دستور رئیس جمهوری به وزیر ارتباطات برای حل مشکل کندی اینترنت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، در جلسه عصر امروز (۲۵ دی) هیئت دولت، از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست دغدغه‌های مردم در زمینه کندی سرعت و دیگر مشکلات موجود را با فوریت پیگیری و رفع کند.

در حالی رئیسی، خواستار رفع کندی اینترنت شده که در ۱۱۷ روز گذشته با شروع محدودیت اینترنت و فیلترینگ، وزارت ارتباطات پیوسته اعلام کرده مشکلی در شبکه اینترنت کشور وجود ندارد و زیرساخت‌ها توسعه و میزان ترافیک نیز افزایش پیدا کرده است.

همچنین این وزارتخانه در مقابل هر گزارشی که در مورد کندی اینترنت و ادامه محدودیت روی اینترنت در رسانه‌ها منتشر شده در جوابیه‌ای کاهش سرعت اینترنت را تکذیب و اعلام کرده اختلالی در شبکه اینترنت کشور وجود ندارد. همچنین وزارت ارتباطات اخیرا با گزینش از بین خبرنگاران آنها را به سطح شهر برده تا میزان سرعت اینترنت را بسنجند تا متوجه شوند مشکلی در سرعت اینترنت وجود ندارد.

با این حال گزارش‌های منتشر شده از همین بازدید میدانی نشان داد که مردم از سرعت پایین و اختلال اینترنت شکایت دارند.

در ادامه تکذیب کندی اینترنت از سوی این وزارتخانه، روز گذشته (۲۴ دی) روابط عمومی وزارت ارتباطات در خبری اعلام کرد: «در پی فراگیر شدن هوای سرد در بیشتر استان‌های کشور و افت شدید دما در شهرها و روستاها، شبکه ارتباطی سراسر کشور با کمترین مشکلی مشغول به فعالیت است.»

سه ماه و ۲۵ روز از شروع فیلترینگ و محدودیت روی اینترنت می‌گذرد و در این مدت اختلال‌های اینترنت هر روز شدیدتر از روزهای اولیه شروع این محدودیت‌ها شده است. برای مثال برخی کارشناسان و مدیران امنیتی و شبکه در مصاحبه با کارنگ اعلام کردند که در از أواخر آذر ماه محدودیت‌های اینترنتی حتی بیشتر هم شده است.

به گفته این فعالان پروتکل‌های مدیریتی مانند SSH و RDP یا پروتکل‌های امنیتی SSL و TLS که برای نگهداری سرورها ضروری‌اند با اختلال شدیدی روبه‌رو شده‌اند؛ تا جایی که کاربران برای باز کردن یک ایمیل در Outlook با مشکل مواجه‌اند. در کنار مردم کسب‌وکارهای مختلفی به دنبال این محدودیت‌ها در چند مدت گذشته یا تعطیل شده یا دست به تعدیل نیرو زده تا زنده بمانند یا تصمیم گرفته‌اند برای کاهش خسارت‌ها دست به مهاجرت تیمی بزنند.

همچنین اپراتورهای ارتباطی در مدت گذشته متحمل ضررهای هنگفتی شده و در نامه‌های مختلف به وزارت ارتباطات خبر از کاهش بین ۴۰ تا ۵۰ درصدی درآمد خود در این مدت را داده‌اند.

ادامه محدودیت‌های اینترنت حتی صدای بسیاری از نمایندگان مجلس را نیز بلند کرده است. برای نمونه اخیرا، مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهوری نوشته بود که محدودیت‌های اعمال‌شده بر اینترنت، حتی فراتر از دستور شورای امنیت است. همچنین او در این نامه با بیان اینکه با اختلالات گسترده اینترنت، کمر اقتصاد دیجیتال شکسته است، پیشنهاد داد صندوق جبران خسارت فیلترینگ در کشور راه‌اندازی شود.

در این بین اما به جای حل مشکل اینترنت و رفع محدودیت‌ها روی آن صحبت‌های از ارائه اینترنت طبقاتی مطرح شده است. در هفته‌های اول دی ماه مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت که به کاربران حرفه‌ای و برنامه‌نویسان اینترنت با محدودیت کمتر تعلق می‌گیرد.

به دنبال این خبر اعتراض‌های زیادی از سمت مدیران کسب‌‌وکارها و صنف‌های مختلف مطرح شد و این کار را خلاف آزادی دسترسی به اطلاعات عنوان کردند. همچنین مجلسیان نیز در گفت‌وگو با کارنگ، ارائه اینترنت طبقاتی را توهین به مردم دانستند.

با بالا گرفتن این اعتراض‌ها هفته گذشته و در حاشیه جلسه هیئت دولت، وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که منظور از دسترسی آسان‌تر به اینترنت برای عده‌ای چیست و اساسا «اینترنت طبقاتی» وجود دارد یا خیر گفت‌: «همه مردم برای ما خاص هستند و ما اینترنت طبقاتی نداریم.»

او اعلام کرد برخی از سایت‌ها تحریم هستند و برای برنامه‌نویسان ابزارهایی را تهیه کرده‌اند تا بتوانند از این سایت‌ها استفاده کنند. او در مثالی دیگر به موضوع گیمرها اشاره کرد و گفت: «می‌خواهیم ابزاری را فراهم کنیم تا پینگ بازی‌ها کاهش پیدا کند. این یک امکان جدید است؛ اینترنت طبقاتی نیست.»

او با تاکید بر دو نمونه «برنامه‌نویسان و گیمرها» اعلام کرد: «این امکان جدیدی است که تلاش می‌کنیم تا برای دسترسی بهتر برای قشر خاصی فراهم کنیم.»

با این حال به نظر می‌رسد این راه‌حل‌هایی که مورد انتقاد و اعتراض مردم و فعالان صنعت IT است، نمی‌تواند مشکلات اینترنت کشور را حل کند تا جایی که حالا صدای رئیس جمهوری هم بابت کندی سرعت اینترنت بلند شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nkmb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.