کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

درخواست رئیس دفتر رئیس‌ جمهوری از وزیر ارتباطات / برداشتن محدودیت‌های اینترنت در گارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی شود

رئیس دفتر رئیس جمهوری در نامه‌ای خطاب به عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از او خواسته موضوع رفع محدودیت‌های اینترنتی در کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی، پیگیری و اعلام نتیجه شود.

غلامحسین اسماعیلی این نامه را به بهانه نامه اخیر منتشر شده از مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس،  در مورد «کاهش ۴۰ درصدی درآمد اپراتورهای اینترنتی بویژه اپراتورهای همراه کشور بعد از فیلترینگ» و همچنین گزارش دفتر رئیس جمهوری در خصوص «لزوم بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد» و براساس نظر رئیس جمهوری به وزیر ارتباطات ارسال کرده است. 

۵ ماه از شروع محدودیت و اختلال روی اینترنت به خاطر شروع اعتراض‌ها در ایران از شهریور ماه می‌گذرد و هر روز این اختلال و محدودیت‌ها شکل تازه و پیچیده‌ای به خود گرفته‌اند. 

در این مدت نامه‌های مختلف از سوی صنف‌‌های فعال در حوزه IT و نمایندگان مجلس به رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات برای رفع این محدودیت‌ها منتشر شده، اما تا کنون برای هیچ کدام از این نامه‌ها نه پاسخی نوشته شده و نه اینترنت به شرایط عادی خود بازگشته است.

تا جایی که ۲۴ بهمن ماه ۳۶ روز بعد از نامه مجتبی توانگر به ابراهیم رئیسی، در مورد اینکه محدودیت‌های شدید اعمال شده روی اینترنت کمر اقتصاد دیجیتال کشور را شکسته است، در توییتی ابزار امیدوداری کرد که در کنار عفو رهبری، دولت هم اختلال‌های اینترنتی و محدودیت‌های فضای مجازی را رفع کند. 

مدیران وزارت ارتباطات و در راس آن وزیر ارتباطات پیوسته اعلام می‌کنند که به جز فیلتر دو پلتفرم خارجی (اینستاگرام و واتس‌اپ) آن هم به دستور نهادهای امنیتی، محدودیت‌های دیگری روی اینترنت وجود ندارد و اینترنت در وضعیت خوبی است. 

با این حال گزارش‌های بین‌المللی که حتی وزارت ارتباطات برای نشان دادن وضعیت خوب سرعت و کیفیت اینترنت به آن اتکا می‌کند، از جمله اسپیدتست نشان می‌دهد که وضعیت اینترنت در کشور خوب نیست. طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی وب‌سایت اسپید تست، رده‌بندی جهانی سرعت اینترنت موبایلی ایران، با ۱ پله سقوط، در جایگاه ۵۶ جهان ایستاده و اینترنت ثابت ایران نیز با ۲ پله سقوط، به رده ۱۴۶ جهان تنزل یافته است.

سرعت و کیفیت اینترنت در چند ماه گذشته آنقدر بد بوده که اواخر دی ماه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، در یکی از جلسه‌های هیئت دولت، از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست دغدغه‌های مردم در زمینه کندی سرعت و دیگر مشکلات موجود را با فوریت پیگیری و رفع کند.

همچنین رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر خود نیز در پاسخ به انتقاد مردم از کیفیت و سرعت اینترنت اعلام کرد که وعده دولت در بحث اینترنت پابرجاست و نظر دولت در مورد اینترنت عوض نشده است. او در این گفت‌وگو نسبت به اختلال‌های اینترنتی هم انتقاد کرد و البته تاکید کرد تا زمانی که پلتفرم‌های فیلترشده قوانین کشور را رعایت نکنند، محدودیت آنها برطرف نخواهد شد.

در نهایت به دنبال این اشاره‌ها و انتقاد‌های رئیس جمهوری به وضعیت اینترنت هم عیسی زارع‌پور اواخر دی ماه از تشکیل کارگروه ویژه خبری داد تا مشکلات اینترنت در لایه‌های مختلف بررسی شود. با این حال با گذشت نزدیک به یک ماه از این خبر هنوز نتیجه فعالیت این کارگروه و خروجی آن از سوی وزارت ارتباطات منتشر نشده است. 

به جای بهبود وضعیت اینترنت در این مدت صحبت‌های مختلفی در مورد ارائه اینترنت طبقاتی به اساتید، وزارتخانه‌های مختلف و کاربران خاص منتشر شده است. در همین راستا هم تا کنون وزارت ارتباطات دو پروژه برای حل مشکلات اینترنتی و تحریمی گیمرها و برنامه‌نویسان راه‌اندازی‌کرده، سرویس‌هایی که مورد انتقاد این گروه قرار گرفته، چرا که به باور آنها تا زمانی که محدودیت اینترنت رفع نشود آنها امکان استفاده از هیچ سرویسی را ندارند.

وضعیت نامناسب اینترنت حتی پای وزیر ارتباطات را به مجلس هم کشاند. حدود سه ماه پیش وزیر ارتباطات به علت کاهش شدید سرعت اینترنت و همچنین اقدامات انجام شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات به مجلس احضار شد. در آن زمان مجتبی رضا‌خواه، نماینده مجلس و سوال‌کننده از وزیر ارتباطات به شرط اینکه ظرف سه ماه مشکلات اینترنت و کسب‌وکارهای اینترنتی رفع شود، از پاسخ وزیر قانع شد. 

حالا سه ماه از این زمان گذشته و وضعیت اینترنت نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است، مجتبی رضاخواه اخیرا گفته است که عیسی زارع‌پور دوباره به مجلس فراخوانده خواهد شد و اگر توضیحات او در مورد وضعیت اینترنت قانع‌کننده نباشد، دومین کارت زرد خود را می‌گیرد و به استیضاح هم نزدیک می‌شود. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/27fa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.