کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مظاهر مرجانی، بنیان‌گذار شرکت پارمیس / تأمین منابع انسانی سخت‌تر از منابع دیگر است

مظاهر مرجانی، بنیان‌گذار شرکت پارمیس در گفت‌وگو با «کارنگ» از چالش‌های منابع انسانی شرکت‌ها گفت. مرجانی در این گفت‌وگو از اهمیت نگهداشت منابع انسانی می‌گوید و اشاره دارد که هر سازمانی برای بهبود عملکرد خود باید به این منبع باارزش توجه ویژه داشته باشد. او همچنین تقویت برند کارفرمایی را یکی از راه‌های اصلی نگهداشت منابع انسانی می‌داند.


جایگاه ویژه منابع انسانی


مرجانی در خصوص اهمیت جایگاه منابع انسانی در توسعه و پیشرفت جوامع گفت: «هر جامعه و کشوری برای رشد و توسعه نیاز دارد منابع لازم برای این کار را فراهم کند. این منابع شامل منابع انسانی، مالی، ابزاری، دانشی، مدیریتی و… می‌شود. در این میان منابع انسانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌توان گفت تأمین آن نسبت به منابع دیگر سخت‌تر است. شاید به همین دلیل در کشورهای توسعه‌یافته، سازمان مهاجرت، به این دلیل که تلاش می‌کند منابع انسانی مورد نیاز این کشورها را تأمین و شرایط را برای مهاجرت نیروهای انسانی فراهم کند، نهاد بااهمیتی به‌شمار می‌آید.»  

او در ادامه درباره چالش‌های این حوزه گفت: «حوزه منابع انسانی چالش‌های ویژه خودش را دارد و هر کشور یا سازمانی که بخواهد در این زمینه شرایط خوبی داشته باشد، باید برای جذب و نگهداشت نیرو‌های متخصص خود عملکرد و تلاش قابل قبولی داشته باشد. در همین راستا، در سطح کلان، هر کشوری وظیفه دارد منابع انسانی جوان را پرورش داده و شرایط مناسب برای ورود آنها به بازار کار را فراهم کند و بازار کار نیز باید ظرفیت استفاده از این نیروهای کار جوان و استعداد و تخصص آنها را داشته باشد.»

مرجانی اضافه کرد: «ما در کشورمان در حوزه منابع انسانی با چالش‌های متعددی مواجه هستیم. مجموعه منابع انسانی در هر جامعه‌ای یک ورودی و یک خروجی از نیروهای کار دارد. به این نحو که ورودی آن از دانشگاه‌ها و همچنین افرادی است که به آن کشور وارد می‌شوند و خروجی آن نیز نیروهایی است که به شرکت‌های دیگر در خارج از آن کشور می‌روند. در کشورهای توسعه‌یافته این ورودی و خروجی دارای یک تعادل نسبی هستند و حتی می‌توان گفت میزان ورودی در آنها بیشتر از تعداد نیروهایی است که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

اما متأسفانه در ایران شرایط کاملاً متفاوت است. در اینجا تنها ورودی ما از دانشگاه‌هاست و کشوری نیستیم که در زمینه نیروهای متخصص یا دانشگاهی مهاجرپذیر باشد. دانشگاه‌های ما اغلب ساختار مناسبی برای آموزش نیروهای متخصص خوب ندارند. از سویی دیگر متأسفانه خروج نیروهای متخصص از کشور هر روز در حال افزایش است. از آن گذشته میزان جابه‌جایی نیروهای کار در میان شرکت‌های داخلی هم زیاد است. در مجموع شرکت‌های داخلی با چالش‌های متعددی در حوزه منابع انسانی؛ ازجمله کاهش نیروی متخصص در بازار کار، ترک کار توسط نیروهای شرکت به‌دلیل مهاجرت یا استخدام در شرکت‌های دیگر مواجه هستند.»


تقویت برند کارفرمایی و جذب منابع انسانی


مرجانی در آخر با اشاره به اهمیت برند کارفرمایی در جذب نیروی انسانی متخصص گفت: «در این شرایط ساختن و تقویت برند کارفرمایی می‌تواند در روند جذب و نگهداشت نیرو به کسب‌وکارها کمک کند. امروز به‌ویژه در حوزه فناوری، برای افراد متخصص مهم است که در چه شرکتی کار می‌کنند، آن شرکت چه محصولی تولید می‌کند، چه اعتباری بین مردم در جامعه دارد و چه خدمتی ارائه می‌دهد.

همچنین فرهنگ و ساختار سازمانی در یک مجموعه از دیگر موارد مهم در این زمینه است. عواملی که در تقویت برند کارفرمایی یک مجموعه تأثیرگذار هستند، برای حوزه‌ها و شرکت‌های مختلف متفاوت‌اند و شرکت‌ها باید با تقویت برند کارفرمایی خود، با چالش‌هایی که در حوزه منابع انسانی وجود دارد، مقابله کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/gafd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.