جای دلال‌ها خالی…

آرش دهبان از کسب‌وکار واجارو می‌گوید که می‌خواهد با حذف واسطه‌ها، سود بیشتری را قسمت کشاورزان کند

در چرخه تولید و فروش محصولات کشاورزی معمولاً این کشاورزان هستند که کمترین سود را می‌برند. دست‌رنج آنان به قیمتی ناچیز خریداری می‌شود و با تفاوت قیمتی فاحش در بازار به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. همین مشکل تفاوت قیمت، ایده‌ بنیانگذاران «واجارو» بوده است؛ استارتاپی که آمده تا محصول کشاورزان را بی‌واسطه به دست مشتریان برساند. آرش دهبان، مدیرعامل این استارتاپ، به‌ واسطه کار کشاورزی پدربزرگ و عموهایش به این ایده رسیده است. او درباره تفاوت قیمت خرید از کشاورز و فروش به مصرف‌کننده به «کارنگ» می‌گوید: «محصولاتی که در واجارو عرضه می‌شود، در مقایسه با بازار تهران تقریباً ۱۰ تا ۴۵ درصد تفاوت قیمت دارد. محصولات ما بسته‌بندی می‌شود و با برند خاص و شناسنامه به دست مشتری می‌رسد و با همه این هزینه‌ها باز هم این تفاوت قیمت زیاد است و کشاورز سود بیشتری می‌برد.»

دهبان به این نکته نیز اشاره می‌کند که به‌رغم تلاش‌های آن‌ها برای تحویل محصول باکیفیت به مشتریان، ارسال پستی محصولات مشکلاتی جدی ایجاد می‌کند و بسیاری از محصولات یا با تأخیر یا شکسته و ضربه‌دیده به دست مشتری می‌رسد.

مدیرعامل واجارو بر ارزیابی و ضمانت کیفیت محصولات کشاورزان هم تأکید می‌کند و می‌گوید: «ما روی کیفیت این محصولات هم تمرکز کرده‌ایم. ایده اولیه هم این بود که کشاورزانی را وارد سیستم کنیم که محصولات باکیفیت‌تری تولید می‌کنند و زحمت بیشتری می‌کشند. ایده این است که محصول باکیفیت‌تر را ارزان‌تر خرید کنید.»

واجارو حالا پس از دو سال فعالیت در بازارهای داخلی در سال ۱۴۰۰ قصد ورود مستقیم به عرصه صادرات را نیز دارد تا کشاورزان بازار گسترده‌تری برای فروش محصولاتشان داشته باشند.

این کسب‌و‌کار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده و تولد دوسالگی‌اش را تازه جشن گرفته است. دهبان می‌گوید در حال حاضر ۲۳ کشاورز محصولاتشان را در این پلتفرم می‌فروشند و کشاورزان دیگری هم در نوبت ثبت‌نام و تأیید محصولاتشان هستند. این استارتاپ که هفت عضو اصلی دارد، کارش را از استان گیلان شروع کرده و حالا پا به همدان، اردبیل، زنجان، کرمان و استان‌های دیگر هم گذاشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.