کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو نهایی شد

وزیر ارتباطات:هموطنان می‌توانند داروهای مندرج در نسخه الکترونیکی خود را از داروخانه‌ها به صورت غیرحضوری و از طریق سکوهای مجازی تهیه کنند. به زودی اجرای آزمایشی این طرح آغاز خواهد شد.

وزیر ارتباطات با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ویراستی» خود مطرح کرد: «امروز با همدلی و همراهی همکارانم در وزارت بهداشت، «آیین‌نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی» نهایی شد. با اجرای این طرح، هموطنان می‌توانند داروهای مندرج در نسخه الکترونیکی خود را از داروخانه‌ها به صورت غیرحضوری و از طریق سکوهای مجازی تهیه کنند. به زودی اجرای آزمایشی این طرح آغاز خواهد شد.»

لازم به ذکر است که در خدمات اینترنتی در نظر گرفته شده برای توزیع اینترنتی دارو، بخش نسخه‌پیچی، فروش دارو و مشاوره پزشکی حذف شده است و پلتفرم‌ها تنها نقش رساننده دارو را خواهند داشت.

آیین‌نامه تأییدشده اخیر در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به اینکه نقطه‌نظرات وزارت ارتباطات در آن لحاظ شده، با تأیید کارگروه اقتصاد دیجیتال، به امضای وزیر بهداشت نیز رسیده است.

در دو روز گذشته اخبار حاکی از مخالفت وزیر ارتباطات با دستورالعمل پیشنهادی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بود. وزیر ارتباطات در نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام کرد که دستورالعمل پیشنهادی، ملاحظات وزارت ارتباطات و بخش خصوصی را در نظر نگرفته و در تدوین آن، آن‌طور که تکلیف شده بود، وزارت بهداشت با وزارت ارتباطات همکاری نکرده است.


لحاظ شدن نظرات وزارت ارتباطات در دستورالعمل جدید


محمدجواد هادی دهکردی، معاون پیشین مرکز تتا و کارشناس توسعه تجارت الکترونیکی در این خصوص به «کارنگ» گفت: «وزارت بهداشت اعلام کرده بود که در دهه فجر پیش‌نویسی در این حوزه ارائه خواهد داد. به گفته وزارت بهداشت، این پیش‌نویس اوایل اسفندماه تدوین شده بود و منتشر هم شد، اما دستورالعملی که وزارت بهداشت منتشر کرد طبق آیین‌نامه دولت با همکاری وزارت ارتباطات نوشته نشده بود. وزیر ارتباطات در پی این اتفاق، نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشت و مخالفت خود را با دستورالعمل پیشنهادی این وزارتخانه اعلام کرد. این نامه قبل از عید نوشته شد، اما اخبار آن بعد از عید در رسانه‌ها انتشار یافت.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «دستورالعملی که امروز برای توزیع اینترنتی دارو با آن موافقت شده، نقطه‌نظرات وزارت ارتباطات را نیز در نظر گرفته و با دستورالعمل پیشنهادی قبلی وزارت بهداشت تفاوت دارد. آیین‌نامه اجرایی اخیر در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شده است.»

هادی دهکردی بیان کرد که کمیسیون اصل ۹۰ از دو جهت به این موضوع ورود کرده است؛ یکی بررسی وضعیت انحصارگرایی که وزارت بهداشت با صدور مجوز برای تنها یک پلتفرم خاص مورد نظر خود ایجاد کرده بود و دوم رسیدگی به طولانی‌شدن تدوین ضوابط توزیع اینترنتی دارو.


برخی از موارد مطرح‌شده در آیین‌نامه اجرایی توزیع اینترنتی دارو


مهدی خدادادی، دبیر کمیسیون سلامت نظام صنفی رایانه‌ای و مدیرعامل «دکتر ساینا» نیز درباره آیین‌نامه مورد تأیید وزارت ارتباطات به کارنگ توضیح داد: «اواخر سال گذشته آیین‌نامه‌ای توسط سازمان غذا و دارو نوشته شد و به امضای وزیر بهداشت هم رسید. این آیین‌نامه مورد مخالفت کارگروه اقتصاد دیجیتال قرار گرفت. وزیر ارتباطات نیز در نامه‌ای مخالفت خود را با آیین‌نامه فوق ابراز کرد.»

او در ادامه توضیح داد: «تقریباً هم‌زمان با آیین‌نامه‌ای که وزارت بهداشت تدوین کرده بود، نظام صنفی رایانه‌ای با مشارکت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت اقتصاد متن دیگری آماده کرد که با شرایط روز هماهنگی بیشتری داشته باشد. این آیین‌نامه‌ مورد تأیید وزارت صمت و ارتباطات قرار گرفت و به امضای وزیر بهداشت هم رسید.»

به گفته خدادادی، این آیین‌نامه با امضای وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت به صورت رسمی ابلاغ خواهد شد.

البته با توجه به اخبار کمیسیون اصل ۹۰ با اینکه آیین‌نامه مورد تأیید وزارت ارتباطات به امضای وزیر بهداشت هم رسیده بود، انجمن صنفی داروسازان بار دیگر مخالفت خود را ابراز کردند. اما این آیین‌نامه در نهایت با مداخله وزیر ارتباطات به تصویب رسیده است.

برخی از موارد مطرح‌شده در آیین‌نامه اجرایی توزیع اینترنتی دارو به شرح زیر است:

 – در صورتی که کاربر مایل به دریافت حضوری دارو پس از نسخه‌پیچی غیرحضوری در محل داروخانه باشد، سکو مسئولیتی در قبال سلامت فرآورده دارو ندارد.

 – مسئولیت اعلام شرایط حمل با مؤسس و مسئول فنی داروخانه است. پس از تحویل دارو از داروخانه به حامل، مسئولیت تحویل مرسوله به صورت بسته‌بندی سالم بر عهده سکوی اینترنتی است. سکو مسئولیتی به ‌غیر از تحویل بسته‌بندی سالم به کاربر ندارد.

 – سکوها موظف‌اند امکان ثبت شکایت و پیگیری آنلاین کاربران را تحت نظارت سازمان غذا و دارو در خصوص تخلفات داروخانه‌ها فراهم کنند.

 – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی) مسئولیت نظارت بر سکوها را مطابق قانون برنامه هفتم توسعه بر عهده دارد.

 – هرگونه فروش اینترنتی دارو توسط سکوها و وبگاه‌ها ممنوع و تابع مقررات اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و وزارت بهداشت مسئول نظارت بر این بند است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/i3ie
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.