کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نائب رییس مجلس: طرح صیانت در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد

بهناز توحیدی / نائب رئیس مجلس در صحن علنی امروز مجلس (۲۳ اسفندماه) در تذکر نماینده‌ای مبنی براینکه چرا طرح صیانت در مجلس مطرح نمی‌شود، گفت: «بیش از ۱۰ جلسه کار محتوایی درباره طرح مذکور انجام شده و کار متوقف نشده است و ان‌شاءالله این طرح در صحن مجلس مطرح می‌شود.»

به گزارش کارنگ، در حالی که بهمن‌ماه سخنگوی هیات رئيسه مجلس اعلام کرده بود که طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شده است، در صحن علنی امروز نائب رییس مجلس اعلام کرد این طرح در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

این گفته عبدالرضا مصری در پاسخ به تذکر مهرداد ویس‌کرمی، نماینده مجلس و یکی از طرفداران طرح صیانت بود. ویس‌کرمی در تذکری شفاهی با اعتراض به اینکه طرح مربوط به فضای مجازی یک بار با رأی مجلس به صورت اصل ۸۵ یعنی بررسی و تصویب در کمیسیون ویژه تصویب شد و بعد با جوسازی در این موضوع تشکیک به وجود آمد و در صحن رأی‌گیری شد و صحن برای بار دوم به بررسی این طرح در کمیسیون مشترک رأی داد، گفت: «به علت جوسازی داخلی که عمدتاً در خارج از کشور هدایت می‌شد، ادامه کار کمیسیون درباره طرح مذکور متوقف شد. در یک جلسه غیرعلنی مجلس هم به صورت غیرمتعارف رأی استمزاجی گرفته شد که در آن‌جا هم آرای مخالف و موافق نزدیک به هم بودند و در نهایت موضوع به صحن برگشت و از ادامه کار کمیسیون جلوگیری شد.»

او ادامه داد: «سه سال از عمر مجلس می‌گذرد و ما هنوز یک قانون درباره فضای مجازی نداریم که مطالبه رهبری است. جنگ ترکیبی اخیر و فیلترینگ هم نشان داد که فیلترینگ منتظر قانون‌گذاری مجلس نمی‌ماند و این عیب بزرگ مجلس است که قانون‌گذاری را رها کرده و تصمیم‌گیری درباره فضای مجازی ندارد. هیئت رئیسه باید این موضوع را در دستورکار مجلس قرار دهد.»

به گفته نماینده خرم‌آباد باید صحن مجلس درباره ادامه کار کمیسیون مشترک طرح صیانت تصمیم‌گیری کند. او در این مورد توضیح داد: «از خرداد ماه به من قول دادند این موضوع را بررسی می‌کنند و چند ماه دیگر به خرداد می‌رسیم و قرار است دوباره خدمت حضرت آقا برویم. با چه رویی می‌خواهیم بگوییم که فضای مجازی ما قانون ندارد؟ چرا در جمهوری اسلامی قانونی برای فضای مجازی نداریم، این در حالی است که فضای مجازی بسیاری از کشورها قانونمند است.»

نماینده خرم‌آباد در این مورد اضافه کرد: «چرا شهامت انقلابی بودن را از دست داده‌ایم و چهار تا بچه برای ما تصمیم‌گیری می‌کنند؟ اگر با هشدار ولی امر مسلمین از خواب بیدار نشویم، با لگد دشمن بیدار می‌شویم که اغتشاشات اخیر همه چیز را به خوبی نشان داد.»

عبدالرضا مصری، نائب رئیس مجلس هم در واکنش به تذکر ویس‌کرمی گفت: «بیش از ۱۰ جلسه بنده خدمت شما و دوستان دیگر بودم که ساعت‌ها مسئله را مطرح کردید. شما صبح امروز هم به بنده گفتید که این موضوع در جلسه علنی مطرح نشود اما الان می‌گوئید در جلسه علنی مطرح شود؟ البته بسیاری از وظایف در اختیار شورای عالی فضای مجازی است، پس کشور معطل نبوده است. شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی اختیار تام داشته و خیلی خوب هم عمل کردند که آثار آن را می‌بینید. اما ان‌شاءالله این طرح در صحن مجلس مطرح می‌شود.»

پس از انتقادها و اعتراض‌های بسیار، طرح صیانت شهریور ماه به شورای عالی فضای مجازی ارسال شد. این شورا بخشی از طرح را تصویب و اجرایی کرد.

با اینکه به نظر می‌رسد طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شده اما بهمن‌ماه حسن‌نوروزی، نایب رییس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در گفت‌وگو با کارنگ اعلام کرد که طرح صیانت تصویب شده و به زودی به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

صحبت‌های نوروزی با انتقاد شدید نمایندگان مخالف این طرح مواجه شد و برخی از آنها اعلام کردند که برخی به دنبال حاشیه و بازی با روح و روان مردم هستند و تصویب این طرح وجاهت قانونی ندارد.

سخنگوی هیات رییسه هم در جمع خبرنگاران گفت که این طرح از دستور کار خارج مجلس خارج شده است.

با اینحال باقی اعضای کمیسیون اصل ۸۵ بررسی طرح صیانت در گفت‌وگوهای مختلف گفتند که این طرح تصویب شده اما به شورای نگهبان ارسال نشده است و باید برای اجرای آزمایشی به صحن علنی بیاید.

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین گفت: «این طرحی که تصویب شده آن طرح قبلی نیست و به صورت ماهوی تغییر کرده و در حد کمیسیون تنظیم مقررات است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ogtv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.