کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

متا در واکنش به نامه مرکز ملی فضای مجازی / وارد مکالمه با ایران نمی‌شویم

«متا» که مالک پلتفرم‌های واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک است، اعلام کرده نامه اعتراضی مرکز ملی فضای مجازی در مورد اینکه پلتفرم‌های این شرکت بسترساز توسعه اغتشاشات اخیر بوده و نسبت به این اتفاقات پاسخگو و مسئولیت‌پذیر نیست را دریافت کرده، اما مستنداتی در این رابطه به متا ارسال نشده است. همچنین اعلام کرده که وارد مکالمه با مقام‌های ایران نمی‌شود و به تعیین نماینده در تهران نیز اهمیتی نمی‌دهد.

به گزارش «کارنگ»، هفته گذشته نامه‌ای از سوی مرکز ملی فضای مجازی رسانه‌ای شده که در آن ضمن اینکه اینستاگرام متهم به بسترسازی برای ناآرامی‌های اخیر کشور شده بود، به مواردی چون انتشار سازمان‌یافته اخبار خلاف واقع، ترویج رفتارهای تبعیض‌آمیز و نفرت‌پراکنی، ترغیب خشونت و ناآرامی‌های اجتماعی، نقض حاکمیت ملی و نقض حقوق کاربران از طریق اعمال استانداردهای دوگانه و زمینه‌سازی فعالیت تبلیغی و عملیاتی گروه‌های تروریستی روی سکوهای وابسته به شرکت متا، تعمیق شکاف‌های اجتماعی و تبعیض نژادی و قومی، تجزیه‌طلبی و زمینه‌‌سازی برای جرائم سازمان‌یافته از جمله نقل‌وانتقال و معامله سلاح جنگی و مواد مخدر نیز متهم شده بود.

در این نامه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا فرصت داده بود به منظور فراهم شدن امکان فعالیت پایدار سکوهای مذکور، اقدامات لازم از جمله معرفی نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه از سوی آن شرکت، وفق سیاست‌ها و مقررات کشور در خصوص نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی در حوزه فضای مجازی کشور صورت پذیرد.

حالا یک سخنگوی متا در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» اعلام کرده: «ما وارد مکالمه با مقام‌های ایران نمی‌شویم. همچنین سرگرم درخواست آنها برای تعیین یک نماینده در ایران نخواهیم شد.»

 این سخنگو تأکید کرده: «ما به شدت مخالف تلاش‌های مقام‌ها برای قطع ارتباط مردم ایران با بقیه جهان هستیم.»

این سخنگوی متا گفته است که نامه‌ای برای تعیین نماینده از ایران دریافت کرده، اما مستندات مرتبط با چنین اتهامی را نگرفته است. 

متا اعلام کرده که سیاست‌های روشنی علیه «محتوای آسیب‌زا»، از جمله «نفرت‌پراکنی، هرزه‌نگاری، تجارت سکس، سوءاستفاده جنسی از بزرگسالان، سوءاستفاده جنسی از کودکان، تروریسم و تجارت اسلحه» دارد و چنین محتوایی را به طور مستمر حذف و درباره آن در گزارش‌های شفافیت فصلی خود اطلاع‌رسانی می‌کند.

روز گذشته هم وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد که مرکز ملی فضای مجازی هنوز پاسخی از متا دریافت نکرده است.

همچنین در حالی متا از پاسخ ندادن به ایران می‌گوید که اواسط هفته جاری جواد نیک‌بین، نماینده مجلس بعد از اینکه گفت اینستاگرام و واتس‌اپ به ایران می‌آیند، حرف خود را تغییر داد و اعلام کرد رایزنی‌هایی در این زمینه در حال انجام است. 

پیش‌تر هم علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس اعلام کرده بود که «بعد از فیلترینگ اینستاگرام، برای ما پیام فرستادند که شرایط شما چیست؟ دوستان در وزارت ارتباطات پیگیر این موضوع هستند.» 

با این حال یک روز از این اظهارات نگذشت که وزیر ارتباطات آن را تکذیب کرد و گفت اگر در این زمینه نامه‌نگاری شده، ما خبر نداریم و بهتر است به ما هم اطلاع دهند. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/oe3c
1 نظر
  1. ربعلی می گوید

    اگر اینستاگرام بصورت قانونی فیلتر است چرا خود مقامات کشور از آن استفاده می کنند .‌مگر مقامات ملزم به تبعیت از قانون نیستند؟

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.