کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روزنوشت‌های مینا والی از جیتکس ۲۰۲۳ / از آفتاب سوزان تا هوش مصنوعی


مهم‌ترین مخاطبان جیتکس


جیتکس بیشتر از اینکه یک رویداد بین‌قاره‌ای باشد رویدادی آسیایی است. بدون شک کسب‌وکارها و بازدیدکننده‌هایی خارج از قاره آسیا و البته شمال آفریقا در این رویداد حضور دارند، ولی با نگاهی دقیق‌تر می‌بینیم که بازیگران مهم جیتکس از آسیا و شمال آفریقا هستند. در این میان به جز امارات دو کشور دیگر یعنی هند و کره جنوبی به طرز چشمگیری حضور پررنگی در نمایشگاه دارند و بین این سه هم می‌توان گفت هندی‌ها پرتعدادتر ظاهر شده‌اند. این موضوع را به وضوح در اولین روز رویداد «اکسپند نورث‌استار» هم می‌دیدیم.


تب هوش مصنوعی در نورث‌استار


اکسپند نورث‌استار که در یادداشت قبلی هم به آن اشاره کردم، بخش استارتاپی جیتکس و درواقع برندی تازه متولد شده است. در همه این سال‌ها بخش استارتاپی جیتکس در همان محل اصلی رویداد یعنی «ورلد ترید سنتر» برگزار می‌شد اما به علت بزرگ شدن رویداد اصلی و این بخش، برگزارکنندگان تصمیم گرفتند بخش استارتاپی را از جیتکس جدا کنند و در مکانی مستقل یعنی در «دوبی‌هاربر» برگزار کنند. جایی خواندم که این سال‌ها به طور متوسط جیتکس سالی ۲۵ درصد رشد را تجربه کرده که برای یک رویداد ۴۲ساله آمار عجیبی است.

اکسپند نورث‌استار که دیروز یکشنبه بیست‌وسوم مهرماه و یک روز زودتر از رویداد اصلی کار خود را آغاز کرد در سه بخش اصلی «فین‌تک سرج»، «فیوچر بلاکچین سامیت» و «مارکتینگ مانیا» برگزار می‌شود. برداشت من از نمایشگاه و چند کنفرانس جانبی آن این بود که امسال هوش مصنوعی مهم‌ترین و پرتکرارترین موضوع در بخش استارتاپی جیتکس است.


امکانات و دسترسی نه‌چندان مطلوب


دیروز در دوبی‌هاربر، محل برگزاری نورث‌استار آزاردهنده‌ترین تجربه ما، بی‌شک کیفیت پایین اینترنت بود. داخل سالن‌ها امکان اتصال به وای‌فای رایگان فراهم است مثل تقریباً هر مکان عمومی داخلی دوبی اما به‌شدت این اتصال ناپایدار و با کیفیت پایین بود. حتی با امکان اتصال خبرنگاران به وای‌فای رسانه باز ما زمان زیادی از بازه برپایی نمایشگاه اینترنت نداشتیم. این مسئله برای ما ایرانی‌ها که به علت هزینه بالای شارژ اینترنت سیم‌کارت دچار محدودیت هستیم بیش از همه احساس می‌شود. با این حال دست‌وپنجه نرم کردن با چنین مسئله پیش‌پاافتاده‌ای (البته برای جایی مثل دوبی) بسیار آزاردهنده و غیرقابل قبول است.

علاوه بر این امکان دسترسی فیزیکی به محل برگزاری رویداد نیز با اینکه از پیش تدابیری برای آن اندیشیده شده بود کمی ناامیدکننده بود. تجربه من تقریباً نیم ساعت معطلی در گرم‌ترین ساعت روز در هوای گرم دوبی و زیر آفتاب سوزان بود. خواستم یادآوری کنم حتی در رویدادهای پرادعایی همچون جیتکس هم سوژه‌هایی برای انتقاد وجود دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6k48
1 نظر
  1. بهناز آریا می گوید

    با کمال تعجب، دسترسی بد و جای پارک کم و نامناسب به شدت خودنمایی میکند در نورت استار
    در مورد پاویون ایران هم جای پاویون در بدترین جای جیتکس و بسیار ناامید کننده است. جانمایی بسیار نامناسب ایران در رویدادجیتکس باعث از دست رفتن این فرصت برای شرکتهای حاضر در پاویون شده است.

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.