کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
بستنی عروسکی! پفک نمکی! نوشمک! اینها برای ما قبل از اینکه بستنی یا تنقلات باشند، نوستالژی دوران کودکی هستند. اگر حالا که بزرگ شدهایم یکی از این برندها را در سوپرمارکت ببینیم، یاد قدیم میکنیم و انگار که دوباره بچه شده باشیم، یکی برای خودمان میخریم. در این خریدها بیشتر از اینکه به فکر کیفیت یا قیمت باشیم، به فکر احساس خوبمان هستیم.
حالا فرض کنید از یک فروشگاه آنلاین یک پولیور سفارش دادهاید و امروز سفارش به دستتان رسیده است. بسته را که باز میکنید عطری دلنشین از داخل جعبه بلند میشود. پولیور شما با تزئیات کوچکی بستهبندی شده و یک یادداشت با اسم خودتان روی بسته است. احساس خوبی که از این جزئیات کوچک در شما ایجاد میشود، کاری میکند رابطه شما با برند فراتر از خرید یک پولیور شود. برند موفق شده تا با شما رابطهای احساسی برقرار کند.
این روزها با دسترسی بیشتر مردم به اینترنت و افزایش امنیت درگاههای پرداخت آنلاین، افراد بیشتر از هر زمان دیگری تمایل به خریدهای اینترنتی پیدا کردهاند. کسبوکارهای بسیاری به وجود آمدهاند که تنها بر بستر اینترنت فعالیت میکنند و حتی بسیاری از کسبوکارهای سنتی نیز به بازارهای آنلاین روی آوردهاند. با افزایش تنوع کالا حالا دیگر رقابت اصلی کسبوکارها بر سر جذب مشتری است. اینجاست که تجربه برند میتواند به یک مزیت رقابتی برای برند شما تبدیل شود و شما را از رقبایتان یک سروگردن بالاتر ببرد.
تجربه برند (Brand Experience) تجربه احساسی و ملموسی است که مشتری در برخورد با برند شما به دست میآورد. تجربه برند تمام احساسات مشتری را در بر میگیرد، نهفقط هنگام تعامل با برندتان. این یک تأثیر دائمی است که مشتری از برند شما میگیرد و شامل افکار، احساسات، دیدگاه و تمام عکسالعملهایی میشود که او از کمپینهای بازاریابی و محصولاتتان به دست میآورد. عوامل تأثیرگذار بسیاری هستند که برندها میتوانند برای خلق یک تجربه مؤثر از آنها استفاده کنند. برای نمونه به چند مورد از این عوامل در ادامه اشاره میکنیم.
- در شبکههای اجتماعی، اپلیکیشنهای مختلف و وبسایت خود حضور فعال داشته باشید.
- با اتفاقات روز جامعه مانند رویدادهای سیاسی، تعطیلات مناسبتی و روزهای مهم اجتماعی همگام باشید.
- با تهیهکنندگان محصولات فرهنگی و هنری در تعامل باشید تا در طراحی صحنه فیلمهای سینمایی، سریالهای تلویزیونی یا موزیکویدئوها محصولات شما را به کار ببرند.
- دقت داشته باشید تبلیغاتی که انجام میدهید، در راستای شخصیت و احساسات برند شما باشد.
- در تبلیغات محتوای وبسایت و سایر موارد بازاریابی خود از رنگهایی استفاده کنید که احساسات مد نظرتان را در سطوح مختلف در مشتریان برانگیزد.
- برای معرفی محصولات خود از جملات کوتاه آهنگین که بهراحتی در ذهن میمانند و بلافاصله برند شما را به ذهن مشتریان میآورند، استفاده کنید.
- به مشتریان خود جوایز و تخفیفهای شخصی و متنوع اهدا کنید.
سعی شما باید بر این باشد تا تجربهای خلق کنید که طیف گستردهای از مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد، با این حال در نظر داشته باشید که تأثیرگذاری شما در هر فرد متفاوت خواهد بود. به این معنی که شما هر چقدر هم که تجربه برند خود را با دقت طراحی کرده باشید، هستند افرادی که به آن عکسالعملی منفی نشان دهند. در نتیجه هدف از طراحی تجربه برند خلق یک تجربه همهپسند نیست، بلکه باید به دنبال آن باشید تا تأثیر مثبتی روی اکثریت مشتریان هدف خود داشته باشید.