کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بعد از وعده چندباره وزارت نیرو برای توسعه فیبر نوری / وزارت ارتباطات و نیرو برای گسترش پروژه فیبر نوری همکاری می‌کنند 

وزیر ارتباطات امروز (۲۲ آذر) در نشستی با وزیر نیرو از او خواست در توسعه پروژه فیبر نوری کشور، کمک و زیرساخت‌های خود در این زمینه را در اختیار اپراتورها بگذارد. در ادامه هم وزیر نیرو تأکید کرد که هر امکانی در اختیار وزارت نیرو است برای استفاده در این پروژه در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

به گزارش «کارنگ»، این اولین بار نیست که وزارت نیرو وعده در اختیار قرار گذاشتن زیرساخت‌های فیبر نوری خود به اپراتورهای ارتباطی را می‌دهد. زمستان سال ۱۳۹۸، حسین فلاح جوشقانی، رئیس پیشین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از همکاری وزارت نیرو برای توسعه فیبر نوری و سرویس VSDL در کشور خبر داد.

حتی آن زمان فلاح در یک نشست خبری از تشکیل یک کنسرسیوم مشترک با ترکیب اپراتورهای FCP (ارتباطات ثابت) و وزارت نیرو برای استفاده از شبکه فیبر نوری این وزارتخانه خبر داد تا علاوه بر گسترش دسترسی کاربران به سرویس فیبر نوری،‌ انحصار مخابرات در این بازار نیز شکسته شود.

فلاح همچنین گفته بود به کمک این کنسرسیوم که مراحل نهایی تشکیل خود را طی می‌کند، قرار است از راه هوایی و با توجه به زیرساخت‌های وزارت نیرو در زمینه شبکه فیبر نوری، اپراتورهای اینترنتی امکان ارائه سرویس فیبر نوری را داشته باشند، اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است. 

در کنار وزارت نیرو، شهرداری هم به‌عنوان یکی دیگر از نهادهای دارای زیرساخت فیبر نوری در مذاکره با وزارت ارتباطات دولت دوازدهم این وعده را داد که زیرساخت‌های خود در این زمینه را در اختیار اپراتورهای ارتباطی فعال بگذارد. 

بهار سال ۱۳۹۹ هم محمد فرجود، مدیرعامل سابق سازمان فناوری اطلاعات شهرداری از شروع مذکرات با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی برای تشکیل کنسرسیومی متشکل از شهرداری و شرکت‌های دارنده پروانه FCP خبر داد تا بر این اساس، توسعه شبکه اینترنت ثابت بر مبنای VDSL در کشور انجام شود و در کنار آن پروژه شهر هوشمند نیز با سرعت بیشتری پیگیری شود.

در ادامه در زمستان سال ۱۳۹۹، محمدجواد آذری جهرمی که آن روزها کشمکش‌های فراوانی را با مخابرات پشت سر می‌گذاشت در حاشیه ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء با اعلام اینکه انحصار مخابرات تاکنون باعث عقب‌ماندگی در بخش اینترنت ثابت شده، خبر داد که برای رفع انحصار مخابرات، علاوه بر توسعه 5G و FWA به زودی شهرداری تهران پروانه‌ ارائه سرویس B2B درون‌شهری را از رگولاتوری دریافت می‌کند تا بستر ارتباطی خود را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار دهد. 

تقریباً بیش از سه سال از این دو اظهار نظر و تشکیل کنسرسیوم از سوی شهرداری و وزارت نیرو با وزارت ارتباطات می‌گذرد و مشخص نیست این کنسرسیوم‌ها فعال هستند یا خیر و وضعیت اعطای پروانه به شهرداری برای تبدیل به اپراتور فیبر نوری به کجا کشیده است.


شروع دوباره


حالا در گام جدید، وزارت ارتباطات دولت سیزدهم هم قول همکاری وزارت نیرو برای توسعه فیبر نوری را از وزیر این وزارتخانه گرفته است.

عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیداری که با علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو داشته، ضمن اعلام اینکه در حال‌ حاضر ۶۰ درصد شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده، از تلاش برای به‌ نتیجه‌ رسیدن و گسترش پروژه پوشش ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری گفته است.

زارع‌پور در این مورد گفت: «این پروژه به‌عنوان یک پروژه راهبردی و ملی، نیاز مردم به سرعت‌های بالای چندصد مگابیت بر ثانیه را تأمین می‌کند؛ ضمن اینکه توسعه نسل‌های جدید تلفن همراه نیازمند تأمین شبکه فیبر نوری است.»

 وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه انجام این پروژه می‌تواند ارتباطات پایدار کشور را تا چند دهه آینده بیمه کند، از وزیر نیرو خواست زیرساخت‌های وزارت نیرو به کمک این پروژه بیایند.

در نهایت هم علی‌اکبر محرابیان با اعلام آمادگی کامل برای همکاری در پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها گفت: «هر امکانی که در اختیار وزارت نیرو است برای استفاده در این پروژه در اختیار وزارت ارتباطات قرار می‌گیرد.»

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم از زمان ورودش به این وزارتخانه، مهمترین دلیل شکایت و انتقاد کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت را به توسعه نیافتن شبکه اینترنت ثابت در کشور ارتباط داده است. 

عیسی زارع‌پور که نسخه شفابخش حل مشکلات شبکه اینترنت کشور را توسعه اینترنت برمبنای فیبر نوری می‌داند، از سال گذشته پروژه رساندن ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری به خانوار‌ها تا پایان کار دولت سیزدهم را کلید زد.

 آمار سایت iranfttx که روند پیشروی پروژه پوشش و اتصال خانوارها به اینترنت بر مبنای فیبر نوری را نشان می‌دهد، حکایت از این دارد که از زمان شروع این پروژه؛ یعنی بهمن ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۱ از ۲۰ میلیون خانواری که باید تحت پوشش فیبرنوری دربیایند،‌ یک میلیون و ۸۷۰ نفر و ۷۵۴ خانوار تحت پوشش فیبر نوری درآمده‌اند.

از این میان تعداد پورت‌های منصوبه فیبر نوری (FTTH) و VDSL برابر با یک میلیون و ۷۰۰ هزار و ۷۲۲ پورت است. همچنین در حال‌ حاضر تنها ۳۶۵هزار و ۶۱۳ کاربر سرویس‌گیرنده اینترنت بر مبنای فناوری فیبر نوری و VDSL هستند. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zli0
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.