بنیان‌گذار علی‌بابا کجاست؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

«جک ما»، بنیان‌گذار علی‌بابا، در سال ۲۰۲۰ از دید عموم ناپدید شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که او شش ماه گذشته را در توکیو زندگی کرده است.

او مخاطبان زیادی داشت و در سال ۲۰۲۰ مقامات چینی را خشمگین کرد و پس از آن از دید عموم پنهان شد. «ما» اکنون در توکیو است و عمدتاً در کلوب‌های خصوصی با دیگران معاشرت می‌کند.

او که از بنیان‌گذاران گروه علی‌باباست، زمانی جزء ثروتمندترین تاجران چین بود. او دو سال پیش، پس از درگیری با مقامات این کشور، از دید عموم ناپدید شد. فایننشال‌تایمز روز سه‌شنبه، به نقل از افرادی که از محل اختفای او باخبرند، گزارش داد که اکنون دوباره در توکیو ظاهر شده است.

«ما» چهره بزرگ فناوری در چین بود. در اکتبر ۲۰۲۰ از سیستم نظارتی مالی چین انتقاد کرد و همین موضوع خشم مقامات چین را برانگیخت و باعث شد بازرسی‌های نظارتی شدیدی بر کسب‌وکار او اعمال شود و شرکت‌های فناوری در این کشور تحت سرکوب بیشتری قرار گیرند.

از زمانی که او ناپدید شد، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره محل اختفای او وجود داشت. در ژوئیه امسال دانشگاه واخنینگن هلند در وب‌سایت خود اعلام کرد که او از این دانشگاه و مرکز تحقیقاتی‌اش بازدید کرده است.

به گزارش فایننشال‌تایمز با وجود اینکه جک ما شش ماه است در توکیو است، کمتر در شهر ظاهر شده و عمدتاً در چند کلوب خصوصی حضور دارد. همچنین به نظر می‌رسد او به همراه خانواده وقت خود را به بازدید از چشمه‌های آب گرم و پیست‌های اسکی حومه توکیو می‌گذراند.

به گزارش فایننشال‌تایمز، او هنگام اقامت خود در توکیو به‌صورت منظم به ایالات متحده آمریکا و مرکز فناوری رژیم صهیونیستی سفر کرده است.

ژاپن هم مانند چین، در طول همه‌گیری کرونا، مرزها را به‌شدت کنترل می‌کرد، اما از ماه گذشته سفرهای بدون ویزا در این کشور از سر گرفته شده است. البته قرنطینه‌های کرونا در چین همچنان ادامه دارد و باعث اعتراضاتی علیه مقامات چین در هفته گذشته شده است.

توجه به فعالیت‌های جک ما، بنیان‌گذار علی‌بابا، با اقدامات دولت چین موسوم به «شکوفایی مشترک» همزمان شده است. اصطلاح شکوفایی مشترک به این معناست که ثروتمندان باید دارایی خود را با فقرا به اشتراک بگذارند تا جامعه‌ای برابر ایجاد شود.

این اقدام از سال ۲۰۲۰ تشدید شده و شرکت‌های بزرگ فناوری و شرکت‌های املاک را تحت تأثیر قرار داده است؛ زیرا مقامات به‌دنبال کنترل قیمت‌های بالای مسکن بودند و بدین ترتیب این شرکت‌ها ناگزیر شدند سطح بدهی‌های خودشان را کاهش دهند.

این برنامه بر شرکت‌های بزرگ فناوری و املاک تأثیر گذاشت و ارزش خالص سرمایه آنها را کاهش داد. طبق شاخص‌های بلومبرگ، سرمایه جک ما در اکتبر ۲۰۲۰ در اوج خودش بود و ۶۱ میلیارد دلار ارزش داشت، اما اکنون این سرمایه به ۳۰.۷ میلیارد دلار کاهش یافته است؛ زیرا قیمت سهام علی‌بابا در مقایسه با سال ۲۰۲۰، ۷۵ درصد کاهش یافته است. جک ما در سال ۲۰۱ از ریاست علی‌بابا کناره‌گیری کرد، اما هنوز در هیئت‌مدیره بنیاد جک ما حضور دارد. این بنیاد به درخواست اینسایدر برای اظهارنظر پاسخی نداد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qtwi
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.