کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
یکی از مدیران سابق فروش در شرکتهای بیگ تک که سابقه فعالیت در متا، اسلک و گوگل را دارد، به استارتاپ «پلن A» تحت حمایت سافتبانک (SoftBank) پیوسته است. موضوعی که نشان میدهد حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی بهشدت در دنیای نوآوری مورد توجه مدیران و چهرههای برجسته قرار گرفته است.
این استارتاپ، یک استارتاپ شمارش یا ردیابی کربن است. نیل دیلینی (Neil Delaney) که بهعنوان مدیر ارشد درآمد به این استارتاپ پیوسته، اخیراً شرکت متا را ترک کرده است. او که پدر سه فرزند است، گفته که دخترانش به او در اخذ این تصمیم کمک کردهاند.
دیلینی که یک ایرلندی است، پیشتر نیز گوگل را ترک کرد تا در سمتهای مدیریتی شرکتهای اسلک و متا کار کند. او در متا سمت مدیر فروش جهانی را داشت و بعد چیز دیگری توجهش را جلب کرد؛ فناوریهای اقلیمی.
پیشنهاد خانواده برای کار در یک کسبوکار محیط زیستی
دیلینی ۱۵ سال سابقه کار در بازار بیگ تک یا همان شرکتهای بزرگ حوزه فناوری را دارد و اکنون بهعنوان مدیر ارشد درآمد به شرکت محیط زیستی که در برلین روی مفهوم «کربن صفر» کار میکند، پیوسته است. دیلینی میگوید خانوادهاش به کاری که انجام میدهد، حساس هستند و دخترانش دلیل پیوستن او به این شرکتاند. او در این باره گفته است: «من آماده بودم کاری متفاوت انجام دهم، با یک هدف واقعاً نیرومند. چند شرکت با من تماس گرفتند. با دخترانم در مورد این گزینهها صحبت کردم.»
دختران دیلینی اصرار داشتهاند که به باید به پلن A بپیوندد و گفتهاند که مقابله با تغییرات اقلیمی مهمترین موضوع این روزهای ما در این سیاره است.
پلن A از سرمایهگذارانی از جمله سافتبانک و اچوی کپیتال (HV Capital) ۱۳ میلیون دلار سرمایه اجمعآوری کرده است. این استارتاپ به شرکتها کمک میکند که میزان انتشار کربن خود را محاسبه کنند و آن را کاهش دهند و میزان کاهش را هم به ذینفعان خود گزارش دهند.
توجه کردن به حال خوب در کار خوب
دیلینی به مفهوم ژاپنی ایکیگای اشاره کرده که در آن مهارتها، اشتیاق و حرفه یک فرد با خیر عمومی همسو است. همین مفهوم او را بهسوی ایفا کردن نقشی جدید در فناوری اقلیمی سوق داده و باعث شده که او این نقش را به ایفای نقش در یک شرکت مشهور بیگ تکی ترجیح دهد. او گفته است: «من میخواستم در بخش فروش باقی بمانم، زیرا به این حوزه علاقه دارم. من مهندس کربن خوبی نمیشوم، اما امیدوارم که بتوانم به توسعه یک تیم فروش کمک کنم تا بتوانیم به مشتریانمان خدماترسانی کنیم.»
او گفته که تخصص او طراحی فرایندهای فروش است و به تکرارپذیری و پیشبینیپذیری آنها کمک میکند تا بتواند در نهایت به بزرگشدن کسبوکارها یاری رساند؛ این کاری است که او در پلن A انجام میدهد.
محدودسازی کربن و یک بازار روبهرشد
دیلینی در سال ۲۰۰۸ به بخش جدید گوگل پیوست و گفت که این بخش به دلیل تمرکز بر رایانش ابری که در آن زمان در حال رشد بود، همچون یک استارتاپ تلقی میشد. پس از یک دهه او به اسلک پیوست و سپس به متا نقل مکان کرد.
دیلینی گفته که هیچ شرکتی به اندازه کافی برای محدودکردن انتشار کربن خود کاری انجام نمیدهد، از جمله شرکتهای بیگ تک. به نظر او این حسن نیت این شرکت است که میخواهد کاری در این زمینه انجام دهد.
به نظر او کسبوکارها باید در آینده کربنزدایی کنند یا هزینه انتشار گازهای گلخانهای را از طریق مالیات بپردازند. او افزود: «اگر شرکتها چنین تغییری را انجام ندهند، در رقابت با دیگر شرکتها ضعف خواهند داشت.»
پلن A در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و شرکتهای N26، بیامو، آلبیون کپیتال (Albion Capital) و همچنین اتحادیه اروپا را در زمره مشتریان خود به حساب آورد. انتظار میرود که موج بعدی یونیکورنهای فناوری در حوزه فناوری اقلیمی باشد. دیلینی پلن A را یکی از این شرکتها میداند، البته تا زمانی که به گفته او بتواند نقش خود را بهخوبی ایفا کند.