رسانه اقتصاد نوآوری ایران

همزمان با برگزاری کنکور و با وجود وعده وزیر ارتباطات / اینترنت همراه به صورت سراسری قطع شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اینترنت همراه امروز (۲۹ دی)  به بهانه کنکور برای نزدیک به سه ساعت به صورت کامل قطع شد. با اینکه طبق وعده قبلی وزیر ارتباطات قرار بود در زمان برگزاری کنکور، تنها اینترنت همراه در مراکز برگزاری این آزمون قطع باشد، اما داده‌های نت‌بلاکس نشان می‌دهد که برای جلوگیری از تقلب در کنکور اینترنت همراه کشور برای نزدیک به سه ساعت به صورت کامل قطع بوده است.

همچنین این قطعی به بهانه امنیت برگزاری کنکور در حالی صورت گرفت، که طبق ادعای وب‌سایت اقتصاد آنلاین سوال‌های کنکور لحظاتی بعد از شروع این آزمون در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. 

با این حال رئیس سازمان سنجش دقایقی پیش در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرده که امروز ۹ نفر را در یکی از شهرستان‌های گلستان دستگیر کرده‌اند و یک نفر هم در آذربایجان شرقی از صفحه عکس گرفته بود و موفق به ارسال آن شده بود. به گفته او اگر اینترنت قطع نمی‌شد صدها مورد دیگر پیش می‌آمد.

روز گذشته بعد از اما و اگرهای بسیار بر سر اینکه اینترنت در روز کنکور به صورت سراسری قطع باشد یا نقطه‌ای، وزیر ارتباطات اعلام کرد که با قطع اینترنت به صورت سراسری مخالفت کرده و قرار است امروز و جمعه ۳۰ دی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در محدوده حوزه امتحانی کنکور تنها اینترنت همراه آنهم با اطلاع قبلی قطع شود.

مخالفت وزیر ارتباطات با این قطعی اینترنت در حالی صورت می‌گیرد که در بیش از سه ماه گذشته و با شروع اعتراض‌ها در کشور قطعی و محدودیت‌های اینترنت تشدید شده و پیوسته عیسی‌ زارع‌پور در پاسخ به این سوال که چه زمانی این محدودیت‌ها برداشته می‌شود اعلام کرده در این زمینه نهادهای امنیتی تصمیم‌گیری هستند. 


سوالات لو رفت 


از روز گذشته بسیاری کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انتشار پیامک‌هایی اعلام کردند که به آنها اطلاع‌رسانی شده که برای جلوگیری از سواستفاده و تقلب برخی سودجویان و طبق ابلاغ شورای امنیت کشور، اینترنت حوزه برگزاری آزمون منطقه سکونت آنها صبح پنج‌شنبه و جمعه قطع خواهد شد.  

با این حال طبق گزارش برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی و همچنین نت‌بلاکس، اینترنت به صورت سراسری و برای نزدیک به سه ساعت امروز قطع بوده است. 

با وجود قطعی اینترنت در روز جاری به بهانه امنیت برگزاری کنکور، اما دقایقی بعد از شروع این آزمون، اقتصاد آنلاین با انتشار تصاویری خبر داد که سوالات کنکور در شبکه‌های مجازی پخش شده است. لو رفتن سوال‌های کنکور با وجود قطع اینترنت در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته شبکه خبر به نقل از رئیس سازمان سنجش کشور اعلام کرد که آنها توانسته‌اند یک فرد حرفه‌ای که اصطلاحا «کلیدزن» است را شناسایی کنند.

به گفته عبدالرسول پورعباس این فرد در سال‌های متمادی در آزمون ورود به دانشگاه‌ها شرکت کرده و توانایی قبولی در رشته پزشکی را دارد. او تحت رصد قرار دارد و به طور قطع تا ظهر امروز (روز گذشته ۲۸ دی) بازداشت می‌شود.

خبر لو رفتن سوالات کنکور امسال با وجود قطع اینترنت در حالی رخ می‌دهد که رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش به تازگی در گفت‌وگو با شبکه پنج گفته بود «اگر امسال سوالات کنکور لو برود استعفا می‌دهم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7234
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.