کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر برای توریست‌ها / اینترنت طبقاتی برای گرشگران خارجی هم کلید خورد

اختلال و محدودیت اینترنت ایران وارد ماه ششم خود شده و مشخص نیز با وجود همه نامه‌نگاری‌ها به وزیر ارتباطات و رئیس جمهوری چه زمانی قرار است اینترنت کشور به حال عادی خود بازگردد. 

در شرایطی که بیش از ۵ ماه و همزمان با شروع محدودیت‌های اینترنتی، اینستاگرام و واتس‌اپ به عنوان پلتفرم‌های پرکاربر در ایران فیلتر شده‌اند، حالا وزیر ارتباطات خبر داده که قرار است با اختصاص «سیم‌کارت‌های خاص» به گردشگران آنها بدون فیلتر به پلتفرم‌های فیلتر شده در ایران راحت‌تر و بهتر دسترسی داشته باشند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی با خبرگزاری میراث آریا در این مورد گفته است: «شنیده شده است که توریست‌ها و گردشگران خارجی در کشور به دلیل فیلترینگ دو پلتفرم واتس‌اپ و اینستاگرام کمی دچار مشکل شده‌اند. در نظر داریم با توجه به محدودیت استفاده از این دو پلتفرم، برای گردشگران خارجی که به کشورمان سفر کرده‌اند، سیم‌کارت‌های خاصی را طراحی کنیم که این افراد بتوانند در مدت حضور خود در ایران راحت‌تر و بهتر از فضای‌مجازی استفاده کنند.»

این خبر را امروز (۵ اسفند) «پایگاه اطلاع‌رسانی دولت» (پاد) نیز در توییتر منتشر کرده که با واکنش و انتقادهای بسیاری از سوی کاربران روبه‌رو شده است.

کاربران اعلام کرده‌اند در شرایطی که دسترسی به اینترنت آزاد برای آنها فراهم نیست، چطور قرار است حاکمیت دسترسی به اینترنت آزاد را تنها برای گردشگران خارجی فراهم کند.

همچنین عده‌ای دیگر گفته‌اند چطور در شرایطی که وزیر ارتباطات بارها گفته‌ است در ایران اینترنت طبقاتی نیست، حالا با این سیم‌کارت‌ها قرار است اینترنت به صورت طبقه‌بندی شده تنها در اختیار گروه خاصی قرار بگیرد. 

با شروع محدودیت‌ها روی اینترنت در کشور، بحث اینترنت طبقاتی توسط اتحادیه فناوران کلید خورد. از آن زمان تاکنون هم نامه‌های مختلفی از سوی اساتید، مسئولان وزارتخانه‌های مختلف و نمایندگان مجلس منتشر شده که از وزارت ارتباطات درخواست اینترنت طبقاتی یا بدون فیلتر را داشته‌اند.

به دنبال انتشار نامه‌هایی حاوی درخواست اینترنت طبقاتی بسیاری از فعالان و صنف‌های مختلف فعال حوزه  IT نسبت به شروع واگذاری اینترنتی طبقاتی اعتراض و انتقاد‌هایی مطرح کردند.

در واکنش به این انتقاد‌ها به تلاش وزارت ارتباطات برای ارائه اینترنت طبقاتی به گروه‌های خاص، وزیر ارتباطات اعلام کرد که آنها قصد دارند تنها ابزارهایی برای دسترسی بهتر برای برنامه‌نویس‌ها و گیمرها به اینترنت فراهم کنند که به باور او اسم آن را نمی‌توان اینترنت طبقاتی گذاشت، اما حالا به نظر می‌رسد با پیگری برای راه‌اندازی سیم‌کارت خاص برای گردشگران وزارت ارتباطات ارائه اینترنت طبقاتی را به گروه‌های خاص کلید زده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/m6g9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.