کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
رویدادها از دو جنبه اهمیت دارند؛ یکی مباحث مطروحه در این رویدادها و دیگری زمانی که برای شبکهسازی در اختیار شرکتکنندگان گذاشته میشود.
دومین سمینار رگتک ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. دو پنل و سه سخنرانی در این نشست با حضور چهرههای شاخص حوزه رگتک برگزار شد و در ادامه نیز همان افراد حضور داشتند تا شرکتکنندگان در این سمینار بتوانند در زمانهای استراحت به گفتوگوی مستقیم و بیواسطه با این چهرهها بپردازند. در این رویداد تلاش شده بود تا افرادی از بخشهای مختلف گرد هم آیند؛ هم افرادی از بدنه حاکمیت حضور داشتند، هم چهرههای صنفی در این سمینار حاضر بودند و هم فعالان کسبوکاری حوزه رگتک به بحث و تبادل نظر میپرداختند.
یکی از دلایلی که کارخانه نوآوری رسانه راهکار، «رگتک» را موضوع بحث خود قرار داده و پس از چند سال وقفه به دلیل شرایط کرونا، دومین سمینار را با محوریت این مسئله برگزار کرده، این بود که رگتک به اندازه حوزههایی چون لندتک، پیتک، بانکتک یا حتی اینشورتک رشد نکرده و مفاهیم آن به گوش مخاطبان آشنا نیست، اما اهمیت این حوزه در بخشهای مختلف کسبوکارهای گوناگون انکارنشدنی است. نشانههای اهمیت این حوزه را میتوان در گفتار سخنرانان و پنلیستهای این سمینار مشاهده کرد.
شاید به نظر عدهای در شرایطی که کسبوکارها با بحرانهای مختلف اعم از کمبود نیروی انسانی متخصص، اختلالات اینترنتی، کمبود منابع مالی خطرپذیر و… دستوپنجه نرم میکنند، برگزاری رویدادهای اینچنینی بیهوده به نظر برسد. اما ما در «راهکار» معتقدیم چنانچه خروجی تمام رویدادها تنها یک اقدام مثبت در جهت بهبود فضای کسبوکارهای نوآور باشد، ارزش روزها و ساعتها هماهنگی و پیگیری را دارد. با همین رویکرد است که کارخانه نوآوری رسانه راهکار در نظر دارد در سال پیش رو، با تمام توان خود در این مسیر حرکت کند و در آینده نیز شاهد برگزاری رویدادها و سمینارهای بیشتری خواهید بود.
ما تلاش میکنیم در گرداب ناامیدی گرفتار نشویم، زیرا هرچند به افرادی که امید خود را تا حدود زیادی از دست دادهاند، حق میدهیم، ولی باور داریم که اتفاقاً نطفه رخدادهای بزرگ در دل همین روزهای بهظاهر ناامیدکننده بسته میشود. به همین سبب نیز 22 خردادماه رویداد «آینده پول» را با حضور جمعی از مدیران و فعالان صنایع مالی ایران و کسبوکارهای اکوسیستم نوآوری در سالن همایشهای کتابخانه ملی برگزار خواهیم کرد. حتی اگر آینده تاریکی در انتظار اکوسیستم نوآوری باشد، شاید بتوانیم با افروختن شمعهایی کوچک، از حجم این تاریکی بکاهیم.