کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آغاز رویداد اکسپند نورث‌استار در بندر هاربر دوبی / پاویونی که نباید برپا می‌شد

اکسپند نورث‌استار از روز گذشته ۲۳ مهرماه در بندر هاربر دوبی شروع به کار کرد. نمایشگاهی که به حدی در این سال‌ها در حاشیه جیتکس بزرگ شده که حالا خود تبدیل به نمایشگاهی مستقل در نقطه‌ای متفاوت از شهر بندری دوبی شده است.

برای دسترسی به نمایشگاه نورث‌استار راه‌های متفاوتی وجود دارد، اما ما پارکینگ منطقه اسکای دایو در منطقه هاربر را انتخاب کردیم و با تاکسی دریایی به نورث‌استار رسیدیم.

اولین موضوعی که بسیار خود را نشان می‌داد این بود که همه‌چیز مهیای حضور بازدیدکنندگان بود و اصلاً احساس نمی‌شد که در روز اول نمایشگاه قرار داریم. همه استارتاپ‌ها در جای خود مستقر بودند و افراد با شوق زیادی طرح‌های خود را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کردند.

نکته دیگری که در بدو ورود بسیار خود را نمایان کرد عدم اجازه ورود افراد زیر 16سال بود. هرچند یک بخش قابل توجه از سالن‌های این رویداد به جوانان اختصاص داشت و اغلب افرادی که برای معرفی محصولات خود در این نمایشگاه حضور داشتند کم‌سن‌وسال بودند، اما به نظر می‌رسید افراد زیر 16سال اجازه حضور در آن را نداشتند. شاید دلیل دقیق‌تر آن را بتوان در روزهای آینده بررسی کرد.

نکته دیگر در این نمایشگاه، اینترنت سراسری به‌صورت وای‌فای بود. هرچند در دوبی اینترنت موبایل بسیار گران‌قیمت است، اما در هر مکان عمومی می‌توانید اینترنت به‌صورت وای‌فای داشته باشید.

البته در ابتدای کار به نظر می‌رسید اینترنت مجموعه به دلیل حجم جمعیت با مشکل مواجه شده، اما با گذشت زمان این مشکل نیز رفته‌رفته برطرف شد.

اما نکته قابل توجه برای فردی که به عنوان یک خبرنگار وارد نورث‌استار می‌شود اینجا بود که یک محوطه بسیار دنج برای خبرنگاران در نظر گرفته شده و حتی نگهبانانی حضور داشتند که اجازه ورود افراد متفرقه در محوطه را نمی‌دادند و همچنین اینترنت مجزا برای بخش مرکز رسانه‌ای رویداد در نظر گرفته شده که خبرنگاران و رسانه‌ها برای فعالیت با مشکل مواجه نشوند.


حضور پررنگ هندی‌ها


با چرخ زدن در نمایشگاه و به‌خصوص بخش استارتاپی حضور هندی‌ها بسیار پررنگ به نظر می‌رسید. هندی‌ها استارتاپ‌های بسیار متنوعی را وارد این نمایشگاه کردند. از جمله این استارتاپ‌ها که بسیار پررنگ بودند در حوزه سلامت بود. یکی از نکاتی که در این دوره بسیار پررنگ بود این‌که استارتاپ‌ها محصولات مهمی در حوزه سلامت طراحی کرده‌اند.

شاید امکانات متفاوت و عجیبی که در ایران نتوان آن را راه‌اندازی کرد وجود نداشته باشد اما به نظر می‌رسد نیازهای روز حوزه سلامت کاملاً در نظر گرفته شده است. در یکی از پلتفرم‌‌های فناوری حوزه سلامت یک اتاق آی‌سی‌یو کاملاً دیجیتالی در نظر گرفته شده بود که تمام نیازهای بیمار و بررسی‌ها از طریق کنترل از راه دور انجام می‌شد. اطلاعات بیمار به‌صورت خودکار در دسترس دکتر بود‌‌ و تجویز لازم را انجام می‌داد. پرستار نظارت روی بیمار را کاملاً از راه دور انجام می‌داد و حتی در صورت نیاز، آمبولانس نیز برای بیمار اعزام می‌شد. چنین فضایی حتی این قابلیت را دارد که علاوه بر بیمارستان در خانه نیز طراحی شود و دسترسی های کامل نیز به کادر درمان و نظارت بر بیمار ایجاد شود.

از جمله استارتاپ‌های دیگری که در این بخش قابل مشاهده بود توسعه‌دهندگان نرم‌فزار بخصوص در حوزه لجستیک بود که حضور پررنگی داشتند. در مراحل بعدی فعالیت در حوزه امنیت، کلاد، هوش مصنوعی از دیگر استارتاپ‌های پررنگ بخصوص در جمع استارتاپ‌های هندی بود.


تنوع در میان ملیت‌ها


در اکسپند نورث‌استار شاید نکته جذابی که بسیار به چشم می‌آمد تنوع ملیت‌های مختلفی بود که کنار هم به عرضه پلتفرم‌های خود می‌پرداختند. به طور مثال یک پلتفرم به اسم کلیله از اردن آموزش زبان عربی به انگلیسی زبان‌ها را راه‌اندازی کرده بود و کشورهای مختلفی را برای آموزش زبان عربی هدف قرار داده بود.

در کنار همین استارتاپ‌ها از کشورهای مختلفی همچون آمریکا‌، نیجریه، بریتانیا، مصر و… استارتاپ‌هایی از کشورهای مختلف در جمع صدها استارتاپی که در این رویداد حضور داشتند قابل مشاهده بود.

این تنوع شاید اصلی‌ترین بخش نمایشگاه نورث‌استار بود که در هر جای آن قدم می‌زدید از ملیت‌های مختلف می‌توانستید دستاوردها را ببینید و از ارتباطی که می‌توان با کشورهای مختلف ایجاد کرد بهره‌برداری لازم را برد.


و اما ایران


در نورث‌استار امسال پاویون ایران در سالن 5 و با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شده بود.

شرکت‌ها و استارتاپ‌های متنوعی از ایران به این رویداد آمدند و حتی برخی از شرکت‌های ایرانی برای برقراری ارتباط با شرکای خارجی پا به این عرصه گذاشتند. در این بین شرکت‌هایی نیز حضور داشتند که حتی با برند خارجی در این رویداد حضور پیدا کردند تا راحت‌تر و فارغ از بند محدودیت‌های تحریمی بتوانند فعالیت خود را به بازدیدکنندگان عرضه کنند. حتی برخی از شرکت‌های ایرانی نیز بودند که خارج پاویون حضور داشتند ولی به پررنگی سایر کشورها نبودند.

گروه شرکت‌های کهشکشان با محصول داناوان در این رویداد حضور پیدا کرده بود که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می‌کرد. همچنین شرکت‌ تاپین با برند اینترنس در این رویداد حضور پیدا کرده که به نظر می‌رسد قصد دارد با این برند وارد فضای لجستیک بین‌المللی شود.

برند دوری نیز از دیگر برندهایی بود که در حوزه هوش مصنوعی و مدلینگ در خارج از ایران فعالیت می‌کند. برخی از پلتفرم‌ها نیز در حوزه نوروساینس فعال هستند که از جمله پلتفرم‌های داخلی محسوب می‌شوند که برای جذب سرمایه و معرفی خود پا به این نمایشگاه گذاشته‌اند.

اما نکته‌ای که شاید کمتر به آن توجه شد کج‌سلیقگی‌ای بود که در این بین از سوی جایی مثل معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی صورت گرفته بود. هرچند بسیاری از شرکت‌ها با حمایت این دو نهاد به این رویداد آمده بودند ولی بالای سر تمام تابلوهایی که برای معرفی استارتاپ‌ها نصب شده بود لوگوی معاونت علمی و صندوق ثبت شده بود؛ این در حالی است که اگر تابلوهای کشورهای دیگر و حتی استارتاپ‌های اماراتی را مشاهده می‌کردید جز مؤلفه پرچم کشور هیچ المان دولتی دیگری وجود نداشت. این اتفاق باعث می‌شود در نگاه شرکت‌های سایر کشورها این تصور ایجاد شود که این شرکت‌ها دولتی هستند.

از طرفی پاویون ایران به شکل برجسته‌ای نمایش داده شده و این در حالی است که شاید پراکندگی و درهم‌تنیدگی کشورها کنار هم می‌توانست بسیار جذاب باشد. شاید بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی می‌توانستند با قرار گرفتن کنار کشوری مثل نیجریه، مصر یا حتی کشورهایی مثل بریتانیا و آمریکا راحت‌تر دیده شوند و پاویون ایران تنها به محلی برای تجمع ایرانی‌ها در این رویداد تبدیل نشود. حضور در این نمایشگاه و مجموعه تنوع موجود در آن نشان می‌دهد ایده پاویون مجزای ایران نه‌تنها جاذبه زیادی نخواهد داشت، بلکه موجب می‌شود استارتاپ‌های ایرانی نتوانند خود را در کنار سایر کشورها به‌راحتی عرضه کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/902o
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.