نسل زد؛ موافق اصلاح، مخالف انقلاب

کارشناسان مک‌کنزی می‌گویند نسل زد در حال تغییر ساختار شرکت‌هاست

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دو مدیر ارشد غول مشاوره مک‌کنزی به اینسایدر گفتند که نسل زد – نامی که به متولدین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ داده می‌شود – به سه روش کلیدی به تغییر شکل اساسی محیط کاری کمک می‌کند. تریسی فرانسیس، مدیر ارشد بازاریابی مک‌کنزی و کیتی جورج، مدیر ارشد منابع انسانی شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، گفتند کارکنان نسل زد نسبت به کارکنان قبلی یعنی نسل میلنیال که به دنبال ایجاد انقلابی در فضای اجتماعی بود، مایل به سازش هستند.

فرانسیس که یکی از شرکای ارشد دفتر مک‌کنزی در سائوپائولو برزیل است، به اینسایدر گفته است: «شاید مشخصه تعیین‌کننده نسل زد این باشد که آنها به جای اینکه بخواهند انقلابی ایجاد کنند، با ایده تغییر از طریق ساختار مشکلی ندارند. این در حالی است که نسل میلنیال دوست داشت همه نهادها را خراب کند و از نو بسازد، ولی نسل زد رویکرد عمل‌گرایانه‌تری دارد.»

فرانسیس خاطرنشان می‌کند که نسل زد شاهد بوده که چگونه والدین آنها از بحران‌های مختلفی در سراسر جهان رنج می‌برند و بزرگ‌ترین آنها در طول رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹، ۱۲ ساله بوده است. او می‌افزاید: «بنابراین آنها فکر می‌کنند بله، من می‌خواهم تغییر کنم. اما آماده هستم تا از طریق ساختارهای موجود کار کنم.»

فرانسیس می‌گوید در این رویکرد شرکت‌ها باید بپذیرند که در محیط کار اشتباه می‌کنند و برای رفع آن تلاش کنند؛ «شما با افرادی که می‌خواهند پیشرفت کنند و مشتاق کمک به بهبود سازمان هستند، گفت‌و‌گو می‌کنید و این ایده که ممکن است اشتباه کنید، شما را اذیت نمی‌کند.»

دومین نقطه تغییر از نظر فرانسیس همان چیزی است که او آن را «درون – بیرون» می‌نامد؛ این تصور که یک شرکت باید همان ارزش‌هایی را که در خارج ارائه می‌دهد، در درون خود نیز حفظ کند. او می‌گوید: «این بر همه چیز تأثیر می‌گذارد؛ از طرز فکر شما در مورد ساختار استعداد گرفته تا شهرت عمومی‌تان.»

جورج به اینسایدر می‌گوید که این شرکت چگونه مدل استعدادیابی خود را برای سازگاری با آن تغییر داده است. به جای اینکه به تازه‌کارها بگویند ارزش‌های مک‌کنزی چیست، از آنها می‌پرسند می‌خواهید به‌عنوان یک متخصص چه کسی باشید؟ برنامه شما چیست؟ چگونه می‌توانیم کمک کنیم؟

یکی از گزارش‌های مک‌کنزی در سال ۲۰۱۸ اشاره می‌کند در حالی که نسل میلنیال مجادله‌جو است و تمایل کمتری به پذیرش دیدگاه‌های مختلف دارد، نسل زد انعطاف‌پذیرتر است. فرانسیس می‌گوید: «فقط می‌توانیم بگوییم این نسلی است که می‌خواهد همکاری کند.» مک‌کنزی سخت کار می‌کند تا رویکرد پذیراتری درباره اینکه ما چه کسی هستیم و چه کاری انجام می‌دهیم داشته باشد، زیرا نسل زد جهان را این‌گونه می‌بیند.

جورج می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها در نسل زد، توانایی آنها در برهم‌زدن رابطه سنتی شاگرد و استاد -رابطه‌ای که کارمندان جدید تمایل دارند با کارکنان قدیمی‌تر داشته باشند- است. کارمندان جوان‌تر توانمندترین و باهوش‌ترین افراد در زمینه دیجیتال هستند، به این معنی که می‌توانند به همکاران باسابقه‌تر کمک کنند تا با فناوری‌های جدید سازگار شوند.

افراد ارشد بیشتر ممکن است به استخدام‌های جدید در مورد نحوه انجام کار آموزش دهند، اما جوان‌ها در حال آموزش چگونگی استفاده از ابزارهای دیجیتال در نحوه انجام کارها به قدیمی‌ها هستند.» او می‌افزاید: «ما شاهد نوعی آموزش دوجانبه و مشترک واقعاً جالب هستیم.» به عبارت دیگر نگرش قدیمی به شاگردی و یادگیری که یک فرد مسن مهارت‌ها را به جوان‌ترها آموزش می‌دهد، تغییر کرده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/syxv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.