کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مخالفت نمایندگان مجلس با اینترنت طبقاتی / اینترنت طبقاتی توهین به مردم است

بهناز توحیدی / «اینترنت طبقاتی» عبارتی است که این روزها در مورد آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار می‌شنویم. اینترنتی که قرار است در مرحله اول در اختیار کسب‌وکارهای عضو اتحادیه فناوران رایانه قرار گیرد و در مرحله دیگر، آن‌طور که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفته، به کاربران حرفه‌ای و برنامه‌نویسان تعلق می‌گیرد. از زمان مطرح شدن این طرح، بسیاری با آن مخالفت کرده‌اند. علاوه بر مخالفت برخی کسب‌وکارها و صنف‌های مختلف فعال در حوزه IT، حالا برخی نمایندگان مجلس هم با این طرح مخالفت می‌کنند و آن را توهین به مردم می‌دانند.

 برخی از نمایندگان در گفت‌وگو با «کارنگ» اعلام می‌کنند حالا که از التهابات کشور کاسته شده، وظیفه دولت است که محدودیت‌های اینترنت را بردارد.


با مردم مثل کودک نابالغ برخورد نکنیم


جلیل رحیمی جلال‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌های خارجی مجلس ازجمله نمایندگانی است که مخالف محدودیت اینترنت و موضوع اینترنت طبقاتی است. او در این مورد به کارنگ گفت: «در بحث اینترنت، پیشنهادی را هم وزیر ارتباطات و هم برخی نمایندگان در مجلس دارند که اینترنت را طبقه‌بندی کنیم. یعنی به برخی افراد به اقتضای شغلی که دارند، دسترسی به اینترنت بدون فیلترینگ بدهیم. به نظر من این کار جز ایجاد نارضایتی و توهین به مردم چیز دیگری نیست.»

او ادامه داد: «ما ملتی هستیم که به لحاظ سطح فرهنگ و آگاهی و سواد و شعور در خاورمیانه، اگر نگوییم اول هستیم، جزو ملت‌های پیشرو تاریخ خاورمیانه هستیم.»

به گفته جلال‌آبادی، مشخص نیست براساس چه منطقی برخی افراد چنین طرح‌هایی را عنوان می کنند.

عضو کمیسیون امنیت مجلس با بیان اینکه «نگاه به مردم مثل نگاه به اعضای یک جامعه کمونیستی است»، بیان کرد: «اینجا نه نظام کمونیستی است و نه مردم ما مردمی هستند که به لحاظ آگاهی و شعور و توانایی از مسئولان کمتر باشند. اینکه بخواهیم به برخی از مسئولان اینترنت بدون فیلتر بدهیم، بزرگترین توهین به ملت است. من با این‌گونه طرح‌ها به‌شدت مخالفم.»

به گفته جلال‌آبادی، باید در حوزه اینترنت بیشتر به دنبال مصونیت‌سازی از طریق آموزش و دادن آگاهی به مردم باشیم و اجازه دهیم مردم خودشان در خصوص استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تصمیم‌گیری کنند.

او در ادامه افزود: «در زمینه قوانین هم می‌توانیم قوانینی را که در کل جهان حاکم است با نیم‌نگاهی به مسائل فرهنگی خودمان اصلاح کنیم. اما اینکه بخواهیم براساس گروه کاری و تحصیلی اینترنت را طبقه‌بندی کنیم، خلاف منطق است. البته در همه جای دنیا تا سن خاصی دسترسی به تلفن همراه و اینترنت محدودیت دارد و این موضوع طبیعی است، اما اینکه بخواهیم با یک ملت عاقل و بالغ مانند کودکان نابالغ رفتار کنیم، درست نیست.»


مفهومی به اسم اینترنت طبقاتی معنا ندارد


رضا تقی‌پور، نماینده عضو کمیسیون صنایع مجلس در این باره با بیان اینکه مفهوم اینترنت طبقاتی معنا ندارد، به کارنگ گفت: «در تمام کشورها چنین موضوعی مانند اینترنت کودکان وجود دارد یا اینکه در زمینه پهنای باند باید به کسب‌وکارها پهنای باند زیادی تعلق بگیرد و این موضوع هم طبیعی است. به‌خصوص کسب‌وکارهایی که با کشورهای خارجی در ارتباط هستند و کارشان بین‌المللی است، اما من با این عنوان اینترنت طبقاتی، آن‌طور که الان مطرح می‌شود، مخالفم.»

تقی‌پور یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی است و در پاسخ به این سؤال که چه زمانی قرار است محدودیت اینترنت برداشته شود، اعلام کرد: «من بارها اعلام کردم در این مورد شورا تصمیمی نگرفته و با تصمیم شورای عالی امنیت ملی محدودیت روی اینترنت ایجاد شده است. معمولاً مرجعی که تصمیمی می‌گیرد، باید در تصمیم خود تجدیدنظر کند. شورای عالی فضای مجازی هم هنوز با نهادهای امنیتی برای برداشتن محدودیت اینترنت جلسه‌ای برگزار نکرده است.»


دولت موظف به برداشتن محدودیت‌های اینترنت است


معین‌الدین سعیدی، نماینده سیستان‌وبلوچستان هم با بیان اینکه با مفهوم اینترنت طبقاتی مخالف است، به کارنگ گفت: «این موضوع را قبول دارم که باید دسترسی به اینترنت برای کودکان به خاطر مباحث اخلاقی محدودیت‌هایی داشته باشد، ولی با موضوع اینترنت طبقاتی مخالفم؛ چون نمونه بارز تبعیض است.»

او در ادامه بیان کرد: «با توجه به اینکه کشور از التهابات خارج شده، وظیفه دولت است براساس قولی که داده، نسبت به ایجاد جریان آزاد اطلاعات و رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی اقدام کند. البته دولت می‌گوید تصمیم‌گیری با آنها نیست و شورای عالی امنیت ملی در شرایطی چنین تصمیمی گرفته است. حالا که دیگر آن شرایط وجود ندارد، پس دولت باید به وظیفه خود عمل کند. یکی از وظایف دولت، اجرای قانون است و در قانون بر ایجاد دسترسی مردم به جریان آزاد اطلاعات تأکید شده است.»


نباید جامعه را به شهروند درجه‌ یک و دو و سه تقسیم‌بندی کرد


لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه نباید جامعه را به شهروند درجه یک و دو و سه تقسیم‌بندی کرد، به کارنگ گفت: «افرادی که به سن بلوغ می‌رسند در انتخاب آزاد هستند و ما نباید برای آنها تعیین تکلیف کنیم؛ بنابراین اگر قرار است سطح دسترسی تعریف شود، در مورد این موضوع باید بحث کارشناسی زیادی صورت گیرد. عموم جامعه باید از اینترنت عمومی برخوردار باشند و نباید برای آنها تعیین تکلیف کرد.»

او ادامه داد: «این موضوع اینترنت طبقاتی که درست نیست. حالا اگر نهادی قصد چنین کاری دارد، باید توضیح دهد که هدف آنها از این کار چیست.»

سیاهکلی برخلاف سعیدی معتقد است فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی به‌خاطر مسائل امنیتی است و حتی وزیر ارتباطات هم در این زمینه مسیولیتی ندارد: «هم‌اکنون محدودیت اینترنت برداشته شده و تنها محدودیت روی دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ است. برای این دو پلتفرم هم مسائل امنیتی مطرح است و تا زمانی که مسائل امنیتی برطرف نشود، این محدودیت وجود دارد. تصمیم این محدودیت هم با نهادهای امنیتی است و حتی وزیر ارتباطات در این زمینه مسئولیتی ندارد.»

به گفته سیاهکلی، با اینکه فضا آرام شده، اما مشخص نیست با باز شدن این شبکه‌های اجتماعی باز هم فضا آرام بماند.

 او در پاسخ به این مورد که «برنامه‌نویسان و متخصصان با محدودیت‌ و اختلال در اینترنت، در کار خود دچار مشکل شده‌اند،» اعلام کرد که در این حوزه تخصص ندارم، اما تأکید می‌کنم که اینترنت عمومی برای عموم مردم باید فعال باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0dfv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.