شده؛ به طوری که امسال شاهد بیشترین میزان مشارکت در بین فروشگاههای مختلف در زمینه تخفیفات و کمپینهای فروش ویژه بودیم.»
رشد آمار ارسال در دوره بلکفرایدی در ایران
صفوی درباره آمار مرسولات چاپار در دوره بلکفرایدی به کارنگ میگوید: «بر اساس آمار ارسال فروشگاههای اینترنتی که سالهاست از خدمات لجستیک و ارسال سریع چاپار استفاده میکنند، میتوان گفت امسال شاهد رشد چشمگیر فروش در این ایام بودیم؛ به طوری که فروشگاههای اینترنتی که در زمینه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی فعال هستند، بیشترین افزایش نرخ فروش و ارسال مرسولات به سراسر کشور را داشتهاند.»
خریداران از تخفیفها راضی هستند
مدیرعامل چاپار درباره چگونگی تخفیفها در فروشگاههای ایرانی توضیح میدهد: «جواب مشخصی برای این سؤال نمیتوان داد؛ چراکه ما اشرافی بر سیاستهای قیمتگذاری فروشگاهها نداریم. اما هر سال شاهدیم که بسیاری از فروشگاهها با اعلام قیمت قبلی، تخفیفهای خود را شفاف اعلام میکنند اما بسیاری هم از تخفیفهای ناچیز یا قیمتهای نامتعارف انتقاد دارند. آنچه از بیرون میتوان دید این است که خریداران در مجموع از بسیاری از تخفیفها رضایت دارند.»
بلکفرایدی در ایران باعث رونق اقتصادی میشود
صفوی با اشاره به این موضوع که کسبوکارهای ایرانی با بهره جستن از فضای مثبت و شور و هیجان این روزها میتوانند با معرفی هرچه بیشتر خود به مشتریان جدید و ترغیب مشتریان قدیمی به خرید دوباره از این فرصت استفاده ببرند، تأکید میکند: «درست است که ریشه این مناسبت جایی در فرهنگ ایران ندارد اما به نظرم موضوعی نیست که به فرهنگ ایران ضربهای بزند یا مناسبتهای ایرانی را کمرنگ کند. میتوان این روز را بهعنوان یک روز ویژه در نظر گرفت که فروشگاهها، تخفیفهای ویژه میگذارند و این سبب گردش چرخ اقتصادی و رونق هرچه بیشتر بازارهای مختلف ما نیز میشود.»
صفوی در آخر درباره مناسبتهای فروش در ایران توضیح میدهد: «در ایران هم سالها شاهد فروشهای ویژه شب عید، آخر اسفند و بازارهای بهاری بودهایم. حتی چند سالی است که شب یلدا هم تبدیل به مناسبتی شده که فروشگاهها تخفیفهای مختلفی را برای این روز در نظر میگیرند. شاید بتوان این روز را هم بهعنوان یک روز فروش ویژه بینالمللی در نظر گرفت که این موضوع از یک سو نزدیکتر شدن ما به بازار و ترندهای جهانی و از سوی دیگر رشد فروش و معاملات در بازارهای داخلی را به همراه دارد.»