کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزیر کشور خبر داد / اینستاگرام و واتس‌اپ هنوز حاضر به تعهد برای فعالیت در کشور نشده‌اند

وزیر کشور در حاشیه هیئت دولت اعلام کرده است که اینستاگرام و واتس‌اپ هنوز تعهدی برای فعالیت در ایران نداده‌اند تا از آنها رفع فیلتر شود.

احمد وحیدی گفته است: «اینترنت در کشور فیلتر نیست و سکوهای اینستاگرام و واتس‌اپ باید تعهداتی به وزارت ارتباطات بدهند و در صورت این اتفاق در مورد ادامه فعالیت آنها در کشور تصمیم‌گیری می‌شود.»

او ادامه داد:‌ «براساس گزارشی که گرفته‌ایم آنها هنوز تعهدد مورد نیاز ما را نداده‌اند و قبول نکرده‌اند که مطابق معیار ما در فضای مجازی فعالیت کنند.»

بیش از یک ماه پیش مرکز ملی فضای مجازی خبر از ارسال نامه‌ای به متا شرکت مادر اینستاگرام و واتس‌اپ داد که با معرفی نماینده مسئولیت‌پذیر در ایران، قوانین حوزه فضای مجازی کشور را رعایت کنند تا در نهایت امکان رفع فیلترینگ از آنها وجود داشته باشد.

در این نامه ۱۰ روز به متا برای پاسخگویی به ایران زمان داده شد بود. در نهایت یک روز بعد از انتشار این نامه یک سخنگوی متا در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» اعلام کرد: «ما وارد مکالمه با مقام‌های ایران نمی‌شویم. همچنین سرگرم درخواست آنها برای تعیین یک نماینده در ایران نخواهیم شد.»

به دنبال این اتفاق ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر مرکز ملی فضای مجازی در گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح این مدت ۱۰ روز را مجدد تمدید و ۱۰ روز دیگر به متا برای پاسخگویی وقت داد. فیروزآبادی در این مصاحبه گفته بود که اگر متا به این نامه پاسخ ندهد، این کار به معنی فیلتر دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ در کشور است. با گذشت بیش از ۴۰ روز از رسانه‌ای شدن این نامه هنوز متا پاسخی به ایران نداده است.

 در واکنش به این اظهارات، اخیراً واتس‌اپ از قابلیت پروکسی خود برای کاربران کشورهایی مانند ایران که در آن این پیام‌رسان فیلتر است، رونمایی کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ury7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.