کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مصوبه هیئت مقررات‌زدایی در هاله‌ای از ابهام / آیا پلتفرم‌های توزیع آنلاین دارو به کار خود ادامه می‌دهند؟

در هفتادوهفتمین نشست هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکارها به پلتفرم‌هایی که در حوزه عرضه و پخش دارو فعالیت دارند، اجازه فعالیت رسمی داده شده بود.

طبق این مصوبه، پلتفرم‌های حوزه سلامت برای دریافت دارو از داروخانه‌های معتبر و رساندن آن به دست مصرف‌کننده نهایی، دیگر نیازی به اخذ مجوز جدید نداشتند. ضمن اینکه سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی دیگر پیگیر شکایات پیشین خود از پلتفرم‌ها نبودند.

امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی‌ و دارایی، در سخنانی در حاشیه هفتادوهفتمین جلسه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌و‌کار در تشریح مصوبات این جلسه اظهار داشت: «پلتفرم‌ها و سکوهای توزیع دارو از هیئت مقررات‌زدایی خواسته بودند شرایط کارشان قانونمند شود و سازمان غذا و دارو به جای شکایت، وارد فاز تنظیم‌گری و تعیین حدوحدود برای فعالیت آنها شود.»

او همچنین در پاسخ به «کارنگ» اعلام کرده بود که مصوبه اخیر ابلاغ شده و لازم‌الاجراست. در مصوبه هیئت مقررات‌زدایی به صراحت اعلام شده بود که پلتفرم‌ها می‌توانند پخش دارو را از طریق داروخانه‌های معتبر به انجام رسانند و مانعی در این میان وجود ندارد.


آیا فعالیت کسب‌وکارهای فروش آنلاین دارو متوقف می‌شود؟


اما این خبر خوب برای پلتفرم‌ها دیری نپایید و در روز 26 شهریورماه شاهد خبر ابطال مجوز پخش دارو توسط حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا‌ و دارو بودیم. بر اساس گفته‌های محمدی و به دستور معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیئت مقررات‌زدایی برای فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها باطل شده است.

این خبر در نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته، به مصوبه هیئت مقررات‌زدایی برای فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت: «مصوبه‌ای به‌رغم مخالفت سازمان غذا و دارو در هیئت مقررات‌زدایی برای عرضه دارو در پلتفرم‌های اینترنتی به تصویب رسیده بود. علت مخالفت ما این بود که سکوهای اینترنتی به صورت غیرقانونی و بدون هیچ نظارتی اقدام به عرضه دارو می‌کنند‌.»

او در ادامه اعلام کرده که با توجه به اعلام سازمان غذا و دارو و طبق نظر معاون اول رئیس‌جمهور، این مصوبه در ستاد تنظیم بازار ابطال و مقرر شد از مسیر درست پیگیری شود.

اما تعریفی که از مسیر درست ارائه دارو توسط پلتفرم‌ها از سوی محمدی اعلام می‌شود، به معنای برنامه‌ریزی و مسیری است که سازمان غذا و دارو پیشنهاد می‌دهد. او اضافه کرده که از ابتدا با پخش دارو به صورت اینترنتی مخالف بوده، اما مخالف عرضه دارو از طریق پلتفرم‌ها نیست؛ به شرطی که پلتفرم‌ها از سازمان غذا و دارو در خصوص قوانین پخش دارو تبعیت داشته باشند.

محمدی در این خصوص گفت: «پیشنهاد ما این است همان‌طور که دارورسانی بیماران صعب‌العلاج و جانبازان به در منزل آنها انجام می‌شود، با برنامه‌ریزی و نظارت درست این اقدام صورت گیرد زیرا در پلتفرم‌های فروش دارو در بستر اینترنت، مسیر عرضه دارو نادرست است و داروها بدون مجوز وزارت بهداشت و زیر نظر افراد فاقد صلاحیت عرضه می‌شوند و به همین دلیل این مصوبه ابطال شد‌.»

اما نکته قابل توجه در این میان این است که هنوز به صورت رسمی ابطال مجوز فعالیت سکوهای پخش دارو، به آنها ابلاغ نشده و هیئت مقررات‌زدایی هنوز در خصوص ابطال مصوبه اخیر خود واکنشی نداشته است؛ از همین رو کماکان اجرای مصوبه این هیئت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2vfw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.