کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل زیرساخت از دفع هشت هزار حمله سایبری در سال گذشته خبر داد / محدودیت اینترنت؛ عامل کاهش امنیت شبکه

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده که در سال 1401 توانسته‌اند هشت هزار و 321 حمله مهم سایبری به شبکه زیرساختی کشور را دفع کنند.

او در شبکه ویراستی با انتشار تصویر میزان حملات سایبری در فصل‌های مختلف را هم نشان داده که همین تصویر نشان می‌دهد از پاییز تا زمستان سال گذشته میزان حملات سایبری چندبرابر شده است. طبق این تصویر میزان حملات سایبری از پاییز گذشته که 961 مورد بوده، در زمستان به بیشتر از شش هزار مورد حمله رسیده است.

در زمستان سال گذشته بارها به دلیل حملات سایبری ارائه خدمات سرویس‌های داخلی از بانک‌ها گرفته تا پیام‌رسان‌های بومی قطع یا با اختلال مواجه شد.

 همچنین به دنبال این حملات سایبری اوایل بهمن‌ماه اینترنت کشور برای حدود 10 دقیقه قطع بود، هرچند وزیر ارتباطات چندی بعد این قطعی را رد و اعلام کرد به دلیل حملات سایبری تنها برای دقایقی اینترنت کشور با اختلال مواجه شده است. در نهایت نیز جزئیات و مبدأ این حملات مشخص نشد.

 بسیاری از کارشناسان امنیتی افزایش این میزان حملات سایبری را به ایجاد محدودیت‌های اینترنتی و تغییرات مدام در سیستم فیلترینگ کشور از پاییز سال گذشته مرتبط می‌دانند.

در این زمینه مهدی محمدی، کارشناس امنیتی در گفت‌وگو با «کارنگ» اعلام می‌کند حمله سایبری به زیرساخت کشورها طبیعی است، اما اینکه در یک بازه زمانی میزان حملات سایبری با افزایش چندبرابری مواجه شود کاملاً غیرطبیعی است. به باور او شروع محدودیت‌های اینترنت و افزایش فیلترینگ از پاییز سال گذشته عامل اصلی این افزایش حملات سایبری است.

محمدی در این زمینه گفت: «همه سایت‌ها و سرویس‌های دنیا مورد حمله سایبری قرار می‌گیرند، اما در ایران داستان کمی متفاوت است. همان‌طور که آمارهای شرکت ارتباطات زیرساخت نشان می‌دهد درست از پاییز یعنی زمان شروع فیلترینگ و محدودیت اینترنت تا زمستان میزان حملات سایبری چندبرابر شده است.»

او ادامه می‌دهد: «کاملاً این افزایش میزان حملات سایبری مرتبط با محدودیت‌های اعمال‌شده روی شبکه است که باعث افزایش حملات سایبری و اختلال روی سرویس‌های داخلی می‌شود. تغییر مدام پروتکل‌ها و زیرساخت‌های شبکه به دلیل اعمال فیلترینگ بیشتر عملاً باعث ضعف امنیت شبکه می‌شود و این فرصت را به سوءاستفاده‌گران می‌دهد تا با یک حمله DDoS کل شبکه را از کار بیندازند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8z92
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.